Beste Spartanen,
Wat kan de oorzaak zijn van de voorvorkvering , wanneer ik op een slecht wegdek rijdt met
kuiltjes dat deze een klapperend geluid veroorzaken ?
Heeft iemand een idee wat dat is en ook hoe het opgelost kan worden ?
Mvg. Rien.
Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Bodywork » Klapperende voorvorkvering Sparta Gf 50 sport bj 1962
Beste Spartanen,
Wat kan de oorzaak zijn van de voorvorkvering , wanneer ik op een slecht wegdek rijdt met
kuiltjes dat deze een klapperend geluid veroorzaken ?
Heeft iemand een idee wat dat is en ook hoe het opgelost kan worden ?
Mvg. Rien.
Hallo Rien,
heb je al gecontroleerd of er geen speling op het balhoofdstel zit?
groet,
fabian
Hoi Fabian,
Op het balhoofdstel zit geen speling .
Het zit hem in de voorvork zelf en het lijkt dat de veren misschien
te weinig tegendruk hebben die de schokken opvangen. (olie of vet wat er in zit)
Gr. Rien.
hoi Rien,
in dit geval heb je wel wat werk, het kan dan alleen maar aan de vering zelf liggen,
ik ben in een vorkpoot weleens een gebroken veer tegengekomen, de enige remedie in dit geval is de voorvork uit elkaar te schroeven, je kunt namelijk niet de hoeveelheid olie controleren die in de vorkpoten zit.
ga als volgt te werk,
verweider het voorwiel, als je een beetje handig bent, kan je nu de stabilisator beugel met spatbord en al verweideren.
als je dit gedaan hebt, kun je de vorkpoten losdraaien, controleer, of er geen speling op de glijbussen zit.
als dit in orde is, controleer je de veren, vooral vergelijken of beide even lang zijn, als dit allemaal ok is,
do oude olie uit de vorkpoten laten lopen, en opnieuw vullen mey de dikste olie die je kunt vinden, ik zelf ga altijd naar een vrachtwagen garage, en vraag om een beetje cardanolie.
de poten vullen met ± 125 cc olie,en dan alles weer monteren.
voordat je hiermee begint, zou ik eerst nog even controleren of de twee montage bouten boven op de kroonpllaat ( m8 boutjes, sleutel 13) goed vastzitten.
succes
groet, fabian
Hoi Fabian,
Bedankt voor de heldere uitleg en zal dit de komende tijd eens aan gaan pakken
en hoop dat ik niets ernstigs tegen kom.
Ik heb bij P S U voorvork olie van sae 13 op hun website gezien .
Is dat de goede dikte ?
Gr. Rien.
Je moet eigenlijk helemaal geen voorvork olie hebben, dat is bijna net zo dun als water.
Zijn het wel je veren? Is het geen rem of teller kabel die klappert, losse spatbord beugel is ook nog mogelijk.
Het beste blijft vet in de voorvork, de olie doet niks in een Sparta vork. Flink de veer inkneden ermee en dan rammelt het niet meer en dempt het ook nog een beetje.
Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: