Forum

Dit is een topic in Forum » Algemeen » Koffiehoek » Hoi! Ik ben nieuw

DavidG
Citeer
Privébericht
Naar profiel
DavidG

Beste leden,

Mijn naam is David en ik woon in Zaandam.

Nog geen week geleden liet ik in een gesprek met een vriendin vallen dat het me zo tof zou lijken om wat meer over motoren te leren. Promt werd ik in de gelegenheid gesteld om onderstaande brommers te adopteren. Ik ben nu de trotse bezitter van twee Sparta's, twee kisten met onderdelen en een volledig gebrek aan kennis (niet overdreven...).

Ik kijk er naar uit om met behulp van u en deze website deze gezellige bakkies weer op de weg te krijgen.

Ik zou alvast geholpen zijn als iemand mij kan vertellen wat ik hier voor me heb staan. Nr.1 een SA50, SB50 of SC50? Nr.2 een SF50 of Tour ILO? Of iets heel anders? Ik hoor het graag!

Hartelijke groet,

David

pjotr
Citeer
Privébericht
Naar profiel
pjotr

Nou, gefeliciteerd David met deze mooie aanwinst!

Het eerste model op de foto is een SA uit'63.
Is te herkennen aan de  capri bauwgroene kleur, en het eerste nummer op het frame nummer plaatje is een 3 wat aangeeft dat hij uit modeljaar 1963 komt. (SB komt uit '64)
Het gele voorspatbord plaatje is uit modeljaar '64 maar past er mooi op en zou ik zuinig op zijn want dit gele plaatje is maar 1 jaar gebruikt.
 

pjotr
Citeer
Privébericht
Naar profiel
pjotr

Nummer 2 is een SF uit modeljaar '65 gezien het frame nummer, gele plaatje op voorspatbord en de motorschermen in de doos die erg waarschijnlijk van deze brommer zijn.
Ook het sachsblokje in de doos hoort waarschijnlijk bij deze brommer
Een tour JLO komt uit '66 en hier zit een 2 versnellingen JLO blok onder. Ik heb wel eens het idee dat dit model is uitgebracht om de ronde JLO G50 blokjes te slijten want vanaf '66 maakt sparta ook gebruik van het hoekige JLO G49 blok. 

DavidG
Citeer
Privébericht
Naar profiel
DavidG

Beste Pjotr,

Bedankt voor je vlotte antwoord. Als ik met het blok aan de slag wil, klopt het dat ik dan gebruik kan maken van de "Reparatie-Handleiding Sachs 50 type Saxonette (Nr. 311.8 H )"?

Aangezien de SA er het beste bij staat, ga ik daar maar eens mee beginnen.

Kan je me misschien vertellen waar deze het beste op rijdt? Ik zag in een antwoord op een eerder bericht (ging over een GA50) dat u het had over euro 95 met tweetakt olie van Castrol (verhouding 1:35). Is dit ook op de SA van toepassing?

Wederom dank en een groet!

@tje
Citeer
Privébericht
Naar profiel
@tje

Hoi david.

Ik ben van de euro 95 afgestapt omdat er in euro 95 ethanol zit.

Ik ben daarom overgestapt op de speciale bensine,s die we kennen als v power, ultimate, exelirion enz daar zit volgens zeggen geen ethanol in.

Ouwe Luuk
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Ouwe Luuk

Wel mengen natuurlijk...1:40 is n mooie verhouding. Welkom bij de club David en mooie brommers heb je gescoord hoor!!

Groet Ronald



Over dit topic

Gestart 17 April 2018 door DavidG

Laatste reactie door DavidG


Meest recente posts

Olie lekkage voorvering
Even de onderpoot losdraaien en dan een beetje zo dik mogelijke...
10 September | 21:53 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

sparta sport 2v
Knap gedaan! En nu lekker toeren met dit mooie weer!
19 Augustus | 19:00 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: