Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Carburateur Sparta sport 4V 1970

Pelle De Deckere
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Pelle De Deckere

Hey

Ik had een vraag. Wat was de orginele carburateur die op een Sparta Sport 4v staat? Nu staat er deze 12mm bing carb op maar mijn garagist zei dat er normaal een grotere opmoet in het zwarte plaatje past namelijk perfect een luchtfilter van een 16mm bing? Ik ken er niet zoveel van maar ik een vriend die er wel veel van kent wille deze vervangen met de orginele ook om wat meer vaart er uit te krijgen. Trekt namelijk zeer traag op.

Mvg Pelle

T.Bakker
Citeer
Privébericht
Naar profiel
T.Bakker

Gaat het hier om een orgineel blok met membraam gestuurde cilinder (kleine cilinder, 2 boutjes houden het membraam vast na de carb, volgens mij zie ik die wel)? dan kan die 12mm wel kloppen (Volgens mij hoort er origineel zelfs 8,5mm op). Is het een grote cilinder met een vierkante ingang dan kan er ook een 17mm op. Daarvan wordt nog een imitatie gemaakt. Als het blok niet lekker trekt kunnen er ook andere dingen aan de hand zijn.

Kijk ook eens naar:

-Uitlaat verstopt (meest waarschijnlijk), kijk ook even de uitlaat poort na, kan nooit kwaad om goed te ontkolen.

-Sproeier verstopt of verkeerde sproeier (te zien aan de bougiekleur)

-Trekt ie niet lekker op? Kijk even naar de naaldstand

-Afstelling onsteking (voorontsteking, puntafstand) en laat bij voorkeur alles even doormeten.

- Krukas keerringen verrot, dan zal er wat olie bij de ontsteking naar buiten komen of gaat het blok overmatig roken

- Zuiger overmatig speling, even de compressie meten (Bij mij ong. 8 Bar met volgas)

Als je een kleine cilinder er op hebt zitten en je echt meer power wil, kijk dan naar een grote cilinder + carb. Imitatie is ongeveer 110€ samen en loopt bij mij 65 (veel harder wil ik ook niet)

Succes! Tim

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

origineel hoort op een 1970 een 8.5mm carb. achter een grote ronde cilinder, membraangestuurde kleine gforceerde cilindertjes hebben nooit standaard onze sparta's mogen sieren, jammer want rijden fijner vind ik.

kun je even het nummer dat op de flens van de carb. staat doorgeven?

en misschien een foto van de andere kant van het blok? dan zien we snel genoeg wat voor cilinder er onder het plaatwerk zit.

Pelle De Deckere
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Pelle De Deckere

De opening is gewoon rond. Ik ben nog niet zo bekend met al die sleutel dingens. Maar de uitlaat schoonmaken had ik gelezen kon met gootsteenontstopper is dit goed of? Ja het blok is volledig gereviseerd en onlangs de ontsteking nog nagekeken dus daar is het probleem niet denk ik.

 

Maarten hier is de foto van de andere kant.

Pelle De Deckere
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Pelle De Deckere

Uitlaat helemaal schoongemaakt 40 gaat nu wel vlot. Maar ik zou er toch wel meer uit willen krijgen.

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

mmmhh zo te zien wel een grote ronde,maar er bestaat wel een model met ronde inlaat inderdaad, maar die kom je heel weinig tegen.

maar dat ronde gat zit dat in de (bruine) pakking of echt in het gegoten gietijzer?

 

welk nummer staat er op de flens van de carburateur?



Over dit topic

Gestart 21 April 2014 door Pelle De Deckere

Laatste reactie door Pelle De Deckere


Meest recente posts

Olie lekkage voorvering
Hoe dikker hoe beter; succes!
20 September | 10:48 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

sparta sport 2v
Knap gedaan! En nu lekker toeren met dit mooie weer!
19 Augustus | 19:00 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: