Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Elektronische Ontsteking

T.Bakker
Citeer
Privébericht
Naar profiel
T.Bakker

Beste Spartanen,

Ik wil graag een elektronische ontsteking op mijn sparta 50/4 met geforceerde koeling bouwen maar heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb de volgende ontstekingen gevonden:

- Kokusan met koelvinnen

- Kokusan EVO met koelvinnen

- Kokusan zonder koelvinnen

- Kokusan EVO zonder koelvinnen

- Bosch ontsteking waar koelvinnen op kunnen (orgineel maar wel wat duurder)

 

Welke kan ik het beste kiezen. En welke kan ik het beste gebruiken in het carter van de geforceerde koeling?

Alvast bedankt,

 

Tim

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

Ik heb de versie met koelvin nog niet geprobeerd, Hans van Brecht zegt dat het zou moeten passen maar heb dus nog geen praktijkvoorbeeld geprobeerd. Enige dat zou kunnen is dat je de rand in het deksel waar de vin voor loopt wat moet aanpassen dat is althans wat ik vermoed.

ik heb de kokusan nu op de 505 snorfiets zitten bevalt nog steeds uitstekend. Maar merkte bij de snelle 4v toen hij daar op zat dat ik met wind tegen meer terugviel dan met het zwaardere bosch vliegwiel.

T.Bakker
Citeer
Privébericht
Naar profiel
T.Bakker

Maarten,

Dus jij zegt gewoon een kokusan kopen ipv die van bosch? Daar schijn je een orginele fan op te kunnen zetten, werkt dat nog een beetje?

Wordt een beejte gek van de punten stellen enz en wil dit ook wel een uitproberen. 

Is het verschik met de puntontsteking duidelijk merkbaar? Dat tegenwind verhaal ook?

Tim

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

originele van bosch, althans de modernere heb ik alleen maar horroverhalen over gehoord en ik weet dat ze met een reden niet standaard op bijvoorbeeld tomos zaten, die zijn toen naar de iskra over gestapt.

Wanneer je erg vaak je punten moet stellen dan gebruik je waarschijnlijk geen vet op de nok in het vliegwiel, ik smeer eens in de 3 a 4000km de puntjes en de nok van het vliegwiel in met vet dat bedoeld is voor ontstekingen en rotors en de punten gaan dan wel gewoon minimaal 15.000 km mee.

T.Bakker
Citeer
Privébericht
Naar profiel
T.Bakker

Ben toch wel overtuigt om een kokusan Evo met aluminium koelvin te kopen. Alleen is er ergens een plek waar ik de bobine en spanningsregelaar kwijt kan? Ik heb een'68 frame met een dichtgelast gereedschapsbakje dus ik kan niet daarbinnen iets bouwen, zijn er nog andere manieren?

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

Op de sport had ik het geheel aan een beugel aan een van de tankbouten hangen, oftewel regelaar en bobine daar aan gebout, meteen alle massa centraal op 1 plek.

Vervolgens was ik begonnen aan de bouw van een extern kastje op basis van een gereedschapsblik van een GI maar dat heb ik nooit afgemaakt,

maar dat was wel het beste dat ik kon verzinnen, daarvoor een beugel gemaakt die wederom aan een tankbout komt vervolgens daar op een stuk plaatwerk waar het bakje op vast schroeft.

Op de 505 past het geheel mooi achter het motorscherm aan de rechterzijde oftewel geen verstopprobleempjes aldaar.



Over dit topic

Gestart 15 Mei 2012 door T.Bakker

Laatste reactie door T.Bakker


Meest recente posts

G49 valt uit.
Geen koude bougie muurvast in n hete motor draaien heb ik weleens...
5 Augustus | 08:39 uur door Ouwe Luuk

JLO GA50 koppeling mist
Je mist overigens niet de koppeling maar de kruisveer +borgring en...
25 Juli | 13:26 uur door pjotr

Sparta beenscherm te koop
Ja, precies. Een zeldzame verschijning en ook nog in originele staat.
24 Juli | 10:22 uur door Jeenmarum

Benzinetank sparta sport gi49
Gezocht een benzinetank voor sparta sport uit 1966, 2v
19 Juli | 16:46 uur door Kees

Sparta switch
Ik kwam deze sparta switche elektrice step tegen op youtube. Nooit...
16 Juli | 19:30 uur door @tje

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: