Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Geluid JLO vs Sachs

kvm
Citeer
Privébericht
Naar profiel
kvm

Ik heb zelf een TVA zie hier (http://spartabromfietsclub.nl/forum/de-werkplaats/motorblok/mijn-oranje-spartamatic-tva/8/)

en een vriend heeft een lucky.

Nu maakt mijn TVA met een JLO mm540 veel meer herrie dan de lucky met een sachs 504.

Licht dit aan de motor? Maken JLO blokjes altijd meer herrie dan de sachs blokjes?

Of zou mn uitlaat demper niet genoeg dempen? Uitlaat is wel 100% heel en dicht, ook pakking bij het blok en de bocht.

Zou leuk zijn als ie nog iets stiller kon worden.

electronicasmurf
Citeer
Privébericht
Naar profiel
electronicasmurf

Is het uitlaat geluid of gerammel en geruis uit het blok?

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

mmmhh grappig meestal hoor je klachten over meer geluid bij een Sachs.

grootste verschil is wel dat de 504 vanaf 1974 in dikke rubbers hangt en de ILO zonder rubbers hangt. Okay afhankelijk van bouwjaar en model zijn er modellen waarbij de wieg goed in het rubber hangt.

qua eventuele herrie, zijn de pijpjes in het kunststof huis van het luchtfiter aanwezig?

ander leuk verschilletje is dat vaak de krukaslagers van een 504 of 505 bij goed hete motor de neiging hebben om wat door te ruisen/draaien nadat de motor is uitgeschakeld. Je hoort ze dan nog even draaien. Maar dat komt door het horizontaal gespleten carter. 

kvm
Citeer
Privébericht
Naar profiel
kvm

Het zou ook best wel eens in het blok kunnen zitten. Geen idee van de staat van de lagers e.d. in het blok.

En de betreffende Lucky Is geloof ik van 76 dus dan zal t blok wel in rubbers hangen.

in het luchtfilterhuis zitten geen kunststof pijpjes, gewoon een lege bak. Maar zou daar herrie vandaan komen?

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

maar het ging om herrie van de Matic toch? die heeft wel degelijk een aanzuiggeruisdemper met pijpjes.

ontbreken van de pijpjes geeft een dieper/zwaarder motorgeluid en kost je vermogen qua klimmen en tegen de wind in rijden.

Lagers kunnen ook een oorzaak zijn of ruimte op de koppeling.

Bedenk me zelf net dat ik 1 keer een MM540 blokje had dat een takkeherrie maakte vanwege overmatige speling op de aandrijfas, daarbij was ook het primaire tandwiel demrate stuk gelopen dat een deel van d etanden gewoonweg ontbrak.

Heeft die as speling op en neer? en ach bekijk ook even of de krukas ruitme heeft op en neer.

kvm
Citeer
Privébericht
Naar profiel
kvm

Ik zie het nu ook in de tekeningen staan, het wordt daar ook omschreven als een aanzuig geruisdemper. Ik heb helaas alleen twee lege kappen.

Daarnaast lijkt er toch ook wel een deel van het geluid uit het blok te komen. Ik heb nog een tweede blok liggen. Toch maar eens overwegen die een keer te reviseren....

Zijn lagers en dichtingsringen nog een beetje verkrijgbaar? Lagers zijn vrij standaard 6202 e.d. zag ik op tekening, maar hoe zit het met de rest als afdichtingen enzo?



Over dit topic

Gestart 8 Mei 2016 door kvm

Laatste reactie door kvm


Meest recente posts

Olie lekkage voorvering
Even de onderpoot losdraaien en dan een beetje zo dik mogelijke...
10 September | 21:53 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

sparta sport 2v
Knap gedaan! En nu lekker toeren met dit mooie weer!
19 Augustus | 19:00 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: