Na de aanschaf van mijn eerste Sparta bromfiets (een jaar of 4 geleden) is bij mij ook het bekende “Sparta-virus” overgeslagen. Je ken het wel, je begint met een brommer maar al snel smaakt het naar meer! Mijn vader had vroeger ook een Sparta Sport, een 2V van het bouwjaar 1970 in de kleur rood met rode spatborden. Ik liep al een tijdje met het idee om er ooit zo een erbij te zoeken, precies in dezelfde uitvoering. Maar ja, ruimtegebrek gooide helaas roet in het eten en het bleef tot nu toe altijd bij de blauwe 3V. Daarnaast kom je een Sport uit 1970 in het rood met rode spatborden helaas niet zo veel tegen.
Inmiddels is de situatie wat veranderd en heb ik iets meer ruimte tot mijn beschikking. Op een avondje “Marktplaatsen” kwam ik toevallig een rode Sparta Sport tegen. Na de foto’s eens goed te hebben bekeken leek het om een rode Sparta Sport te gaan uit 1970 (T-frame zonder luchtfilter, kleine 100mm Leleu naven, en nog wat details). Wel is er veel aan het brommertje “geknutseld” en ontbreken er best wat onderdelen. Een brommertje met aardig wat werk dus. Daar in tegen had dit brommertje een 3V blokje met politiecilinder, een kenteken en was hij rijdbaar. Na een tijdje overwegen afgelopen weekend toch maar een naar Nijmegen gegaan om de brommer te bekijken. Het framenummer gaf inderdaad het bouwjaar 1970 aan (begon met 0). De spatborden zijn ooit overgespoten en horen eigenlijk rood te zijn (van binnen zijn ze rood). Na het rondje te hebben gereden en een eerlijke prijs te hebben kunnen bereiken met de verkoper toch maar besloten ‘m mee te nemen. Zie hier de foto’s van de nieuwe aanwinst:
Zo als jullie kunnen zien is er aardig wat werk aan de brommer (op de foto ziet hij er mooier uit dan in het echt). Mijn plan is om hem de komende tijd stap voor stap weer in ere te herstellen. In de planning staat o.a. missende delen zoeken, blok laten revisere, remmerij aanpakken, nieuwe lak en chroom. Ik heb inmiddels een lijstje opgesteld met alle ontbrekende onderdelen.
Onderdelen die ik al had liggen of inmiddels al heb kunnen vinden (Sebastiaan, Geert bedankt!!):
- Bultenbuddy
- Geel plaatje voorspatbord
- Bagagerekje (oud model zonder tassenrekjes)
- Beugel achterspatbord
- Sierstripje achterstuk kettingkast
- Wit plaatje achterspatbord
- Achterlicht (model zonder remlicht)
- Lichtschakelaar
- Magura gashendel
- Kettingkastrubber
- Kabelgootje
- Bokstandaard (niet doorgezakt)
- Dopmoertje afdekplaatje
- Dopmoertje schokbreker
- “Sparta” voetsteuntjes
- Achterspatbord (huidige is aan gerotzooid)
Onderdelen die ik nog moet zoeken:
- Stuurslotje met sleuteltjes
- “Sparta” bel
- Stickers voor op schokbrekers
- Laag stuur
- Koplampring (onbeschadigd)
Het wordt mij eerste project waarbij ik zelf een brommer opknap, dus alle advies is welkom. Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen!