Hoi Mees!
Interessante brommer! Zoals Lutgers en @tje inderdaad aangeven is de kleur wit nooit een fabrieksstandaard geweest voor de gewone Sport 2V, 3V en Grand Sport 4V modellen. Alleen voor de Rijkspolitie zijn er in 1974/75 een paar honderd Sport exemplaren omgebouwd tot lichte motorfiets (de ULM uitvoering) die wel vanaf de Sparta fabriek wit waren. Lakkleuren werden in de Sparta fabriek zelf gemengd en kleurnummers zijn er helaas niet. Deze ULM's werden na hun dienst door de rijkspolitie weer doorverkocht. Het zou kunnen dat dit een exemplaar is die weer is terug gebouw is naar een civiele versie: een Sport 2V. Een ander cenario is dat deze niet meer de originele kleur is, en iemand hem in het verleden zelf wit gespoten heeft.
Welk framenummer staat er op het aluminium plaatje van jouw brommer? Misschien kan ik voor je even in het oude fabrieksregister kijken. Zo te zien aan de details betreft het een Sport 2V uitvoering van ca. tussen 1973 en 1975 (mits alles nog origineel van deze brommer is). Dat betekent dat de kans groot is dat het framenummer helaas niet meer terug gevonden kan worden en ook niet terug te vinden is in welke kleur deze brommer de Sparta fabriek verlaten heeft. Het oude fabrieksregister gaat maar tot en met begin 1973.
ULM uitvoeringen hadden vaak een afwijkend ingekrast nummer op het frame staan, gewone Sport versies hadden een aluminium frame nummer plaatje en een typekeur nummer (1968/1972 een sticker, en vanaf 1972 ingeslagen in het frame). Als er ergens op het frame typekeur B0137 te vinden is is het een vanaf fabriek geleverde Sport 2V en geen ULM, en waarschinlijk niet meer in de originele kleur.
Groet! Freek