Hoi Ian,
Dat is een heel mooi cadeau van je oom! En leuk dat je 'm weer aan de praat hebt gekregen en er zo blij mee bent!
Kilometerteller
Dat de teller tijdens het rijden tussen de 0 en 40 blijft schommelen kan verschillende oorzaken hebben. 1. Het kan zijn dat de kilometertellerkabel niet goed in de aandrijver van het voorwiel of in de teller zelf geschroeft zit of dat het staafje van beide uiteinde lamgedraaid is. 2. De aandrijver bij het voorwiel is vervuild, in het huisje van de aandrijver zit een soort wormtandwieltje en een draaimeganisme dat nog wel eens vast kan koeken. Die zou je ff met wat remreiniger kunnen schoonmaken en met nieuw kogellagervet insmeren. 3. De teller zelf kan ookvan binnen versleten zijn. Als de kabel en de aandrijver niet het probleem heeft opgelost zou je kunnen overwegen je teller te laten reviseren. Ik heb dat bij mijn Sparta project recent ook laten doen bij Van Engelen Instruments in Rotterdam.
Bokstandaard
De doorgezakte bokstandaard is een bekend probleempje bij Sparta. Meestal komt dat door dat mensen op de brommer gaan zitten als hij op de bok staat, maar daar is de bok eigenlijk niet geschikt voor. Het metalen steunplaatje waar de bok op rust is daar eigenlijk te dun voor en gaat vaak scheuren. Nieuw zijn ze eigenlijk niet meer te koop (heel soms nog een NOS, maar die gaan voor grof geld over de toonbank ) Het beste is denk ik even Marktplaats in de gaten houden voor een goed gebruikte. Let wel even op of het steunplaatje dan niet doorgescheurd is.
Keuring RDW
Voor de keuring bij de RDW moet de brommer aan de volgende punten voldoen die hier zijn omschreven: https://auto-en-vervoer.infonu.nl/tweewieler/32116-oldtimer-bromfiets-kenteken-aanvragen.html
Naast het technische deel is belangrijk om een pakketje met informatie samen te stellen voor de keurmeester van je Sport 2V. Het is over het algemeen bekend dat de losse aluminium framenummerplaatjes van Sparta tegenwoordig door veel keurmeesters niet zomaar geaccepteerd worden. Dit omdat deze plaatjes losgehaald kunnen worden van het frame en fabrikanten vanaf 1974 verplicht zijn het framenummer op het frame zelf in te slaan. Sparta was hier alleen niet zo heel handig mee omgegaan en heeft bij de Sport 2V/3V modellen die plaatjes nog tot en met 1979 gemonteerd. Je zal dan ook een nieuw europees framenummer in moeten laten slaan bij de keuring. Dit moet je ook appart aanvinken bij het aanvragen van een kentekenkeuring.
Ook is belangrijk dat je kan bewijzen om welk model Sparta het gaat, wat het bouwjaar is en met welke technische en motorische gegevens deze brommer destijds is goedgekeurd voor de Nederlandse wegen.
Het is dus belangrijk dat je dit kan aantonen tijdens de keuring (hier heb ik wel de juite documentatie voor). Stuur me maar even een mailtje: freek (A) spartabromfietsclub.nl. Dan help ik je met het verzamelen van alle documentatie
Groet! Freek