Forum

Dit is een topic in Forum » Algemeen » Galerij » Mijn Collectie: Geert

Geert
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Geert

Hallo Spartanen,

Speciaal voor de nieuwe site heb ik gisteravond mijn werkplaatsje even
ontruimt voor een fotoshoot, zodat jullie mijn collectie ook kunnen zien.

Mijn oranje Sparta Sport 3V van 1976 is mijn eerste brommer en die kocht ik een maand voordat ik 16 werd, al meer dan 5 jaar geleden dus. Ze is nog steeds het vlaggenschip van mijn vloot. Op het moment is ze eventjes veranderd in een 4V, het andere motorblokje was een beetje stuk gegaan, maar dat wordt wel weer gerepareerd. Deze 4bak bevalt mij ook uitstekend, er zit zo ongeveer alle extra's op die vroeger leverbaar waren. Geforceerde luchtkoeling, kickstarter, politiecilinder en 17mm carburateur. Ook de uitlaat is natuurlijk niet standaard, deze 32 mm pijp heb ik uit Portugal laten komen en zorgt voor optimale prestaties. Verder zijn de wielen ook naar eigen smaak aangepast met een paar aluminium Weinmann velgjes.

Sparta Sport 4V 1976

De brommer die nu op de tweede plaats in rang staat is mijn gele Sparta Happy, van 1971. Deze automaat met het Sachs 502 motorblokje trekt heerlijk op en ligt als een blok op de weg door zijn vaste achtervork. Hierdoor kun je plat door bochten racen zonder het gas te laten vieren. Toch is ze wel snel genoeg om tijdens toertochten de Grand Sports bij te houden met optrekken, tot 45 dan, harder gaat ze niet.

 

Sparta Happy 1971

De brommer die heel erg zijn best gaat doen om mijn Sport van de troon te stoten is mijn Sparta GI50 Grand Sport, van 1965. Deze GS heb ik anderhalve maand geleden gekocht maar rijdt helaas (nog steeds) niet. Er moeten nog een paar dingetjes vervangen worden, zoals de banden, wat kabels en de cilinder. Maar als dat, en het maken van een kentekenplaat gebeurd is kan ik hierop naar de toertochten komen. Het is mijn enige Sparta waar geen Sachs onder zit, deze heeft een JLO G50 3V motor.

Sparta Grand Sport 1965

In mijn schuur staat ook deze Sparta Happy snorfiets van 1976. Deze is eigenlijk van mijn moeder, maar ik rijd er het meeste op.  Deze snorfiets is het makkelijkste hier in het dorp, bijvoorbeeld als ik naar de repetitie van de fanfare moet. Mijn bastrombone mag dan wel langer zijn dan de snorfiets, maar daar heeft ze helemaal geen problemen mee! Het overbekende Sachs 504 motorblokje trekt lekker vlot op, als je het gas opentrekt zit je na een seconde al op de topsnelheid van 30 km/h.

Sparta Happy 1976

De 5e Sparta in de schuur is mijn Sparta Easy van 1979. Ook deze brommer bouw  ik naar eigen wens op, het eindresultaat wil ik de benaming Easy Grand Sport mogen geven. Dat probeer ik niet alleen door de valbeugel van een echte ’65 GS die gemonteerd is (nee niet die van mijn eigen 65er) maar meer door het motorblokje wat er onder komt. Ik heb bijna een jaar geleden een Sachs 505 3bakje kunnen kopen op ebay, met een kickstarter erin. Dit blok is voor zover ik weet nooit in Nederland geleverd en is ook in Duitsland heel zeldzaam. Daar blijft het niet bij, ook de uitlaat heb ik vervangen voor een Proma expansie uitlaat. Nu zit er nog een automaat blok onder maar toch ligt de top al op 60km/h. De langere schokbrekers en buddyseat zorgen er voor dat het er ook nog een stuk stoerder uit zien!

Sparta Easy 1979

En omdat een verzameling pas compleet is als er een vreemde eend tussen staat heb ik ook nog een Simson SR2E van 1963. Deze brommer is bijna klaar om op te rijden, alleen het motorblokje werkt nog niet. Het frame van de brommer heb ik laten poedercoaten en het plaatwerk zelf gespoten. Ook het blok heb ik zelf gereviseerd. De Simson is voor de helft van mijn vader, als ze klaar is kan hij dus ook mee op toertochten.

Simson SR2E 1963

Ik heb ook nog een Sparta Buddy op de plank liggen in onderdelen. Of ik deze nog ga opbouwen weet ik niet, maar het is wel een zeldzaam type namelijk een Duitse Export Buddy. Deze had in plaats van de Sachs 504 een Sachs 505 motor, wat natuurlijk enkele leuke voordelen heeft (bijvoorbeeld de mogelijkheid tot plaatsen van een 2 of 3bak). Voorlopig blijft dat stapeltje onderdelen liggen waar ze ligt, mijn schuur staat immers nu al vol genoeg.

Schuur

 

Groetjes Geert

 

               

Sachsfreak
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Sachsfreak

Nou Geert,

Een aardige verzameling.Tongue out

Mag er wezen.

Wens je er nog vele jaren plezier mee.Wink

Groet

Wiel

T.Bakker
Citeer
Privébericht
Naar profiel
T.Bakker

En mensen verklaren mij al voor gek met mij sparta sport 4V, Sparta tour en Sparta Easy!

Nog bedankt voor de kopieen van de stickers van de Easy op de vihikel, ben bezig met zoeken naar goede stickervellen, Ook de sparta sport stickers zijn erg goed bevallen bij me collega die een sparta sport 2V van me had overgenomen!

Leuke verzameling en veel plezier er mee!

 

Tim

Geert
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Geert

Tim, ik vertel mezelf altijd de Simson is van mn Pa, de happy snorfiets van mn Moe, de Easy heeft geen kenteken dus die teld niet, de GS werkt nog niet dus dat is geen brommer maar een project waardoor ik 2 brommers overhoud: 1 voor dagelijks vervoer en 1 voor de lol.

Mn oranje Sport is dan voor dagelijks vervoer (is ook als brommer verzekerd, niet als oldtimer) alleen geniet ik dagelijks meer van mijn OV-studentenkaart en zit ik lekker warm in de bus.

Mijn Happy rijdt ik meer op, 2 keer per week als ik ga muziekmaken Wink

En af en toe met toerritten dan kies ik welke brommer het doet :P (op het moment 0 Innocent)

 

Groetjes Geert 

Geert
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Geert

Vandaag ben ik bezig geweest met m'n Grand Sport, heb al een toertocht bepaald die ik er op wil gaan rijden: op de +dag moet hij klaar zijn.

Daarom heb ik hem vandaag helemaal uit elkaar gehaald, zodat alles schoongemaakt, gerepareerd of vervangen kan worden.

Is wel aadig veel werk op deze manier, maar ik heb al wat dingen gevonden die ik zonder demontage niet zou hebben gezien..

De belangrijkste is dat de motorophanging is uitgescheurd, dat moet even gelast worden dus. Waar ook aardig wat werk in zit is de bevestiging van de middenstandaard. De standaard was ooit eens doorgezakt, die is toen scheef weer in elkaar gelast en vervolgens is er net zo lang op de achterbrug gemept tot alles "paste". De standaard is zo scheef dat ik daar maar een ander voor ga zoeken.

De cilinder is ook stuk, dat had ik voor de aankoop al gezien, daar zijn een stuk of 4 koelribben afgebroken. Gelukkig heb ik op Marktplaats een blokje gevonden met een leuke Alu cilinder  er op en geforceerde koeling Cool 

Die kappen en cilinder komen binnenkort op mijn blokje te zitten, dan enkel nog een 15mm carbje vinden voor een leuk prijsje zodat krachtmatig het ook echt een Grand Sport genoemd mag worden Laughing 

Verder moet ik ook de rubbers van het koplamphuis vervangen, die zijn doorgescheurd.

Nog aardig wat te doen dus Embarassed

 

Groetjes Geert

sanderhappy
Citeer
Privébericht
Naar profiel
sanderhappy

Hallo Geert,

Sinds kort heb ik ook een Sparta Happy, een uit 72. het lijkt wel of er bij jou een andere uitlaat opzit, met een andere, bredere bocht. Die van mij haalt de 25 niet.



Over dit topic

Gestart 2 December 2011 door Geert

Laatste reactie door Geert


Meest recente posts

trapper
Ik zou gewoon een nieuw setje kopen Maarten, zo duur zijn deze...
4 Oktober | 21:42 uur door pjotr

Olie lekkage voorvering
Hoe dikker hoe beter; succes!
20 September | 10:48 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: