Dag iedereen!
Ik ben Sybren Vanheeswyck, 20 jaar oud en ik studeer Elektro-mechanica klimatisering aan de PXL hogeschool in diepenbeek (Belgie dus ).
Ik lees al een tijdje mee op het forum, maar nu ik wat serieuzer met mobylettes ben begonnen dacht ik dat het wel handig zou zijn als ik wat actiever was op het forum!
Mijn grote hobby buiten sleutelen is modelbouw...
Ik ben op mijn 13de begonnen met te sleutelen aan brommers, het begon allemaal met een Peugeot Fox, daarna een Honda Wallaroo en en Vespa Piaggio Bravo.
Tijdens al die jaren hebben mijn broer(ook op dit forum) en ik heel wat brommers en scooters gekocht en gesloopt. Zo konden we onze andere hobby's wat financieren...
Toen mijn broer begon met Mobylettes werd ik natuurlijk ook al snel gebeten door het virus! Oldtimers, dat was iets voor mij.. Nu heb ik 2 mobylettes, 2 berini's en een sparta GC50.
Mobylette 40T
Berini Vev
Een goede vriend van mij heeft ook een Sparta, namelijk het V3 model dat al jaren in de familie is. Nu de koppeling op was hebben we samen heel het blok uitelkaar gehaald en gereviseerd, veel van geleerd! Ik vond het zo een mooie modellen dus ben ik ook maar gaan zoeken achter een sparta. Aangezien in ik Belgie woon zijn de modellen hier schaars(er). Toen kwam een oude sparta tegen, in de buurt en voor 150 euro(vind ik een goede prijs, wat denken jullie?). Via jullie hulp op dit forum kon ik het framenummer vinden en het model type. Onderstaande foto's is dus een GC50 Sparta met bouwjaar 1959.
Helaas zijn er wat missende deeltjes, deze zal ik in het mate van mogelijk vervangen door originelen of universelen onderdelen. Aangezien dat ik meer voor het rijden als voor de "show" ben is het nodig dat deze brommer functioneel is, en motorisch inorde!
Ondertussen heb ik de brommer deels gedemonteerd. De achterband vervangen(moeilijke kwestie!) en een voorremkabel is al inorde gemaakt. Gaskabel, choke en schakelkabel zal op termijn ook vervangen worden (als ik nog eens in de buurt ben van de brommerboer :)). Ook heb ik de brommer ondertussen kunnen starten, nieuwe bougie en bougiedop, wat verse benzine en het poesje ronkt weer gelijk nieuw. Wat ik wel nog moet uitzoeken is hoe ik kan zorgen dat de carburateur stopt met lekken, de vlotter lijkt niet hoog genoeg te komen waardoor de naald de benzine toevoer niet afsluit.
Olie heb ik ondertussen al laten aflopen, ben wel nog opzoek naar de juiste minerale SAE(30 denk ik?) olie aangezien deze niet zo snel vind...
Nog wat sfeer fototjes:
Brommer bij aankoop
JLO G50
Iemand heeft hier leuk met de plamuur zitten spelen!
Framenummer:
Groetjes Sybren