Forum

Dit is een topic in Forum » Algemeen » Koffiehoek » vragen over mijn sparta

spartalover22
Citeer
Privébericht
Naar profiel
spartalover22

beste spartalovers, ik ben Ian, ben 19 jaar oud en ik heb een aantal jaar geleden een mooie sparta 2v gekregen van mijn oom. dit ouwe beestje heeft jaren in de garage gestaan en het is me na ongeveer 3 jaar sleutelen gelukt om hem aan de praat te krijgen. ik heb een goede kennis waarbij ik de hele dag op het erf heb mogen rijden op mijn brommer en ik vond het heerlijk. al die vrijheid die in een klap nog meer vergroot word. nu moet mijn brommer natuurlijk nog gekeurd worden voordat ik erop kan rijden enzo maar nou vraag ik me af wat zijn de afkeurpunten? ook heb ik er een bok onder zitten die door zakt als ik hem erop wil zetten dus weet iemand toevallig waar ik een nieuwe zou kunnen halen/bestellen? ook is het mij opgevallen dat mijn snelheidsmetertje niet goed werkt. als ik rijd dan blijft de naald tussen de 0 en de 40 kilometer per uur op en neer bewegen. ook daarover vroeg ik me af waarom doet ie dat en hoe fix ik dat weer?

ik hoop dat mijn introductie voldoet aan de ijsen en als er nog vragen zijn over mij of de brommer wil ik die graag beantwoorden. alvast bedankt voor de hulp en groetjes Ian

FW91
Citeer
Privébericht
Naar profiel
FW91

Hoi Ian,

Dat is een heel mooi cadeau van je oom! En leuk dat je 'm weer aan de praat hebt gekregen en er zo blij mee bent! Laughing

Kilometerteller

Dat de teller tijdens het rijden tussen de 0 en 40 blijft schommelen kan verschillende oorzaken hebben. 1. Het kan zijn dat de kilometertellerkabel niet goed in de aandrijver van het voorwiel of in de teller zelf geschroeft zit of dat het staafje van beide uiteinde lamgedraaid is. 2. De aandrijver bij het voorwiel is vervuild, in het huisje van de aandrijver zit een soort wormtandwieltje en een draaimeganisme dat nog wel eens vast kan koeken. Die zou je ff met wat remreiniger kunnen schoonmaken en met nieuw kogellagervet insmeren. 3. De teller zelf kan ookvan binnen versleten zijn. Als de kabel en de aandrijver niet het probleem heeft opgelost zou je kunnen overwegen je teller te laten reviseren. Ik heb dat bij mijn Sparta project recent ook laten doen bij Van Engelen Instruments in Rotterdam.

 

Bokstandaard

De doorgezakte bokstandaard is een bekend probleempje bij Sparta. Meestal komt dat door dat mensen op de brommer gaan zitten als hij op de bok staat, maar daar is de bok eigenlijk niet geschikt voor. Het metalen steunplaatje waar de bok op rust is daar eigenlijk te dun voor en gaat vaak scheuren. Nieuw zijn ze eigenlijk niet meer te koop (heel soms nog een NOS, maar die gaan voor grof geld over de toonbank Wink) Het beste is denk ik even Marktplaats in de gaten houden voor een goed gebruikte. Let wel even op of het steunplaatje dan niet doorgescheurd is.



Keuring RDW

Voor de keuring bij de RDW moet de brommer aan de volgende punten voldoen die hier zijn omschreven: https://auto-en-vervoer.infonu.nl/tweewieler/32116-oldtimer-bromfiets-kenteken-aanvragen.html

Naast het technische deel is belangrijk om een pakketje met informatie samen te stellen voor de keurmeester van je Sport 2V. Het is over het algemeen bekend dat de losse aluminium framenummerplaatjes van Sparta tegenwoordig door veel keurmeesters niet zomaar geaccepteerd worden. Dit omdat deze plaatjes losgehaald kunnen worden van het frame en fabrikanten vanaf 1974 verplicht zijn het framenummer op het frame zelf in te slaan. Sparta was hier alleen niet zo heel handig mee omgegaan en heeft bij de Sport 2V/3V modellen die plaatjes nog tot en met 1979 gemonteerd. Je zal dan ook een nieuw europees framenummer in moeten laten slaan bij de keuring. Dit moet je ook appart aanvinken bij het aanvragen van een kentekenkeuring.

Ook is belangrijk dat je kan bewijzen om welk model Sparta het gaat, wat het bouwjaar is en met welke technische en motorische gegevens deze brommer destijds is goedgekeurd voor de Nederlandse wegen.

Het is dus belangrijk dat je dit kan aantonen tijdens de keuring (hier heb ik wel de juite documentatie voor). Stuur me maar even een mailtje: freek (A) spartabromfietsclub.nl. Dan help ik je met het verzamelen van alle documentatie Smile

 

Groet! Freek

spartalover22
Citeer
Privébericht
Naar profiel
spartalover22

hoi Freek, heel erg bedankt voor de informatie. ik heb daar nog niet naar gekeken. het zou dus inderdaad de kabel kunnen zijn die te veel versleten is. hier ga ik vandaag nog effe naar kijken. ik hou regelmatig marktplaats in de gate voor een bok maar heb daar nog niks op gevonden. ik ga eens kijken of ik dat plaatje weer vast kan lassen. hopen dat dat gaat lukken, dan bespaar ik toch weer een beetje geld :P. ik zal je zo snel mogelijk een mailtje sturen zodat we de info hebben voor de keurmeeste. fijn dat je me daar mee wilt helpen. zelf weet ik niet heel veel van de brommer zijn geschiedenis want er was nog een eigenaar voordat mijn oom hem had. misschien dat mijn oom ook nog wat info heeft daarover.

groetjes Ian

Ouwe Luuk
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Ouwe Luuk

Hallo Ian, als ik t goed heb, heeft Maarten Koudijs in n topic ooit eens mooi beschreven hoe je je bok eenvoudig en sterk kunt repareren. 

spartalover22
Citeer
Privébericht
Naar profiel
spartalover22

Hallo Luuk. ik zal er eens naar kijken. ik hoop dat het me helpt bij het afmaken van de brommer.

Ouwe Luuk
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Ouwe Luuk

Ik kon t niet meer vinden Ian. Maar als ik t goed heb onthouden, haalde hij de standaard incl.bok eraf, sloeg het doorgezakte plaatje wat terug en  boorde aan de zijkanten n gat. Dan maakte hij er n rvs m6 of m8 tapeind onder zodat ie niet meer door kan zakken.

Succes Groet Ronald



Over dit topic

Gestart 15 September 2019 door spartalover22

Laatste reactie door spartalover22


Meest recente posts

Olie lekkage voorvering
Even de onderpoot losdraaien en dan een beetje zo dik mogelijke...
10 September | 21:53 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

sparta sport 2v
Knap gedaan! En nu lekker toeren met dit mooie weer!
19 Augustus | 19:00 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: