Forum

Dit is een topic in Forum » Algemeen » Galerij » Sparta Sport 3V en Sparta Foxi (Buddy)

Geurt
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Geurt

Gister de hele dag bezig geweest met de ontsteking te stellen van de 3V. Kreeg het toch niet voor elkaar ze goed te laten doortrekken in de derde versnelling. Uiteindelijk wel een voorontsteking gevonden die het minst slecht was maar het probleem blijft toch. Toch nog maar weer wat doen met de tandwiel verhouding. 

Heb voor de zekerheid ook even de compressie op de cilinder gemeten, die was ongeveer 6,5 bar. Weet iemand of dat nog een beetje ok is? Deze is sinds de aanschaf namelijk niet gehoond en ook geen nieuwe zuigerveer gestoken, misschien is dat het probleem?

Geurt
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Geurt

Weer een stuk verder met de Sparta! Vrijdagavond op aanraden van een vriend toch maar eens de cilinder eraf en de zuigerveer bekeken. Los in de cilinder en wat bleek, daar kon een bus doorheen. Zaterdagochtend dus met het spul naar Oldtimerdelen gegaan en daar een nieuw zuigerveertje gekregen. Gelijk eronder en het verschil was al merkbaar! Heb nu eindelijk power in de derde versnelling. Ontsteking wat verdraait en gespeeld met de verstelbare sproeier.

Nu zag ik alleen dat de zuiger heel mooi de uitlaatpoort opent tijdens de slag, maar dat de inlaat voor slechts 2/3 open gaat. Dat doet mij vermoeden dat ik aan de inlaatkant het zuigerhemd nog wel een mm of 2 zou kunnen inkorten. Of moet ik dan de hele poortiming herzien?

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

Inkorten kan geen kwaad.

Maar een volledige zuiger heeft minder last van kantelbeweging, wanneer je een zuiger aan 1 kant inkort raakt hij lichtjes uit balans.

Maar blokje was toch in de revisie geweest?

Geurt
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Geurt

Alleen het blok is door Hans gedaan. Ik was zelf verantwoordelijk voor zuiger, cilinder en kop. Toendertijd niet aan gedacht de zuigerveer even te vervangen, daar liep ik nu pas tegenaan.

hansstevens
Citeer
Privébericht
Naar profiel
hansstevens

Beste Geurt.

Jammer dat het je zo tegen zit ,wat betreft het inkorten van de zuiger aan de inlaat kant het volgende ,zet  de zuiger in de hoogste stand en ten af wat je nog ziet alleen dat wat is af getekent plus 2,5 mm kun je gerust weg halen,je kunt die 2,5 mm ook laten zitten en eerst kijken wat het effect is ,ik ben zuigers tegen gekomen ,met 3 mm ingekort en het loopt netjes stationair en heeft wat meer vermogen let wel dit geld alleen als je het motortje op toeren houd,wat gebeurt er eigenlijk na het in korten ,wel de aangezogen lucht heeft een bepaalde snelheid ,met de neer gaande beweging van de zuiger botst de luchtstroom tegen het hemd van de zuiger,door nu het hemd in te korten voorkom je dat ,je krijgt dus een betere vulling,wat daarbij ook van belang is ,dat je de spoel kanalen gaat bewerken ,hoe doe je dat ,maak een pakking op de maat van het carter ,en leg die dan op de cilinder ,je ziet nu dat het oppervlakte van het carter groter is dan die van de cilinder ,met dit gegeven neem je een dremel en haalt de scherpe kanten van de cilinder weg zo dat de doorstroming van uit het carter vloeiender wordt,wat de doorstroming verbeterd,wil je nog meer snelheid winst ,dan stel ik voor om weer eens een afspraak te maken en zal je dan een paar tips geven die alleen voor jou bestemd zijn

Beckers
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Beckers

Dag Geurt, ik ben met een gelijkaardig project bezig.
(Eerlijkheidshalve niet zo proper als de jouwe, mijn zit eerder 'dans son jus')
Zou het jouw lukken kort te schetsen hoe jij jouw kabels hebt aangesloten? Ik heb de mijne enkele jaren geleden gekocht met doorgeknipte kabels. De nieuwe liggen wel al klaar. Bedankt!



Over dit topic

Gestart 14 September 2014 door Geurt

Laatste reactie door pjotr


Meest recente posts

Onduidelijkheden over nieuwe website
Okee, ik ga verder op het nieuwe forum! (link hierboven).
3 November | 13:47 uur door swieberd

Koppeling veert niet goed terug
Of gaan we nu verder op het nieuwe forum? Dat werkt nu goed....
3 November | 13:46 uur door swieberd

Welke olie in motorblok?
In het vervolg maar posten op het nieuwe forum zeker? Ik heb daar...
3 November | 13:45 uur door swieberd

Achterbrug Sparta 3v
27 Oktober | 09:40 uur door Lecson

trapper
dank pjotr, ik heb inmiddels nieuwe trappers
24 Oktober | 13:29 uur door Maarten GF50

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: