Forum

Dit is een topic in Forum » Algemeen » Galerij » RDW keuring

johnstoffelen
Citeer
Privébericht
Naar profiel
johnstoffelen

Vandaag was het zover,
met mijn Sport 3V naar de keuring. Een week van te voren een afspraak gemaakt
via de RDW site, voor een keuring in het Veldhovense keuringsstation.

Om 12:45 uur moest ik
aanwezig zijn om me te melden aan de balie en wat papieren in te vullen (ik had
natuurlijk geen aankoopbewijs). Om 1 uur werd ik geroepen door een keurmeester,
en meteen een foutje,  ik zou niet aangegeven
hebben dat het om een klassieker ging. Deze keurmeester was niet bevoegd voor
het keuren van klassiekers. Goed dit werd opgelost door een andere keur”meester”
te vragen, maar die was nog een ½ uurtje bezig. Nou wachten dan maar.

Naderhand thuis nog een
op de RDW site gekeken, maar ik weet nog niet waar ik voor een brommer aan moet
geven dat het een klassiek voertuig gaat.

Maar goed dan is het
zover ik en Sparta mogen naar binnen. Dan begint het speuren naar het “ingeslagen”
framenummer. Het bekende aluminium plaatje is niet in het frame ingeslagen en
wordt als zodaning niet erkent. Ook de type goedkeuringssticker NL B0138 zou
later aangebracht zijn, terwijl ik er van overtuigd ben dat het een originele
Nederlandse brommer is in de eerste lak, met een gewoon mooie sticker. Maar
goed die sticker is dan toch niet zo’n groot probleem.

Dan moeten er gegevens
opgezocht en ingegeven worden in de computer, hier moet de “meester”  toch nog een aantal keren hulp van collega’s
inroepen omdat hij er niet uitkomt. OK zover zijn we.  Maar dat framenummer moet toch echt
ingeslagen worden, wil er überhaupt een goedkeuring volgen. Dit wil hij wel
doen, ondanks dat het niet aangevraagd is. Dit kost wel € 90,- extra, maar je
wilt wel kunnen rijden met je Sparta, dus doe maar.

Dan volgt de technische
keuring : bel, verlichting, speling op voor en achtervork, remmen en sporing worden
onderzocht evenals het geluidsniveau. Dan nog even op de rollenbank en jawel 40
km/h op de klok.

Dan moeten de papieren
verder in orde gemaakt worden, wat nog even zal duren. Daarna mag ik aan de
balie gaan afrekenen. Maar eerst nog even wat wachten, en nog meer wachten. Dan
is het zover en mag ik om 15:00 uur precies € 254,20 aftikken. Vreemd, maar
toch ga ik gelukkig naar mijn werk (waar ik al te laat voor ben). Maar ja, je
bent Sparta liefhebber of niet.

Voor een eventuele nieuwe
Sparta en keuring, toch eerst maar even het CODA raadplegen.

kuls
Citeer
Privébericht
Naar profiel
kuls

gefliciteerd met de goedkeuring en veel rijplezier gewenst

grtjs

paul

renske
Citeer
Privébericht
Naar profiel
renske

Grappig om te lezen ik ben twee weken terug in Zwijndrecht geweest en na goed kijken en ons verhaal aanhoren over dat sparta altijd een los frame nummer plaatje er op heeft zitten. Dit bracht de keurmeester in twijfel en deze ging de volgende dag vragen aan zijn collega(en tevens VIN specialist) of dit echt zo was. De volgende dag werd ik gebeld dat het goedgekeurd was, en dus niet een nummer in hoefde te slaan. ze hebben blijkbaar bij elk keurstation andere kennis en meningen!

maar... brommer gekeurd en rijden maar!

GerardMous
Citeer
Privébericht
Naar profiel
GerardMous

Hoi Renske, vraagje welk keuringsstation was dat en weet je de naam van die keurmeester toevallig nog, kan ik dat mooi gebruiken als ik mijn brommer moet laten keuren.

45069
Citeer
Privébericht
Naar profiel
45069

Framenummer moet er ingeslagen staan,  Renske heeft mazzel gehad,  dit   pikken ze normaal niet,  het moet echt vast in het frame staan, 

je moet inderdaad   op de site goed aanmelden dat het om een oldtimer bromfiets gaat en of er een goedkeuringsnummer op de bromfiets staat,  stickertje met NL nummer kan er idd ook naderhand opgeplakt zijn dus ze moeten eea uitzoeken.

Zorg nu altijd dat je zoveel mogelijk je huiswerk gemaakt hebt en zoveel mogelijk documentatie/papieren bij je hebt als je naar de keuring gaat,  dat scheelt een stuk.

Jammer dat een kenteken aanvragen voor een bromfiets,  zoveel geld kost,   het is duurder dan een kenteken aanvragen voor een personenauto....

renske
Citeer
Privébericht
Naar profiel
renske

Beste Gerard, het was in Zwijndrecht, en omdat wij verteld hadden dat Sparta altijd een los framenummer had ging de keurmeester twijfelen en heeft de dag erna de VIN specialist gevraagd. Ons was van te voren ook op het hart gedrukt dat we het echt niet moesten goedkeuren als ze het nummer wilde inslaan. Maar ja je weet nooit wat zo'n keurmeester zijn mening hierover is. Ik heb geen idee wie de keurmeester was, maar de framenummer kenner wist dus blijkbaar meer over Sparta's. 

verder waren ze trouwens zoiezo makkelijk, omdat ik hem goed opgepoetst had zij de keurmeester al zonder starten dat hij in perfecte staat was... maar hij wist er eigenlijk ook niets vanaf want hij beweerde dat de NL nummer stickertjes in 1972 nog niet gemaakt werden en hij wist ook niet dat er in 1984 al verzekeringsplaatjes voor brommers waren... en omdat ik niet precies het bouwjaar wist en een printje van deze site had meegenomen schatte hij het bouwjaar ongeveer in het midden. Dus als je gewoon veel weet te vertellen over je brommer en dit een beetje bescheiden brengt heb je misschien wel voordeel. 

Succes met het keuren van je brommer!



Over dit topic

Gestart 24 Juni 2014 door johnstoffelen

Laatste reactie door 45069


Meest recente posts

trapper
Ik zou gewoon een nieuw setje kopen Maarten, zo duur zijn deze...
4 Oktober | 21:42 uur door pjotr

Olie lekkage voorvering
Hoe dikker hoe beter; succes!
20 September | 10:48 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: