Afgelopen week heb ik voor mijn GI50 Sport een V493 JLO blok (het hoekige model) op Marktplaats gekocht. Ik heb van mijn bestaande blok, wat in 2005 (of 2007) het is te lang geleden, door Clemens Jansen van het JLO Museum is nagekeken en opgeleukt, de cilinder en zuiger behouden. Ook de koppelingplaten en 3 van de 4 carterdelen heb ik van mijn oude blok gebruikt.
Aangename verrassing (vind ik) is dat het aangekochte blok een tandwieloverbrenging heeft, in plaats van de bekende pianosnaar, die in mijn huidige blok zit. Dat betekent dat ik geen speciale ongedoopte olie meer hoef te gebruiken.
Vraag 1: wat voor olie moet er in een blok met tandwielaandrijving?
Vraag 2: kan ik mijn voorraad ongedoopte olie gewoon opmaken?
Ik heb voor het ombouwen de carterdelen gespoten en na onderbouwen ziet het er nu geweldig uit! Lekker breed blok met 3 versnellingen en geforceerde koeling. De benodigde schakelplaat en bijbehorend 1,0,2,3 plaatje heb ik inmiddels besteld bij JMPB.
Ook heb ik de tank opnieuw gerepareerd en gespoten. Na diverse tegenslagen en frustraties is ook dat gelukt, ik geef het resultaat een 7 of een 8. Geen 10 maar ook geen 5. Komende projectje is nog de kettingkast, want de halve maan op de tank is nu wel erg wit vergeleken met de rest.
Ik hoop dat het snel weer lente wordt!