Beste Hans en andere,
Zoals gevraagd heb ik een uurtje de tijd gehad om te kijken wat er allemaal aan de hand is voor de oorzaak van het probleem (moest erna boodschappen doen en koken want de wederhelft heeft nog minder tijd en moest zo nog weg). Echter hoefde ik maar even te kijken om in ieder geval mogelijke problemen te ontdekken.
Om te beginnen het motorblokje zelf:
We hebben het hier dus over een Sachs Saxonette: 50/1 M
Ik heb het blokje eerst wat schoongemaakt want dan zie je pas waar het vuil vanaf komt natuurlijk.
Ik ben rechts begonnen door (in dit geval saxonette) het ovale dekseltje eraf te schroeven en zag gelijk euvel nummer een. Het Rubbertje is oud en vergaan, dit zou natuurlijk voor een lek kunnen zorgen, hoewel de druppels ook aan de linksonderkant zaten.
Van binnen zag het er naar mijn mening mooi uit. Afijn, vinger erin en geroken: vond het eigenlijk veelal naar olie ruiken met misschien het miniemste beetje benzinegeur, hoewel dat ook van de wasbenzine en het plasje eronder kon zijn. Wel merkte ik meteen dat ik te weinig olie had (zo'n 2cm eronder) maar hij heeft dan ook wel het een en ander gelekt! Ook de olie had zeker geen mooie rode kleur maar wat doorzichtig met bruin/zwart, lijkt me doordat de olie erg oud is misschien? Ovale deksel erop en motor aangezet (ging met wat moeite maar kreeg hem aan de praat). Er liep inderdaad wat olie uit het ovaaltje dus dat zou een mogelijkheid kunnen zijn. Maar ook de uitlaat was wat nat, deze heb ik vastgezet want die zat wat los (het lijkt wel of het allemaal niet even goed meezit!).
Toen de andere kant bekeken want daar zat het meeste "vocht/benzine/olie".
Zoals ik al eerder melde is de benzinekraan wat lek, echter lekte hij nu wel heel veel benzine als de kraan open staat, en het komt onder het blok eruit:
Dus verder gaan zoeken naar de oorzaak. Pedaal eraf gehaald en de zijkant eruit geschroefd en goed schoongemaakt. En zag toen iets waar ik heel erg bang voor ben, de benzine liep als een trein uit een gaatje van het blok. In de handleiding van de saxonette zie ik ook een dergelijk zwart puntje dus ik HOOP dat het iets van een bescherming is dat de vlotternaald beschadigd is en de benzine door blijft lopen en niet dat er een gat in is gebrand door te weinig olie of iets dergelijks. Ik kan dit alleen niet makkelijk terug vinden in de handleiding.
Na deze ontdekking ging mijn telefoon en moest ik weer thuis aan het werk en staat de macaroni al op het vuur. Hopelijk is dit al iets meer informatie voor het troubleshooten van het probleem.
Diverse mogelijkheden voor het lekken zijn voor mij nu vooral:
-Lekken benzinekraan en slang--> benzinevlek
-Lekken door oud/kapot rubber ovalen dekseltje--> Olie
-Lekken vlotterkamer en beschermingsgat "tuft" het eruit??? -->Carburateur schoonmaken klinkt als een mogelijkheid
Taken voor deze week:
-Olie kopen (ik wou kroon oil - classic gear EP80 kopen, maar moet dus rode ATF kopen??), oude olie eruit halen en opvullen met nieuwe
-Nieuw rubber bestellen (is die te krijgen bij oldtimerdelen, nog even zoeken dus!)
-Benzinekraan en slang vervangen
-Carburateur schoonmaken en naald vervangen (of denken jullie niet dat dit de oorzaak zou kunnen zijn?)
En voor mogelijke andere diagnose:
Denken jullie nog steeds aan pakking en keerring?
Groeten,
Martijn