Forum

Dit is een topic in Forum » Algemeen » Koffiehoek » Voorstellings rondje

Klaas
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Klaas

Hoi iedereen,
Ik ben Klaas en ik heb in maart een Sparta Sport 2V gekocht.
Een opkanppertje zonder kenteken. Het ding stond al jaren stil en er was dus veel werk aan te doen. Nu is de brommer op een paar kleine dingen na klaar om gekeurd te worden.

Maar nu wil ik toch alvast wat gegevens gaan verzamelen voor de keuring.
Dus ik heb een mailtje naar CODA gestuurd met het framenummer en de vraag of ze mij misschien wat meer informatie konden geven over deze brommer.
Helaas was het framenummer niet te vinden in het archief. Ze konden mij wel vertellen dat het framenummer in 1959 was gebruikt voor een andere brommer met een ander motorblok. Het framenummer van mijn brommer is 104972, wat dus aan zou geven dat ie in 1971 geproduceerd is, als ik het goed heb. Achter het aluminium plaatje staat echter ook een cijfer gestanst, namelijk: NL B1137. 
Aangezien het CODA helaas niks voor mij kon betekenen, attendeerden ze mij op de Sparta bromfietsclub. Misschien dat daar iemand is die mij verder kan helpen.

Dus hier ben ik dan.
Wie kan mij meer informatie geven over deze brommer?
Nog even de gegevens op een rijtje:

Framenummer: 104972 met daarachter NL B1137
Motorblok nr.: 8150956

En als laatste uiteraard een foto van de 2V in de staat zoals ie er nu bij staat en hoe hij er bij aanschaf uitzag. 

Groeten, Klaas

 

GerardMous
Citeer
Privébericht
Naar profiel
GerardMous

Getver wat een lelijk ding, maar ja smaken verschillen.

schreud
Citeer
Privébericht
Naar profiel
schreud

Hoi Klaas mooie cafe racer van gemaakt ,is weer eens wat anders 

@tje
Citeer
Privébericht
Naar profiel
@tje

Hoi klaas.

Het goedkeurings nummer B1137 hoort bij sparta 2v sports van 1972 tot 1977.

Maar bij het frame nummer dat jij noemt hoort bij nummer B0137/1 uit 1971.

De tank op de tweede foto met de sparta sticker is vanaf 73 gevoerd dat komt overeen met het nummer B1137 de tank met de ronde embleem was voor 73.

Het framenummer past dus niet bij het goedkeuringsnummer.

Volgens het boek VERNUFT EN VOLHARDING waar ik deze gegevens uithaal staat ook dat het type motor uit 71 een sachs 50/2 MA NL is en die uit 72/77 een 50/2 D NL

Je hebt er een leuke brommer van gemaakt een soort cafe racer, niet helemaal mij  smaak maar wel goed gedaan

Ouwe Luuk
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Ouwe Luuk

Ik ben t met Gerard eens...krijg er tranen in mn ogen van. Zonde dat een stuk rijdend cultureel erfgoed zo is toegetakeld.... benieuwd of je hier een kenteken op krijgt. Denk overigens dat ie uit 1976-1977 komt.

pjotr
Citeer
Privébericht
Naar profiel
pjotr

Ik vindt het knap gedaan met oog voor detail. Zitten vast heel wat uren werk in en je gaat hier geen tweede van vinden. Hier is echt goed over nagedacht en wat betreft het cultureel erfgoed, van dit model sparta zijn er nog genoeg.
Wat betreft het type goedkeur nummer, daar waren ze bij sparta nou niet echt heel consequent in. Ik weet dat er bij het model GD ook 2 verschillende type goedkeur nummers zijn gebruikt voor hetzelfde model.
Misschien kan Electronica smurf hier op het forum je er wel meer over vertellen en verder helpen.
Succes en hopelijk laat je ons nog even weten hoe het is gegaan met de keuring.

Gr. Peter. 



Over dit topic

Gestart 3 Juni 2021 door Klaas

Laatste reactie door 45069


Meest recente posts

trapper
Ik zou gewoon een nieuw setje kopen Maarten, zo duur zijn deze...
4 Oktober | 21:42 uur door pjotr

Olie lekkage voorvering
Hoe dikker hoe beter; succes!
20 September | 10:48 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: