Forum

Dit is een topic in Forum » Algemeen » Koffiehoek » Van G492 naar V493

Ad Brinkman
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Ad Brinkman

Afgelopen week heb ik voor mijn GI50 Sport een V493 JLO blok (het hoekige model) op Marktplaats gekocht. Ik heb van mijn bestaande blok, wat in 2005 (of 2007) het is te lang geleden, door Clemens Jansen van het JLO Museum is nagekeken en opgeleukt, de cilinder en zuiger behouden. Ook de koppelingplaten en 3 van de 4 carterdelen heb ik van mijn oude blok gebruikt.

Aangename verrassing (vind ik) is dat het aangekochte blok een tandwieloverbrenging heeft, in plaats van de bekende pianosnaar, die in mijn huidige blok zit. Dat betekent dat ik geen speciale ongedoopte olie meer hoef te gebruiken.

Vraag 1: wat voor olie moet er in een blok met tandwielaandrijving?

Vraag 2: kan ik mijn voorraad ongedoopte olie gewoon opmaken?

Ik heb voor het ombouwen de carterdelen gespoten en na onderbouwen ziet het er nu geweldig uit! Lekker breed blok met 3 versnellingen en geforceerde koeling. De benodigde schakelplaat en bijbehorend 1,0,2,3 plaatje heb ik inmiddels besteld bij JMPB.

Ook heb ik de tank opnieuw gerepareerd en gespoten. Na diverse tegenslagen en frustraties is ook dat gelukt, ik geef het resultaat een 7 of een 8. Geen 10 maar ook geen 5. Komende projectje is nog de kettingkast, want de halve maan op de tank is nu wel erg wit vergeleken met de rest.

Ik hoop dat het snel weer lente wordt!

 

pjotr
Citeer
Privébericht
Naar profiel
pjotr

Mooi Ad, ik gebruik voor het V49 3 versnelling blok dezelfde olie als in blokken met een tandriem en dat is geen enkel probleem.

Ontsteking is als ik het zo lees niet gewisseld, toch?

Ad Brinkman
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Ad Brinkman

Nee die heb ik ook zo gelaten. Het oude blok liep erg goed maar ik wilde graag drie versnellingen. Bovendien vind ik de grote kap van de geforceerde koeling wel mooi staan, het oog wil ook wat :-)

Ad Brinkman
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Ad Brinkman

He Peter, je zal de vraag over de ontsteking wel niet voor niets hebben gesteld, want bij gebruik van mijn oude vliegwiel - met een pijl naar rechts - rijdt de brommer achteruit... met het vliegwiel van de V493 loopt de brommer zoals het hoort, maar dan zal het ontstekingstijdstip ook wel aan de andere kant van het BDP liggen.

Ik blijf lekker bezig zo.

Grt Ad

pjotr
Citeer
Privébericht
Naar profiel
pjotr

haha, klopt Ad.
een G 49 2 heeft een tandriem en een rechts draaiend vliegwiel, bij een V49 3 komt de overbrenging tussen krukas en koppeling niet tot stand dmv een tandriem maar door tandwielen en daarom heeft een V49 een vliegwiel dat linksom draait anders zou de brommer achter uit lopen..

Daarom is het nodig om het juiste vliegwiel bij het desbetreffende blok te houden.

Ad Brinkman
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Ad Brinkman

ik heb wel moeite met het ontstekingstijdstip. Ik hou 2 mm voor BDP aan (hetzelfde als voor mijn oude blok).  Maar ik krijg het met geen mogelijkheid goed.

Ik heb het BDP afgetekend en links daarvan (want het vliegwiel draait linksom) het ontstekingsmoment afgetekend (bij 2 mm voor het BDP).

Dan moeten de punten opengaan en moet de poolschoenafstand tussen de 7 en 11 mm zijn, nietwaar?

De punten moet ca 0.4 mm openen. Maar de poolschoenafstand is groter dan voorgeschreven, of de punten openen maar heel weinig. Ik kan de grondplaat niet ver genoeg doordraaien.

Ik vind het vreemd want bij mijn vorige blok lukte het altijd wel, maar toen was het ontstekingsmoment natuurlijk aan de andere kant van het BDP.

Misschien een domme vraag, maar ook nu zit de lichtspoel boven he?

Nou ik pruts nog wel even verder, maar goede raad is welkom.



Over dit topic

Gestart 3 November 2018 door Ad Brinkman

Laatste reactie door Ad Brinkman


Meest recente posts

trapper
Ik zou gewoon een nieuw setje kopen Maarten, zo duur zijn deze...
4 Oktober | 21:42 uur door pjotr

Olie lekkage voorvering
Hoe dikker hoe beter; succes!
20 September | 10:48 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: