Forum

Dit is een topic in Forum » Algemeen » Galerij » Versnellingen aansluiten

Citeer
Privébericht
Naar profiel

Ik zit even met de handen in het haar.

De restauratie is bijna klaar. Alleen ben ik vergeten hoe ik de versnellingen moet aansluiten. Aan het stuur heb ik een handschakeling voor 3V voor twee kabels.

Maar aan het blokje zie ik twee hendels. Een voor de koppeling en één voor de twandwielen. Nergens kan ik op google de gespaste maniet terugvinden en begin sterk te twijfelen dat die de bediening voor de 3V aan het stuur compatibel is met het blokje. Het is ongeveer 20 jaar geleden dat ik hem voor het laatst heb zien draaien. Wie kan me helpen?

 

 

goudse
Citeer
Privébericht
Naar profiel
goudse

is dit geen 2v blok?

henkp
Citeer
Privébericht
Naar profiel
henkp

Het is een 2v blok,maar hangt deze niet in een 3v achterbrug?

Citeer
Privébericht
Naar profiel

Het chassisnummer is 067441

De motornummer is 6216743 47

Het ziet er inderdaad naaruit dat het om een 2V motor gaat. Maar klopt het dat het chassis van een 3V is? Wat nu? Kan ik het oplossen met een 2V schakelhendel?

Hoe snel gaat de 2V? Ik heb net een nieuwe koppeling en een spoel laten plaatsen. Het blokje is helemaal klaar. Of ruil ik het best in voor een 3V?

 

sparta_333
Citeer
Privébericht
Naar profiel
sparta_333

Dag Jelle, jou brommer is van 1970 maar ik vrees dat dit oorspronkelijk een 3V Sport was waar men voor de verkoop een 2V blokje heeft onder gevezen. Zodoende zit je nu in de problemen daar de achterbrug niet de juiste is.Dit is duidelijk te zien in de foto van jou ander topic.

Ofwel ga je zoeken naar een 2V achterbrug en versnellingshandvat ofwel zoek je een 3V blokje met ronde cilinder en een carburator die niet door het frame gaat...maar weet dat deze toch wel schaars zijn.

Kwa kosten denk ik dat je met de eerste optie er het goedkoopst gaat vanaf komen. Kwa snelheid ga je ook zo een 45 km/u halen hoor.

 

Veel succes alvast. Mvg Stijn

Geert
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Geert

User sparta_333 zei:

Ofwel zoek je een 3V blokje met ronde cilinder en een carburator die niet door het frame gaat...maar weet dat deze toch wel schaars zijn.

nog een optie is om dan een 3V blok te zoeken zonder cilinder en dan de cilinder en carburateur van dit 2V blok overzetten. Dat maakt het zoeken al een stuk makkelijker Wink

Overigens, ook aan een 2V hendel zitten 2 kabel aansluitingen, 1 daarvan is dan niet in gebruik. Het verschil tussen de handels is enkel de scala plaat (met de nummertjes er op) en het plaatje met de gleufjes er in waar de nok aan de koppelingshandel in valt. En ook voor een 3V blok is het aan te raden om maar 1 kabel te gebruiken, dit door in het schakelmechaniek ook een veer te plaatsen die het halve werk doet.



Over dit topic

Gestart 20 Februari 2016 door

Laatste reactie door Geert


Meest recente posts

trapper
Ik zou gewoon een nieuw setje kopen Maarten, zo duur zijn deze...
4 Oktober | 21:42 uur door pjotr

Olie lekkage voorvering
Hoe dikker hoe beter; succes!
20 September | 10:48 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: