Forum

Dit is een topic in Forum » Algemeen » Koffiehoek » Van G492 naar V493

Ad Brinkman
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Ad Brinkman

Kan het misschien zijn dat bij een linksdraaiend blok andere gaten in de grondplaat van de ontsteking worden gebruikt? (In vergelijking met een rechtsdraai er)

pjotr
Citeer
Privébericht
Naar profiel
pjotr

Hallo Ad, lees je bericht nu net.
Zal als ik het eten op heb even kijken of er ook verschil in de grondplaat zit bij een 2v tov een 3v. 

 

Ad Brinkman
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Ad Brinkman

Ik heb de grondplaat van de oude en de nieuwe ontsteking vergeleken en er is geen verschil (dat ik kan zien). Ook het linker carterdeel van beide motoren is exact hetzelfde.

Klopt het dat ik bij een linksdraaiende motor ook links van het BDP de voorontsteking moet afstellen?

Ik heb de ontsteking verwisseld, dus de ontsteking die bij het V493 blok hoort, maar het maakt gaan verschil. Met de grondplaat op de uiterste stand heb ik een voorontsteking van ca 5 mm.

Ik heb wel een flinke optater gekregen toen ik de bougie tegen het blok aan hield en de trapper ronddraaide; de ontsteking doet het op zich wel :-)

pjotr
Citeer
Privébericht
Naar profiel
pjotr

Kon helaas mijn vliegwiel trekker niet vinden maar als ik door het vliegwiel kijk zijn de ontstekingen inderdaad gelijk.

Ja je moet je voorontsteking links van het b.d.p. afstellen

Waarschijnlijk heb je alles wel volgens de volgende normen afgesteld:
afstand onderbrekerpunten 0,35 - 0,45 mm
poolschoenafstand 7 - 11 mm

staat de ontsteking te vroeg, dan de grondplaat in de draairichting van de motor verdraaien.
staat de ontsteking te laat, dan de ontsteking tegen de draairichting van de motor in verdraaien.
voorontsteking dient 1,5 - 2 mm voor het B.D.P. te zijn.

kijk anders ook eens even bij documenten en ga dan naar motorisch, hier staat ook een heel artikel over het afstellen van de ontsteking en het bepalen van het b.d.p.
Heb hier zelf veelal gebruik van gemaakt. 
Met een versleten fiber hamer, die tegen de nok van je vliegwiel aankomt, is het ook erg lastig om je ontsteking goed op tijd af te stellen.. 

Ad Brinkman
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Ad Brinkman

Bedankt voor het kijken Peter, nog even voor de zekerheid, in beide van jouw motoren zit de ontstekingsspoel beneden? Ik zal eerst een nieuwe onderbreker kopen, kijken of dat helpt. Bedankt zover, groet Ad

pjotr
Citeer
Privébericht
Naar profiel
pjotr

Ja, ontstekingsspoel zit in beide gevallen naar beneden.
Zorg er ook voor dat het vliegwiel, ter plaatse van de nok in elk geval roestvrij is, anders slijt je fiber nok nml erg snel.



Over dit topic

Gestart 3 November 2018 door Ad Brinkman

Laatste reactie door Ad Brinkman


Meest recente posts

trapper
Ik zou gewoon een nieuw setje kopen Maarten, zo duur zijn deze...
4 Oktober | 21:42 uur door pjotr

Olie lekkage voorvering
Hoe dikker hoe beter; succes!
20 September | 10:48 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: