Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Afstelling JLO 2-bak en Berini M23

Goof
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Goof

Goedemiddag,

Ik ben bezig met afstellen van een JLO 2 bak en een Berini M23 motor van een verpleegsterbrommer. Probleem is dat ik geen vergelijking heb met andere brommers die goed staan afgesteld. Ik vind dat er (te?) weinig trekkracht is, maar misschien "zit er niet meer in". De laatste keer dat ik op een goed afgestelde JLO 2-bak heb gereden was 37 jaar geleden......

Ik zou daarom graag in contact komen met iemand uit de omgeving van Rhenen die een brommer heeft met JLO 2 bak en/of een verpleegsterbrommer die goed is afgesteld. Ik heb dan in elk geval een referentie en weet ook of dit het is of dat het nog beter kan.

Groeten,

Goof

Evert GH 64
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Evert GH 64

Hoi Goof

Ik ken het van afgelopen zomer mijn jlo 2 bak trok ook steeds slechter. naar de uit laat schoon te maken trekt hij stukken beter. het is voor mij ook ongeveer 37 jaar geleden dat ik op een jlo reed ben nu wel een keer zo zwaar als toen.  dus gaat het ook niet zo snel meer. 

Vriendelijke Groet Evert 

Goof
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Goof

Bedank voor je reactie, maar alles is al schoon gemaakt en vrij van kool en andere verstoppingen. Ik zal eerst beginnen met de ontsteking en als dat niet helpt even controleren op lekke pakkingen.

Wordt vervolgd...

Goof
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Goof

Met mijn JLO 2-bak van mijn GF ben ik intussen al een stuk verder gekomen en het begint er een beetje op te lijken. Nadat de ontsteking goed afgesteld was, werd de trekkracht al een stukje beter. Vervolgens een originele carburateur (Bing 1/12/121) opgesnord en gemonteerd. Als laatste nieuwe pakkingen en zuigerveren. Nu restte alleen nog het afstellen van carburateur. Volgens de "Sparta Gegevenslijst" zou er een sproeier maat 61 in horen. Dat werkte totaal niet. Starten en stationair ging prima, maar hij kwam niet op toeren en de bougie was gitzwart. Dus mengsel te rijk. Wat lopen klooien met verschillende sproeiermaten. Hoe kleiner de sproeier, hoe beter hij ging lopen. De kleinste maat die ik had was 58 en dat liep eigenlijk het minst slecht. Uiteindelijk het verlossende woord van Clemens Jansen die aangaf dat bij deze (originele en onverprutste) cilinder een sproeier maat hoorde van 54. Dus veel kleiner dan de maat 61 die de "Sparta Gegevenslijst" aangaf. Ervan uitgaande dat de Gegevenslijst klopt, zijn er blijkbaar verschillende (originele) cilinders in omloop waarbij de optimale sproeiermaat veel kleiner is. Ik zet dit op het forum omdat er misschien andere zijn leden die hier ook tegen aan lopen. Misschien zijn er nog andere verklaringen; dan hoor ik dat ook graag.

Met de Berini moet ik nog beginnen....

Goof

Geert
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Geert

Vreemd, die 61 uit de gegevenslijst is overgenomen uit de instructieboekjes. Daar staat wel bij dat na het inrijden de sproeier kan worden vervangen voor een nr 59.

Op welke positie heb je de naald zitten? Als die te hoog zit wordt het mengsel ook rijker namelijk.

Goof
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Goof

Geert,

Het klopt wat je zegt, de sproeiermaat 59 en 61 had ik ook gevonden in de oude documentatie. Ik heb nog contact gehad met Clemens over dit verhaal en hij kijkt alleen naar de cilinder en niet of het blok onder een Sparta of Batavus vandaan komt. Hij geeft aan dat de sproeiermaat 54 de goeie is voor DEZE cilinder. Kan dus best dat er bij mij een iets andere exemplaar onder ligt dan dat er standaard door Sparta is geleverd; geen idee.... Ik heb de naald/ring in de 2-de ring van boven staan; zoals het hoort vlgns mij.

Waar het mij eigenlijk om gaat is dat ik dacht dat ik alles volgens de originele specificaties (ontsteking, carburateur en cilinder?) heb opgebouwd maar dat er toch nog iets is waardoor hij niet goed loopt en je dan volgens de praktijkman (Clemens) een sproeiermaat moet gebruiken waar je normaal gesproken niet aan denkt.

Ik ga zsm even testen en dan laat ik wel weten of deze kleinere sproeier werkt. 

wordt (weer) vervolgd......



Over dit topic

Gestart 24 November 2014 door Goof

Laatste reactie door Goof


Meest recente posts

Motorbeugels nu op mp
Weet niet meer wie er laatst beugels zocht voor de motorophanging,...
16 September | 22:18 uur door Ouwe Luuk

gegevens coda
Het brommer VIN nr. 314380 Boek 16, pagina 154: Datum:...
16 September | 19:18 uur door Geert

Voorstellings rondje
Gefeliciteerd met t kenteken. Nog een technische keuring gehad ook?
15 September | 18:22 uur door Ouwe Luuk

Gezocht balhoofdset voor SE50
Ik bedoel de lagerschalen incl de kogels. Een foto lukt wel maar...
15 September | 12:58 uur door nwam69

Dikte kabels
Dank voor deze info!! Gr. Koos
14 September | 20:52 uur door Koosolex

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: