Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Carburateur afstellen JLO MM 540

HeinvD
Citeer
Privébericht
Naar profiel
HeinvD

Hallo,

 

Ik heb mijn Spartamatic waarover ik eerder bericht heb eindelijk weten te starten. Ik heb zelfs een stuk gereden.

Nu merkte ik alleen nog dat de carburateur niet goed is afgesteld. Na het schoonmaken heb ik de sproeier en de schroef die tegen de gasschuif aan zit gewoon in de carburateur gedraaid.

Ik zou ze nu graag goed willen afstellen. Echter heb ik geen idee hoe ver ik ze erin moet draaien.

Kan iemand me vertellen hoe ik de sproeier en de schroef het best kan positioneren?

 

Mvg,

Hein

IvoB
Citeer
Privébericht
Naar profiel
IvoB

Mooie aankoop! Veel plezier er mee. Ik kan je helaas niks vertellen over afstellen.

Geert
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Geert

Heb je een verstelbare sproeier in de carburateur? Een normale (vaste) sproeier hoeft namelijk niet afgesteld te worden, die draai je er in en klaar. Als je er een verstelbare in hebt zitten moet je die er zo ver in draaien dat het blokje op topsnelheid net niet viertakt. Als het goed is zal de bougie dan chocoladebruin zijn. Maar dat komt heel precies en wil ook nog wel eens iets verdraaien onder het rijden dus een vaste sproeier is een stuk eenvoudiger.

De stationairschroef stel je zo in dat als de brommer stil staat en je geen gas geeft het blok niet niet af slaat maar het toerental zo laag mogelijk is. Daar zit 'm dan ook meteen de sport in, als het blokje goed is afgesteld moet het zo langzaam kunnen lopen dat je de slagen kunt tellen Wink

Afstellen moet uiteraard wel bij warme motor. Smile

Citeer
Privébericht
Naar profiel

hallo hein schroef helmaal in draaien en dan 1 slag of 1 en een halve slag terug draaien en dan even proberen ....

voor de rest is t fijn afstellen .

succes Wink

 

MVG bram

HeinvD
Citeer
Privébericht
Naar profiel
HeinvD

Heren bedankt!

 

Ik ga het proberen, dan laat ik weten hoe het lukt!

 

Mvg, Hein

Simon
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Simon

Hallo allemaal,

 

Ik zal mij even voorstellen, Ik ben Simon, ik ben nieuw hier en denk dat ik op het juiste topic zit.

Ik ben sinds anderhalf jaar in het bezit van een Sparta Matic AV uit 1968 met een JLO mm540 blok.

Toen ik de brommer kocht was hij gereviseerd. Sinds een maand is hij gaan haperen en doet nu niets meer.

Ik heb de caberateur schoongemaakt, toen heeft hij wer gelopen en daarna weer het zelfde verhaal. Het lijkt er op dat hij voortdurend te veel benziene krijgt.

Ik ben met de vlotter naar de lokale brommer winkel geweest maar die zijden dat het daar waarschijnlijk niet aan lag. Hoe kan ik zelf makkelijk controleren of deze nog goed is?

De bougie vonkt overigens fel blauw dus dat lijkt me in orde.

Ik heb de volgende dingen al vervangen.

- nieuw benzinefilter

- nieuwe bougie

Mijn excusse voor de laatste vraag.

Aan de onderkant van de caberateur zit een lange koperkleurige schroef (ik vermoed dat dit de sproeier is). Maar aan de onderzijde van de caberateur zit een aluminium schroef met daar achter nog iets wat op een sproeier lijkt. Met welke van de twee kan ik afstellen?

 

Alvast bedankt,

Simon



Over dit topic

Gestart 15 Juni 2014 door HeinvD

Laatste reactie door Simon


Meest recente posts

Olie lekkage voorvering
Hoe dikker hoe beter; succes!
20 September | 10:48 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

sparta sport 2v
Knap gedaan! En nu lekker toeren met dit mooie weer!
19 Augustus | 19:00 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: