Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » GD 50 Tour - snelheid

bartjanhart
Citeer
Privébericht
Naar profiel
bartjanhart

Hallo allemaal,

Sinds kort ben ik in het bezit van een prachtige lopende sparta GD50 tour uit 1960. Ik ben absoluut geen ster met brommertjes. Erger nog: ik ben pas net begonnen. Ben nu bezig met het opknappen van de berini M31 van mijn vader. Deze Sparta is mijn eerste eigen aankoop. Motorisch weet ik eigenlijk nog heel weinig over klussen, opknappen en dergelijke.

Mijn probleem: De brommer loopt nu ongeveer 36 km/u en ik zou graag de 40 als gemmiddelde snelheid wel willen halen. Het liefst ongeveer 45 in het uur, zodat ik mijn vrienden bij kan houden. Ik heb de indruk dat ik als ik vol gas in de twee rijdt nu nog niet op volle snelheid zit. Waar zou dit aan kunnen liggen?

Ik heb geprobeerd wat aan de sproeier te draaien, maar met weinig succes. Soms liep hij wel iets harder, maar hij sloeg vaker af etc.

Hebben jullie wat algemene tips voor een beginneling om wat meer kennis op te doen op het motorisch vlak en daarnaast tips over hoe dit opgelost kan worden. In de motor? Via de uitlaat? Ik heb geen idee.

Wat een prachtige brommers op dit forum trouwens. Ik ben nog lang niet uit gekeken. Zie jullie op de weg!

Groeten Bart-Jan, een jonge fanatiekeling.

Ad Brinkman
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Ad Brinkman

Hoi Bart-Jan, gefeliciteerd met je mooie brommer.

Dit kan van alles zijn, van slijtage tot verstopping. Ik zou met het laatste beginnen, heb je de uitlaat al ontkoold / schoongemaakt? Met een deels verstopte uitlaat rijdt hij wel, maar niet zo hard. Dit is het makkelijkst om als eerste na te kijken.

Vroeger reden de brommers sowieso niet harder dan 40, dus gemiddeld 36 is helemaal nog niet zo heel slecht.

KVH
Citeer
Privébericht
Naar profiel
KVH

Je schrijft:  Ik heb geprobeerd aan de sproeier te draaien......

 

betekent dit, dat er een verstelbare sproeier in zit of draai je aan de stationaire afstelling ?

bartjanhart
Citeer
Privébericht
Naar profiel
bartjanhart

Er zit idd een verstelbare sproeier in. Gisteren heeft een vriend aan de afstellingen van de ontsteking gewerkt. Hij loopt nu in ieder geval al beter. Verder heb ik gisteren even met een 59 sproeier gereden en dat ging eigenlijk goed. Heb er nu een 61 in zitten maar dat gaat weer wat minder. 

Met de 59 was de topsnelheid alleen nog wel ongeveer even hoog. Op een zeker moment had ik de verstelbare sproeier wel zo ingesteld gekregen dat hij iets harder reed, namelijk 38-40 (40 wind mee).

 

Heb echter nog steeds wel de indruk dat hij inhoud. Misschien dat het dus nog met de uitlaat te maken heeft. Heb niet de indruk dat als ik op dit moment op topsnelheid zit dat hij alles eruit haalt. Als ik naar de motor kijk of in z'n vrij gas lijkt het alsof de motor veel meer kracht heeft en dat hij deze niet weet te benutten op snelheid ofzo.

 

Bedankt voor alle antwoorden. Word er steeds enthousiaster van en ik denk dat er een nieuwe hobby geboren is!

pjotr
Citeer
Privébericht
Naar profiel
pjotr

Als jij een GD 50 hebt met een 12 mm carburateur zou hij op z'n eigen teller wel de 50 moeten kunnen halen.
Ik verwacht dat Ad gelijk heeft een je uitlaat en /of bocht gedeeltelijk dicht zit met kool afzetting.
Het kan ook zijn dat het zuiger cilinder werk al de nodige slijtage heeft door jaren lang gebruik.
je zou een nieuw setje zuigerveren kunnen overwegen.  Is de cilinderwand erg versleten doordat er diepe groeven of krassen in zitten dan zou je deze kunnen laten opboren en voorzien van een nieuwe overmaat zuiger. 

piet vetnippel
Citeer
Privébericht
Naar profiel
piet vetnippel

Als je toch aan de gang gaat dan moet je de cilinder eens nader bekijken. Ze hebben n.l. een beperking. Die beperking bestaat uit een super kleine inlaatpoort en een kleine uitlaatpoort. Hoe hef je die beperking op? Gewoon de poorten groter maken. Lees de laatste Spartakoerier.

Als je dat hebt gedaan of laat doen dan kan je zoals Clemens Jansen dat zegt: "ILO is als vliegen".



Over dit topic

Gestart 17 Juni 2020 door bartjanhart

Laatste reactie door Ouwe Luuk


Meest recente posts

Olie lekkage voorvering
Even de onderpoot losdraaien en dan een beetje zo dik mogelijke...
10 September | 21:53 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

sparta sport 2v
Knap gedaan! En nu lekker toeren met dit mooie weer!
19 Augustus | 19:00 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: