Forum

Dit is een topic in Forum » Algemeen » Galerij » Sparta Sport 3V (1974) Restauratieverslag

Robbert_K
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Robbert_K

Goedendag allen,

Gisteren heb ik een nieuwe bromfiets gekocht. Het gaat om een Sparta Sport 3V uit 1974 (afgeleid van het framenummer dat met en 4 begint).

Ik heb de brommer gekocht van een meneer uit de buurt die er zelf helaas geen plek en tijd voor heeft om hem te restaureren, dus heeft hij de brommer moeten verkopen.

Hij vertelde mij dat hij de Sparta op zijn 17e gekocht geeft van een vriend en er lang op gereden heeft totdat de koppeling versleten was. Het is hem niet gelukt om dit zelf te vervangen en daarna is de brommer in een oude schuur gezet en door de jaren heen in vergetelheid geraakt. Tot kort geleden dus, toen is hij te koop gezet en heb ik hem voor weinig geld mogen overnemen.

Op de foto hieronder zie je hoe de Sparta thuis aangekomen is:

In een tweede post zal ik wat meer over de brommer schrijven en meer foto's plaatsen. Dit is een test post om te kijken of het plaatsen van foto's lukt.

Robbert_K
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Robbert_K

In eerste instatie is het plaatsen van een foto in het bovenstaande bericht niet gelukt.

Ik ben er nu achter hoe het wel moet maar kan het eerste bericht niet bewerken, dan krijg ik een foutcode zodra ik het aangepaste bericht wil plaatsen.

Daarom hieronder de eerste foto van mijn brommer:

Veel leesplezier bij mijn restauratieverslag!

Adviezen, tips en hulp is altijd welkom! Evenals kritiek als je het ergens niet mee eens bent.

chris_lucas
Citeer
Privébericht
Naar profiel
chris_lucas

Veel succes met de restauratie, ik heb thuis nog veel framedelen liggen van een 3v zoals een roestvrije tank en spatborden, etc mocht u nog iets nodig hebben. Mogen voor weinig weg

Robbert_K
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Robbert_K

@chris_lucas Dankjewel, erg fijn om te weten dat er mensen zijn met onderdelen Smile.

Zo, inmiddels een paar dagen verder. Ik heb nu wat meer foto's van de Sparta, die zal ik hieronder plaatsen.

Ik ga bij de RDW een afspraak inplannen voor een vooronderzoek. Hier gaan ze kijken of het framenummer al bekend is in hun systeem en als ze het nodig vinden een extra nummer in slaan. Verder gaan ze ook een aantal onderdelen labelen zodat ze na de restauratie kunnen herkennen dat het nog dezelfde onderdelen zijn (is mijn telefonisch verteld door een dame van de RDW).

Zodra dat allemaal voor mekaar is kan ik beginnen aan de brommer.

Afgelopen week heb ik een email gestuurd naar het CODA register met de vraag of ze via het framenummer extra informatie over de Sparta kunnen vinden. Binnen 24u had ik al een antwoord:

Namen zijn i.v.m. privacy niet leesbaar gemaakt.

Het blijkt dus dat mijn Sparta uit 1964 komt i.p.v. 1974, interessant!

Hieronder nog wat foto's, tot gauw!

@tje
Citeer
Privébericht
Naar profiel
@tje

hoi Robbert.

bij de rdw nemen ze geen genoegen met het frame nummer dat op het aluminium plaatje staat bij mijn 2v hebben ze het nummer ook in geslagen ik heb gevraagd of ze het onder de buddy op het frame wilden doen dan valt het minder op.

wat betrefd het frame nummer volgens het modellen register op deze site is de 3v tussen 69 en 78 gebouwd dus hoe het coda dan aan 64 komt? kijk maar bij modellen op pagina 6

maar leuke brommer veel su6 met de restouratie.

Ouwe Luuk
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Ouwe Luuk

Je moet even doorvragen bij t Coda. Van de Tour van mn vader zeiden ze namelijk ook dat ie uit 1963 kwam. Na diverse keren  vriendelijk aandringen en met dank aan Freek en Geert kwam ik erachter dat Sparta de framenummers dus dubbel gebruikt heeft in mijn geval en bij jou dus zeer waarschijnlijk ook.. succes!

P.S.Die van jou is echt van  1974 hoor. 

Groet Ronald

Over dit topic

Gestart 30 Oktober 2019 door Robbert_K

Laatste reactie door Ouwe Luuk

Meest recente posts

trapper
Ik zou gewoon een nieuw setje kopen Maarten, zo duur zijn deze...
4 Oktober | 21:42 uur door pjotr

Olie lekkage voorvering
Hoe dikker hoe beter; succes!
20 September | 10:48 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: