Hallo Spartanen,
Speciaal voor de nieuwe site heb ik gisteravond mijn werkplaatsje even
ontruimt voor een fotoshoot, zodat jullie mijn collectie ook kunnen zien.
Mijn oranje Sparta Sport 3V van 1976 is mijn eerste brommer en die kocht ik een maand voordat ik 16 werd, al meer dan 5 jaar geleden dus. Ze is nog steeds het vlaggenschip van mijn vloot. Op het moment is ze eventjes veranderd in een 4V, het andere motorblokje was een beetje stuk gegaan, maar dat wordt wel weer gerepareerd. Deze 4bak bevalt mij ook uitstekend, er zit zo ongeveer alle extra's op die vroeger leverbaar waren. Geforceerde luchtkoeling, kickstarter, politiecilinder en 17mm carburateur. Ook de uitlaat is natuurlijk niet standaard, deze 32 mm pijp heb ik uit Portugal laten komen en zorgt voor optimale prestaties. Verder zijn de wielen ook naar eigen smaak aangepast met een paar aluminium Weinmann velgjes.
De brommer die nu op de tweede plaats in rang staat is mijn gele Sparta Happy, van 1971. Deze automaat met het Sachs 502 motorblokje trekt heerlijk op en ligt als een blok op de weg door zijn vaste achtervork. Hierdoor kun je plat door bochten racen zonder het gas te laten vieren. Toch is ze wel snel genoeg om tijdens toertochten de Grand Sports bij te houden met optrekken, tot 45 dan, harder gaat ze niet.
De brommer die heel erg zijn best gaat doen om mijn Sport van de troon te stoten is mijn Sparta GI50 Grand Sport, van 1965. Deze GS heb ik anderhalve maand geleden gekocht maar rijdt helaas (nog steeds) niet. Er moeten nog een paar dingetjes vervangen worden, zoals de banden, wat kabels en de cilinder. Maar als dat, en het maken van een kentekenplaat gebeurd is kan ik hierop naar de toertochten komen. Het is mijn enige Sparta waar geen Sachs onder zit, deze heeft een JLO G50 3V motor.
In mijn schuur staat ook deze Sparta Happy snorfiets van 1976. Deze is eigenlijk van mijn moeder, maar ik rijd er het meeste op. Deze snorfiets is het makkelijkste hier in het dorp, bijvoorbeeld als ik naar de repetitie van de fanfare moet. Mijn bastrombone mag dan wel langer zijn dan de snorfiets, maar daar heeft ze helemaal geen problemen mee! Het overbekende Sachs 504 motorblokje trekt lekker vlot op, als je het gas opentrekt zit je na een seconde al op de topsnelheid van 30 km/h.
De 5e Sparta in de schuur is mijn Sparta Easy van 1979. Ook deze brommer bouw ik naar eigen wens op, het eindresultaat wil ik de benaming Easy Grand Sport mogen geven. Dat probeer ik niet alleen door de valbeugel van een echte ’65 GS die gemonteerd is (nee niet die van mijn eigen 65er) maar meer door het motorblokje wat er onder komt. Ik heb bijna een jaar geleden een Sachs 505 3bakje kunnen kopen op ebay, met een kickstarter erin. Dit blok is voor zover ik weet nooit in Nederland geleverd en is ook in Duitsland heel zeldzaam. Daar blijft het niet bij, ook de uitlaat heb ik vervangen voor een Proma expansie uitlaat. Nu zit er nog een automaat blok onder maar toch ligt de top al op 60km/h. De langere schokbrekers en buddyseat zorgen er voor dat het er ook nog een stuk stoerder uit zien!
En omdat een verzameling pas compleet is als er een vreemde eend tussen staat heb ik ook nog een Simson SR2E van 1963. Deze brommer is bijna klaar om op te rijden, alleen het motorblokje werkt nog niet. Het frame van de brommer heb ik laten poedercoaten en het plaatwerk zelf gespoten. Ook het blok heb ik zelf gereviseerd. De Simson is voor de helft van mijn vader, als ze klaar is kan hij dus ook mee op toertochten.
Ik heb ook nog een Sparta Buddy op de plank liggen in onderdelen. Of ik deze nog ga opbouwen weet ik niet, maar het is wel een zeldzaam type namelijk een Duitse Export Buddy. Deze had in plaats van de Sachs 504 een Sachs 505 motor, wat natuurlijk enkele leuke voordelen heeft (bijvoorbeeld de mogelijkheid tot plaatsen van een 2 of 3bak). Voorlopig blijft dat stapeltje onderdelen liggen waar ze ligt, mijn schuur staat immers nu al vol genoeg.
Groetjes Geert