Forum

Dit is een topic in Forum » Algemeen » Galerij » Sparta Sport 3V en Sparta Foxi (Buddy)

Geurt
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Geurt

Zondag dan eindelijk de eerste meters gereden. Wat een feest! Blijven nog een hoop kleine dingen over om op te lossen, maar het einde is in zicht. Schakelen gaat o.a. nog niet zo soepel.

IvoB
Citeer
Privébericht
Naar profiel
IvoB

Cool!!! Mooie verzameling bussen trouwens op de achtergrond!

Succes met de laatste loodjes

Geurt
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Geurt

Ben er even drie weken tussenuit geweest voor vakantie. Van de week weer verder gegaan. Een nieuwe 32mm voorbocht geplaatst. De oude was slecht en klopte niet. Deze zat de voetrem in de weg. De nieuwe is veel beter. Heb deze nu afgezaagd op 42cm, moet nog even kijken of er nog meer af moet. De schakelproblemen leken met te liggen in de hevel in de schakeldeksel. Contact opgenomen met Hans Stevens, waar ik gister langs mocht om er eens naar te kijken.

Met de schakeldeksel onder de arm naar Dordrecht. Daar aangekomen stond Hans al buiten voor de flat een 2V motor te testen. Blijft een mooi gezicht. Hans heeft de hevel gedemonteerd en opnieuw in elkaar gestoken, waarna deze weer helemaal soepel liep. In de tussentijd mocht ik een klein rondje op zijn Sparta met 4V en Kokusan ontsteking om dat eens te proberen. Wat een feest. Dat rijdt heerlijk. Alleen wil ik nu ook een voetbak... Hans had ook nog een nieuw luchtfilter en beugeltje liggen voor mijn carb. Hans bedankt voor je hulp en de leuke middag!

Terug op de garage gekomen alles weer in elkaar gezet en een testrit gedaan. Het schakelen ging veel beter en het rijden ging almaar beter. Alleen op twee km van mijn garage viel de motor in ene uit. Dat werd teruglopen. Fietsen even geprobeerd, maar niet te doen. Het bleek uiteindelijk een mindraad van de lichtspoel te zijn die tegen de veer van de contactpuntjes was gaan aanliggen. Die anders gedraaid en we hadden weer vonk.

De tweede proefrit was wederom een succes! Wat me alleen tegenviel waren de gaten tussen de versnellingen. Ik moet echt tot het einde door trekken wil ik de volgende kunnen inschakelen zonder teveel terug te vallen. Bij de twee wil het nog, maar de drie wil niet doorpakken. Ik ga al wel hard in zijn twee. Rij 50-55 op de teller. Ik denk dat het tijd wordt voor een kleiner tandwiel voor. Ik rij nu met 13-30 op 17inch wielen met een politie cilinder, 17mm carb en 32mm bocht. Volgens mij kan ik wel naar 12-30 of zelfs 11-30. Ik vermoed dat ik qua powerband dan beter uitkom om door de versnellingen te trekken. Iemand die dit kan beamen? En zijn die nog te krijgen? Ik zag er een enkele staan op Oldtimerdelen.nl, maar weet niet welke de juiste zijn.

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

ik rij zelf met 11:30 om dat te ondervangen, de echte hoge top gebruik je toch bijna niet.

 

wat ook al wat kan helpen is de voorontsteking niet extreem vroeg zetten, 2,5-3mm is leuk qua topsnelheid, maar totaal niet praktisch qua rijgedrag bij een 3V,

ga maar een spelen rond de 2,3mm, je zal zien dat de motor zich dan wat prettiger gedraagt met doortrekken.

Geurt
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Geurt

User Maarten zei:

ga maar een spelen rond de 2,3mm, je zal zien dat de motor zich dan wat prettiger gedraagt met doortrekken.

Ga ik doen, bedankt voor de tip!

Van de week nog weer wat kleine dingen kunnen doen. Toch gekozen voor de gouden emblemen. Ik vind die echt prachtig staan. Ook gelijk de vinyl transfers op de schokbrekers geplakt. Zijn die kleine dingen die het afmaken.

Ook materiaal gehaald voor de kabelboom. Degene die erop zat was een wirwar van lampsnoer, schakeldraad en kroonsteentjes. Maak een hele nieuwe en dan gelijk goed.

Eerst even getest of de lampen werkte, had wat twijfels met aarding, maar alles werkte!

Geurt
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Geurt

Kleine update, helaas geen fotos.

De kabelboom is af en alle elektriek werkt! Ook het 34tands achter tandwiel geplaats met nieuwe ketting. Kan nu al doortrekken naar 60 op de teller in zijn 3, maar voel dat het nog niet helemaal is wat het moet zijn. Hopelijk met beter weer nog wat meer testrijden en spelen met de voorontsteking. Heb bij Maarten ook al een kleiner voortandwiel geregeld. Wellicht die nog proberen.

Daarnaast ook al weer een mooi zij-project voor het voorjaar geregeld. Bij Hans een gereviseerd 4V blok gekocht, bij Geert koelings kappen voor geforceerde koeling en via Marktplaats een complete 17mm Bing carb. Dit blok ga ik mooi opbouwen en tzt plaatsen. Ondertussen vast genieten van het 3V blok.



Over dit topic

Gestart 14 September 2014 door Geurt

Laatste reactie door pjotr


Meest recente posts

blauwe map technische documentatie Sparta
De map is  verkocht
19 Januari | 13:12 uur door 45069

Welke uitlaatbocht is dit?
Dat ziet er strak uit Dennis!  Groet, Freek
17 Januari | 12:11 uur door FW91

sparta broommers gezocht
ik ben op zoek naar sparta brommers. mag ook meerdere tegelijk.
13 Januari | 17:39 uur door michael1983

Bovenste beugel van een Spartabeenschild te koop gevraagd.
Hey SpartaBrombfiets, Ik plak de door jou gestuurde informatie...
13 Januari | 13:39 uur door lutges

Spuiten tank GE50 sport
Mijn project 'Sparta GE50 Sport' nadert zijn voltooing. Het...
12 Januari | 13:38 uur door Koosolex

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: