User electronicasmurf zei:
Bedankt voor de uitleg, weer wat geleerd. Ik heb ze alleen enkel nog maar gezien mét poolschoenen, maar dan zal ik geen achterlichtspoel hebben gehad.
Die zijn er ook. Dat zijn dan de 5W spoeltjes voor het remlicht. Die monteer je op de ontstekingsspoel met afstandbusjes. Dat laatste is belangrijk want als je 'm meteen op de ontstekingsspoel monteerd, dan wordt 't veld van de onstekingsspoel gestoord en wordt de vonk zwakker, of verdwijnt. Mét poolschoenen levert het spoeltje dus altijd stroom als de motor draait, en heb je dus ook remlicht bij koplamp-uit.
Zelf gebruik ik de 17W verlichtingsspoel alleen voor de koplamp en het achterlicht is een LED (met batterijtje dus). Het werkt eigenlijk het beste, maar is natuurlijk niet origineel, maar ja dat is m'n OTR Sparta zo-wie-zo niet. Toch kan 't origineel langer meegaan dan je denkt: op m'n GG-50 zit nog het originele pitje én het originele reservepitje in het houdertje in het achterlicht en werken beide nog ( bijna 50 jaar oud!). Daar wordt alles gevoed met de 17W spoel, en heb je dus een dimschakelaar nodig die tijdens het overschakelen van groot- naar dimlicht het achter- en tellerlampje geheel uitschakelen want anders gaan ze kapot.
Ik heb ooit 'ns op een brommer een 6-v wisselstroomclaxon gehad, via de 17W spoel (parallel aan de koplamp), en die had wel een extra achterlichtspoeltje. Als je dan toeterde, ging het achterlichtje branden 
Mathijs