Forum

Dit is een topic in Forum » Algemeen » Galerij » Sparta Buddy 1974

raoel
Citeer
Privébericht
Naar profiel
raoel

Hallo!

sparta buddy 1974

Ik ben Raoel, geboren en getogen in Alphen a/d Rijn, maar woon sinds 1999 in het verre Oosten, waar het goed toeven is (lekker rustig Laughing).

Sinds een half jaar ga ik elke dag 12km met de auto naar mijn werk, maar ik houd niet zo van files en stilstaan enzo, dus een brommer leek me handig. En aangezien dat nieuwerwetse spul niks voor mij is (ik ben bezig met het restaureren van een Citroen 2CV ook wel bekend als Lelijke Eend, tent met wielen en hulpmotor) moest ik natuurlijk iets van voor 1990 hebben :-)

Na een tijdje zoeken vond ik niet direct iets, dus besloten dat ik ergens tegenaan moest lopen. 1 week laten heb ik voor een mooie prijs een Sparta Buddy gevonden bij de kringloopwinkel. Echt, heel netjes, alles glom enzo, en het blok was net gereviseerd, zei de verkoper. Hij reed mooi, motorblok klonk prima, ja deze is van mij :-)

Dat was de intro, ik begin in mijn volgend bericht maar meteen met mijn 1e probleem :P

raoel
Citeer
Privébericht
Naar profiel
raoel

Thuisgekomen wat rondjes gereden, geconstateerd dat de tank te leeg was om nog naar de pomp te rijden, dus in de schuur gezet.

De volgende dag met de auto wat euro 95 gehaald en (gemend met 2-takt olie) de tank gevuld.

De ketting gesmeerd, de remmen afgesteld en eens de kapjes eraf gehaald om te kijken hoe dat blok er nou uit ziet. Bougiekabel eruit, beetje zwart, maarja we verbranden ook olie, dus het zal wel (geen ervaring met 2-takt blokjes).

... en sindsien doet ie helemaal niets meer...

Ik kan trappen wat ik wil ik hoor het blok mooi ronddraaien, ik hoor wat plofjes.

Ik dacht even aan of verzopen of ... de tank was leeg, misschien prut op de bodem van de tank. Dus 24 uur gewacht, daarna eens de benzineleiding losgemaakt en direct vanuit de tank in een emmertje laten lopen. Nee, ziet er prima uit, mooi helder.

Bougie losgemaakt, kabel los op het blok gelegd. Geen vonk. Nouja, het was vol dag, en ik heb trappers, kun je dan door de trappers met de voet aan te duwen een vonk genereren die je overdag ziet?

Bekabeling gecheckt, maar niks raars gezien.

schema kan ik die spoelen bij de dynamo nou allemaal beschouwen als een pluspool? Het licht doet het wel, dus de dynamo doet op zijn minst zijn werk. Ergens op het forum gelezen dat de zwarte kabel vooral geen contact met het chassis mag maken, dus die heb ik in in een stuk tape gestopt.

Nou is mijn 1e idee om verder te gaan met het maken van een vonk, maar misschien dat iemand het herkent en meteen een suggestie heeft? Het is zo raar, ik heb hem 2x gestart maar na het vullen van de tank doet ie het niet meer.

Gerrit ter Haar
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Gerrit ter Haar

Dag Raoel:

Hierbij een bericht van een oosterbuur.

Ik heb het vermoeden dat de motor geen vonk heeft.

Eerst even een nieuwe bougie gebruiken voor de zekerheid.

Dan zou ik even kijken of de contaktpunten wel openen en sluiten, de maximale opening is +- 0,4 mm.

Hierna maak ik meestal de contaktvlakken van deze punten schoon met een vijltje of schuurpapier.

Voor de zekerheid even de zwarte kabel bij het blok losmaken, dit is de kortsluitkabel voor het uitzetten.

Normaal is het losmaken van de kabel niet nodig omdat het voor die tijd altijd gedaan heeft.

Veel succes.

Gerrit ter Haar

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

vaak staan de punten na al die jaren veel te dicht en zijn ze gecorrodeerd, even nalopen dus of ze ver genoeg openen. Je zal eerst een zwakke vonk hebben gehad waar hij nog net aan op wou lopen.

Mocht je er met je blok helemaal niet uit komen dan betsaat de moeglijkheid altijd om hem per post op te sturen voor een volledige revisie, maar we gaan er natuurlijk voor om je alles zelf te laten doen, daar leer je het meeste vanWink

grtjs,

Maarten

raoel
Citeer
Privébericht
Naar profiel
raoel

Ja, zelf doen ben ik ook voor :-)

Ik wil hem graag eens uit elkaar gaan halen, maar ik ben op mijn duim gevallen en heb hem verrekt. Mag een paar weekjes niks doen.. Daar baal ik van, want de opbouw van mijn Lelijke Eend staat nu ook stil :-(

Bedankt voor de tips! To be continued.... 

Edit: plaatje toegevoegd aan het eerste bericht.

Over het plaatje: zoals je ziet mis ik nog het voorste gele vaantje en een kettingkast. Daar ga ik eens rustig naar op zoek. Ik heb ze wel gevonden op marktplaats, maar de prijzen zijn mij daar te hoog en ik heb er geen haast mee, dus we zijn rustig op zoek. Goeie reden om weer eens op een rommelmarkt te komen! :-)

Verder is het frame zwart.. ik zou graag wat kleur toevoegen zonder al te veel aan de originaliteit af te doen.. Denk ik nog over na.

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

de buddy heeft nooit een gesloten kettingkast gehad, enkel een kettingrandje,

die van de Lucky is gelijk aan die van de Buddy, tevens past het randje van een Rocky of Easy. Let wel goed op dat je er niet eentje van een Spartamatic of Happy of Funny koopt, de beugeltjes zijn dan net korter en de vorm kan anders zijn waardoor je weer tegen het frame aan gaat lopen.

Ik kan nog wel even kijken of ik nog wat heb, volgens mij heb ik nog een paarse van een Buddy.

Over dit topic

Gestart 8 Augustus 2013 door raoel

Laatste reactie door raoel

Meest recente posts

trapper
Ik zou gewoon een nieuw setje kopen Maarten, zo duur zijn deze...
4 Oktober | 21:42 uur door pjotr

Olie lekkage voorvering
Hoe dikker hoe beter; succes!
20 September | 10:48 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: