Spartavrienden! Het werd tijd voor een klein topic over de twee Sparta's die hier thuis staan. Op het oude forum had ik hier wel al een topic over, maar dat is mede met de inactiviteit rondom het restaureren verloren gegaan.
Eerst maar even voorstellen. Mijn echte naam is Geert Jan. Ik heb altijd al gesleuteld aan auto's en met name oude Volkswagens. Daarnaast restaureer ik oude race fietsen. In het dagelijks leven ben ik R&D engineer voor een mooi offshore bedrijf. Ruim drie jaar geleden ben ik enthousiast geraakt van oude brommers en heb ik niet gehinderd door enige kennis een Sparta gekocht.
Ik wilde in ieder geval een 3V of 4V. Aangezien ik toen nog studeerde koos ik voor een 'leuk geprijsde' opknapper. Dat was natuurlijk dom. Ik was toen nog niet zo thuis in Sparta bromfietsen, dus ik bleek later een smal carter 3V te hebben die liep als een krant, de voorvork en kroonplaat was zo krom als een hoepel en het was geen originele lak natuurlijk. Toch was ik verkocht.
Het werd me al vrij snel duidelijk dat een volledige restauratie de enige optie was. Alles uit elkaar dus en eens zien wat ik nu echt had.
Lid geworden van de Sparta club en via het onderdelen fonds en Maarten wat missende en vervangende onderdelen gevonden.
Aan de motor moest toen ook nog wat gebeuren. Er zat dan wel een politie cilinder, 17mm carb en 32mm bocht aan, hard vooruit ging ze nog niet. Via de Sparta club hoorde ik van Hans Stevens, dus niet lang getwijfeld om met de motor bij hem langs te gaan. Bij Hans bleek al snel hoe slecht de motor was. Toen maar afgesproken dat Hans een motor zou samenstellen met wat nog te redden was en wat hij nog had liggen. Ik moest dan zelf de cilinder opknappen. Er was een koelvin gebroken en er kon wel wat nieuwe verf op.
Na een paar weken kon ik mijn nieuwe motortje weer ophalen. Dat was een hele leuke ervaring!
Daarna de brommer zelf aangepakt. Van een slechte 3V achterbrug en een goede 2V achterbrug, een goede 3V achterbrug gemaakt.
Wat laswerk aan het frame verricht.
De kromme delen van de voorvork vervangen.
Doorgezakte middenbok hersteld.
Had toch geen origineel geel plaatje en vind het zonder mooier, dus de gaatjes dicht gelasd.
Alles weer in elkaar gezet om te kijken of het nog ok was.
En toen viel alles stil. Studie, afstuderen, andere hobbies en werkzaamheden zorgde ervoor dat er bijna twee jaar niks aan de Sparta gebeurde. Vorig jaar kwam er echter een andere Sparta om de hoek kijken. Mijn vriendin wilde graag een brommer om mee naar het werk te rijden. Ik vond een leuke Sparta Foxi (de export versie van de Buddy). Deze was veel origineler en de lak in goede staat. Deze keer wist ik wel beter wat me te wachten stond.
De motor heb ik toen naar Maarten gebracht voor een revisie. De brommer zelf eens goed gepoetst. Wiellagers en balhoofdlager schoongemaakt en gesmeerd. De banden en kabels vervangen.
Maarten had de motor weer prachtig gereviseerd en goed werkend gekregen. Daarnaast op zijn advies nog wat andere delen gekocht. Met als eindresultaat.
De Foxi wordt ondertussen al weer bijna een jaar bijna dagelijks met veel plezier gebruikt. In de nabije toekomst zal er wel het een en ander aan moeten gebeuren. De Amerikaanse sealed beam koplamp is stuk, de (niet originele) licht schakelaar moet vervangen en voor het mooie zouden de boutjes en moertjes vervangen moeten worden door RVS. Het is nu een beetje een incompleet en bij elkaar geraapt zooitje.
Terug naar de Sport 3V; Door de Foxi weer de motivatie gekregen om met de Sport 3V verder te gaan. Ik was reeds begonnen met deze zelf te spuiten, maar dat was niet echt mooi geworden. Ergens afgelopen jaar besloten om er maar eens goed werk van te maken. Delen gewoon laten spuiten en poedercoaten en zorgen dat het project af komt. Ik ben nu dan ook behoorlijk ver en kan gaan opbouwen. Ik loop alleen wat achter met fotos. Ik zal deze de komende dagen eens bijwerken en hier toevoegen.