Forum

Dit is een topic in Forum » Algemeen » Galerij » Wie weet wat voor model.type dit is

pjotr
Citeer
Privébericht
Naar profiel
pjotr

Kijk, dat wist ik dan niet weer.

Wel dat de GI als export model is geleverd met een sachs blok met 3 handversnellingen maar niet met 4 voet..
Wanneer is het sachsblok met 4 voetversnellingen eigenlijk voor het eerst op de markt gekomen, weet jij dat misschien Geert? 

pjotr
Citeer
Privébericht
Naar profiel
pjotr

Kan natuurlijk wel, de sparta sport met het hoekige v49 blok werd in 1968 ook nog verkocht en in dit jaar werden ook de eerste grandsports met het geforceerd gekoelde 4v sachsblok verkocht.

Na enig knutselwerk met de achterbrug is dit sachsblok vast wel onder een sparta sport (model GI) te krijgen.

Benieuwd naar de foto Jan!

J.vos
Citeer
Privébericht
Naar profiel
J.vos

Ik ga er morgen mee aan de gang voor foto,s ben nu aan het werk als je er een andere achter vork in zet van 3v krijg je altijd kleur vershil en deze brommer is nog nooit over gespoten  maar inderdaad het kan allemaal wel ik ben best bereidt om hem een keer mee te nemen op een of andere club dag g.r jan

pjotr
Citeer
Privébericht
Naar profiel
pjotr

Nou, lijkt mij in elk geval wel leuk deze sparta ook eens in het echt te bewonderen. 

Als je hem een keer meeneemt meld je dit dan hier Jan?

Groeten Peter.

Geert
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Geert

User pjotr zei:

Wanneer is het sachsblok met 4 voetversnellingen eigenlijk voor het eerst op de markt gekomen, weet jij dat misschien Geert? 

Veel eerder dan je zou denken, de aankondiging in Nederland stond in januari 1962 al in de Sachs Koerier. 

Waarom die niet meteen hier gebruikt werd weet ik niet, zou maar zo vanwege bepaalde wetgeving kunnen zijn. In 1968 is wel eea versoepeld aan wetgeving, daarna veranderden immers ook de verplichte wiel afmetingen etc. 

Ik wist wel dat de GI50 geleverd werd met een Sachs 50/4 blok. In het club archief zit een ontwerp tekening van wat daarvoor aangepast moest worden. Heb er dan ook meermaals over gedacht om mijn GI50GS om te bouwen, het blok heb ik al en de nodige onderdelen ook..... Innocent 

Het gaat vrij eenvoudig; er kan gewoon een koppelstuk in de standaard achterbrug geschroefd worden waar aan de ene kant de JLO boutgaten in zitten en aan de andere kant de Sachs maten. Eind jaren 60 heeft Sparta de eerste sportmodellen ook op die manier geleverd door dat koppelstuk gewoon vast te lassen in een JLO achterbrug. Zo een achterbrug is ooit eens onder mijn slijptol beland, die lassen waren vrij snel verwijderd, koppelstuk zit nu vast geschroefd in een montagebok voor op mn werkbank Cool

pjotr
Citeer
Privébericht
Naar profiel
pjotr

Oké, dat had ik niet verwacht dat erin 1962 al een sachs blokje voor brommers was ontwikkeld met 4 voetversnellingen. Meerdere redenen denk ik waarom hij hier in 1962 niet is uitgekomen. Waarschijnlijk had het ontwikkelde blokje uit '62 nog geen trapas zodat je d'r ook mee kon fietsen, Nederland is vlak, een 4 versnellingsblokje is hier nou niet echt nodig, het moest hier toendertijd niet teveel kosten..

heb zelf ooit een SE/SH gedemonteerd waaronder een sachsbliok zat. hier zat tussen de achter vork en het sachs blok ook een verloop en ik denk dat de achterbrug geschikt is voor een JLO.

Maar, de ketting lijn verschild toch nogal bij een sachs 2v / saxonette of een sachs 3v/ 4v

Dus het verloopstuk wat ik hier er toen tussen uit heb gehaald kan ik niet gebruiken voor een 3 of 4v toch Geert?



Over dit topic

Gestart 2 November 2017 door J.vos

Laatste reactie door pjotr


Meest recente posts

Onduidelijkheden over nieuwe website
Okee, ik ga verder op het nieuwe forum! (link hierboven).
3 November | 13:47 uur door swieberd

Koppeling veert niet goed terug
Of gaan we nu verder op het nieuwe forum? Dat werkt nu goed....
3 November | 13:46 uur door swieberd

Welke olie in motorblok?
In het vervolg maar posten op het nieuwe forum zeker? Ik heb daar...
3 November | 13:45 uur door swieberd

Achterbrug Sparta 3v
Wie o wie heeft er voor mij een achterbrug van een SPORT 3V om te...
27 Oktober | 09:40 uur door Lecson

trapper
dank pjotr, ik heb inmiddels nieuwe trappers
24 Oktober | 13:29 uur door Maarten GF50

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: