Voor een membraancilinder zit het ontstekingstijdstip het beste tussen de 2,0 en 2,5 mm voor het BDP. Hiervoor geldt: hoe vroeger het tijdstip, hoe hoger de topsnelheid en lager de trekkracht. Zet je de ontsteking dus op 2,5mm dan zal de top nét ietsje hoger liggen dan op 2,0mm. Over dat tijdstip zijn wel weer verschillende meningen, in de handleiding staan 2 maten namelijk 1 voor nederland en een voor export brommers. Ik houd altijd de maten aan voor de export brommers, die zijn zoals de Sachs fabriek heeft aangegeven wat optimaal is voor het blok. Doordat hier in Nederland het ontstekingstijdstip ruim een millimeter later gezet werd, werd daarmee de topsnelheid extra omlaag gedrukt.
De hoek van de bougie is van belang wanneer je de ontsteking afsteld met een kaliber via het bougie gat, zoals uitgelegd is in de handleiding. Er zijn ook andere methoden voor, bijvoorbeeld afmeten op het vliegwiel, dan geldt dat niet. Wanneer de bougie in een hoek in de cilinderkop staan dan zal de afstand die het meetkaliber aflegd groter zijn dan wanneer deze er exact haaks op staat. Bij een membraancilinder staat de bougie onder een hoek van 30 graden, de afstand welke het meetkaliber dan moet afmeten is dan omgerekend 2,3 -2,9 mm.