Kan het misschien zijn dat bij een linksdraaiend blok andere gaten in de grondplaat van de ontsteking worden gebruikt? (In vergelijking met een rechtsdraai er)
Dit is een topic in Forum » Algemeen » Koffiehoek » Van G492 naar V493
Kan het misschien zijn dat bij een linksdraaiend blok andere gaten in de grondplaat van de ontsteking worden gebruikt? (In vergelijking met een rechtsdraai er)
Hallo Ad, lees je bericht nu net.
Zal als ik het eten op heb even kijken of er ook verschil in de grondplaat zit bij een 2v tov een 3v.
Ik heb de grondplaat van de oude en de nieuwe ontsteking vergeleken en er is geen verschil (dat ik kan zien). Ook het linker carterdeel van beide motoren is exact hetzelfde.
Klopt het dat ik bij een linksdraaiende motor ook links van het BDP de voorontsteking moet afstellen?
Ik heb de ontsteking verwisseld, dus de ontsteking die bij het V493 blok hoort, maar het maakt gaan verschil. Met de grondplaat op de uiterste stand heb ik een voorontsteking van ca 5 mm.
Ik heb wel een flinke optater gekregen toen ik de bougie tegen het blok aan hield en de trapper ronddraaide; de ontsteking doet het op zich wel :-)
Kon helaas mijn vliegwiel trekker niet vinden maar als ik door het vliegwiel kijk zijn de ontstekingen inderdaad gelijk.
Ja je moet je voorontsteking links van het b.d.p. afstellen
Waarschijnlijk heb je alles wel volgens de volgende normen afgesteld:
afstand onderbrekerpunten 0,35 - 0,45 mm
poolschoenafstand 7 - 11 mm
staat de ontsteking te vroeg, dan de grondplaat in de draairichting van de motor verdraaien.
staat de ontsteking te laat, dan de ontsteking tegen de draairichting van de motor in verdraaien.
voorontsteking dient 1,5 - 2 mm voor het B.D.P. te zijn.
kijk anders ook eens even bij documenten en ga dan naar motorisch, hier staat ook een heel artikel over het afstellen van de ontsteking en het bepalen van het b.d.p.
Heb hier zelf veelal gebruik van gemaakt.
Met een versleten fiber hamer, die tegen de nok van je vliegwiel aankomt, is het ook erg lastig om je ontsteking goed op tijd af te stellen..
Bedankt voor het kijken Peter, nog even voor de zekerheid, in beide van jouw motoren zit de ontstekingsspoel beneden? Ik zal eerst een nieuwe onderbreker kopen, kijken of dat helpt. Bedankt zover, groet Ad
Ja, ontstekingsspoel zit in beide gevallen naar beneden.
Zorg er ook voor dat het vliegwiel, ter plaatse van de nok in elk geval roestvrij is, anders slijt je fiber nok nml erg snel.
Gestart 3 November 2018 door Ad Brinkman
Laatste reactie door Ad Brinkman
Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: