Forum

Dit is een topic in Forum » Algemeen » Algemene zaken » Vragen ivm aankoop van een sparta sparta 3v

Medemblikker
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Medemblikker

Hallo sparta liefhebbers ik heb een vraag ivm de aankoop van een sparta 3v.

 

De eerste vraag luid is 350 euro voor een sparta 3v met mooi chroom kenteken knappe banden helemaal compleet alleen het blok komt er los bij een beetje een normale prijs?

 

De 2de vraag ik wil hem graag gaan gebruiken als mijn dagelijkse brommer vooral als vervoer naar mijn werk hij zal plus minus 20 km per dag gaan rijden zijn deze brommers daar gechikt voor? of vinden jullie dat niet zo een goed idee?

 

de 3de vraag zijn er nog punten waar ik extra op moet letten bij dit type brommer bijvoorbeeld bepaalde plekken die vaak roestig of rot zijn of bekende kwalen bij deze brommer?

 

4de en laatste vraag als er iets kapot zou raken zijn onderdelen dan gemakkelijk te vinden?

 

 

 

Ik hoor het graag van jullie Mvg thijs 

electronicasmurf
Citeer
Privébericht
Naar profiel
electronicasmurf

Voor dat bedrag zou ik niet lang twijfelen, helemaal omdat er een kenteken op zit en zo te lezen ook nog in goede staat is.

De vraag is of het blokje nog loopt en/of een revisie nodig heeft. Dat brengt weer kosten met zich mee. Dan nog zal je in totaal niet heel veel geld kwijt zijn.

Vraag 2; Als dagelijkse brommer rijden ze prima, het zijn alleen geen scheurbrommers. Indien je de wiellagers, remmen en motor goed voor elkaar hebt moet die 20km per dag zo goed als probleemloos gaan. Wat ik wel kan aanbevelen is een voetrem mocht de brommer nu nog een achteruittrap rem hebben.

Zwakke punten qua framewerk zou ik niet weten, als je een slechte hebt zouden de spatborden roest kunnen hebben. Bij aankoop kan je nog een vinger langs de boven-binnenkant van de tank halen om te voelen of daar heftige roest zit. Indien dat zo is kan de tank zo uit het frame en met citroenzuur schoon gemaakt. In het allerergste geval zit de achterbrug as vast en krijg je die er moeilijk uit indien je de brommer wilt demonteren(hij veert dan evengoed wel).

 

Vraag 4; Van de  Sport zijn veruit te meeste onderdelen te vinden, slijtage delen als remsegmenten zijn iets lastiger als er 100mm naven in zitten.

Ontstekingsdelen zijn allemaal hetzelfde als van Puch, bij 120mm naven zijn de segmenten hetzelfde als van kreidler kleine naaf en motorblok onderdelen zijn meestal wel te vinden.

Medemblikker
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Medemblikker

User electronicasmurf zei:

Voor dat bedrag zou ik niet lang twijfelen, helemaal omdat er een kenteken op zit en zo te lezen ook nog in goede staat is.

De vraag is of het blokje nog loopt en/of een revisie nodig heeft. Dat brengt weer kosten met zich mee. Dan nog zal je in totaal niet heel veel geld kwijt zijn.

Vraag 2; Als dagelijkse brommer rijden ze prima, het zijn alleen geen scheurbrommers. Indien je de wiellagers, remmen en motor goed voor elkaar hebt moet die 20km per dag zo goed als probleemloos gaan. Wat ik wel kan aanbevelen is een voetrem mocht de brommer nu nog een achteruittrap rem hebben.

Zwakke punten qua framewerk zou ik niet weten, als je een slechte hebt zouden de spatborden roest kunnen hebben. Bij aankoop kan je nog een vinger langs de boven-binnenkant van de tank halen om te voelen of daar heftige roest zit. Indien dat zo is kan de tank zo uit het frame en met citroenzuur schoon gemaakt. In het allerergste geval zit de achterbrug as vast en krijg je die er moeilijk uit indien je de brommer wilt demonteren(hij veert dan evengoed wel).

 

Vraag 4; Van de  Sport zijn veruit te meeste onderdelen te vinden, slijtage delen als remsegmenten zijn iets lastiger als er 100mm naven in zitten.

Ontstekingsdelen zijn allemaal hetzelfde als van Puch, bij 120mm naven zijn de segmenten hetzelfde als van kreidler kleine naaf en motorblok onderdelen zijn meestal wel te vinden.

 

 

Bedankt voor de info! ik heb net een aanbetaling van 100 euro gedaan ik heb de papieren mee gekregen en ga hem morgen op naam zetten en verzekeren. Zondag AS ga ik hem even ophalen het is maar 30 km rijden dus vlak in de buurt. er moeten wel wat kleine dingen aan gebeuren zoals een koppelingskabel moteren en er zit wat roest in de tank verder is hij compleet voor zo ver ik kan zien. dit in mijn eerste sparta en ook mijn eerste oldtimer met versnellingen> maar ik denk dat als er iets mee is ik genoeg info kan vinden hier op dit mooie forum.

 

Mvg thijs

Medemblikker
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Medemblikker

Een foto te plaatsen dit lukt niet. Hier een directe link naar de foto.

 

 

 

electronicasmurf
Citeer
Privébericht
Naar profiel
electronicasmurf

Ik heb je foto's er even in gezet.

Brommer ziet er goed uit, achterlicht kapje is nog wel te vinden, spatbordplaat wordt lastiger. Verder zie ik weinig missende onderdelen.

Behalve het 3v blok dan, zo te zien is het een 2v blok wat onder de brommer hangt. Indien het blokje goed is zal je er net zoveel rijplezier mee beleven als een 3v. Het optrekken zal misschien wat minder vlot gaan. En, ombouwen kan altijd nog. wat je dan nodig hebt is een 3/4v achterbrug en een 3/4v blok

Marius
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Marius

Ik heb laatst een spatbordplaat gekocht bij Leertouwer, welliswaar imitatie, maar beter dan niets.

Hij ziet er zo op het eerste gezicht idd nog goed uit. Laughing



Over dit topic

Gestart 30 Maart 2016 door Medemblikker

Laatste reactie door Maarten


Meest recente posts

trapper
Ik zou gewoon een nieuw setje kopen Maarten, zo duur zijn deze...
4 Oktober | 21:42 uur door pjotr

Olie lekkage voorvering
Hoe dikker hoe beter; succes!
20 September | 10:48 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: