Beste Dirk,
het belangrijkste is dat de brommer compleet is. Let met name op de kunststof delen en (chromen) sierdelen; die zijn soms lastig te vinden en daardoor vrij duur. Over de motor zou ik me niet zo druk maken omdat bijna alles nog wel te vinden is voor redelijke prijzen.
Belangrijk is ook of het chroom nog goed is. Denk hierbij aan de onderpoten van de voorvork, bussen van de schokbrekers achter, velgen en koplamprand en -spiegel. De bel is meestal veroest. De chromen strips zijn bijna altijd nog goed glimmend te poetsen. Ik heb slechte ervaringen met polijsten want dan slijp je de chroomlaag er teveel af.
Waardeverhogend zijn in mijn ogen of de historie van de brommer bekend is (aankoopbewijs, gebruiksaanwijzing, garantiebewijs etc.). Ook de aanwezigheid van originele sleuteltjes, gereedsschapset en bandenpomp zijn in mijn ogen waardeverhogend.
Als je naar de RDW gaat, zorg er dan voor dat alles technisch in orde is: geen speling op balhoofd, frame en wielen, goede remmen, verlichting werkend etc. Hij wordt ook op de rollenbank gezet om de snelheid te bepalen; die mag niet hoger zijn dan 45 km/uur.
Er is soms wat gedoe over het aluminium plaatje met het framenummer. Soms wordt dat niet geaccepteerd en moet er een framenummer worden aangebracht. Dat is op zich geen probleem, maar het kost alleen onredelijk (CA. € 90) veel geld. Als je eenafspraak maakt, geef dan aan dat het gaat om een OLDTIMER. Ik zet dit meestal tussen haakjes achter het type van de brommer.
Ik maak zelf altijd een map met gegevens waarin alles terug is te vinden over de brommer. Ik weet bijvoorbeeld uit ervaring dat jou goedkeuringsnummer B9047 niet bekend is bij de RDW in Nieuwegein. Als je interesse hebt, wil ik je wel een voorbeeld mailen.
Mijn ervaringen in Nieuwegein zijn positief; op dit forum heb ik er al eerder over geschreven.
Ik hoop dat je wat hebt aan deze info en wens je veel succes, maar vooral veel plezier met je beoogde aankoop!
Goof