Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Gezocht: Keerring/pakking laten vervangen door een kenner omgeving Eindhoven

mvanhooff
Citeer
Privébericht
Naar profiel
mvanhooff

Beste allen,

Sinds een week ben ik een eigenaar van een Sparta SE50 uit 1966. 
Het blokje, Sachs Saxonette loopt prima! Echter vanaf dag 1 zag ik een droppeltje olie op de grond. Ik zag dat de benzinekraan soms wat benzine lekte en dacht dat dat daar wel aan zou liggen. De dagen erna werden die druppels meer en ook tijdens het stilstaan bij het stoplicht zag ik tot mijn verbazing weer druppels liggen.

Vandaag ging ik naar een scootercentrum die voor mij wat spullen hadden klaargelegd (bougie, bougiesleutel, benzinekraan, benzineslang enz.). En vroeg of ze even konden kijken naar de druppels.

Ikzelf twijfelde aan:
- Benzinekraan
- Vlotterkamer

 

Alleen na een korte inspectie gaf hij gelijk aan dat het de pakkingen of de keerring zou moeten zijn. Hij wou zich er alleen niet aan wagen (deed alleen reparatie nieuwe scooters). Nu weet ik dat Hans Stevens de koploper is in het reviseren van blokjes al is dit denk ik niet nodig want dat is zo'n 4 jaar geleden nog gedaan. Alleen lang doorrijden met een kapotte pakking of keerring lijkt me niet goed!

 

Is er iemand in de buurt van Eindhoven met een sleutelhobby en die mij zou willen helpen dit euvel te verhelpen? Zonee, waar zit je wel? 

En wat voor onkostenvergoeding vraag je om me te helpen weer te kunnen genieten van mijn Sparta!

 

Groeten, Martijn van Hooff

hansstevens
Citeer
Privébericht
Naar profiel
hansstevens

Dag Martijn.maak het dekseltje rechts(ovaal met Sachs er op) eens los en stop er even een stuk toilet papiere in (opgerold) en doop het in de rode ATF olie en ruik dan of het naar bezine stinkt,als dat het geval is kan het zijn dat er oude keer ringen gemonteerd zijn  en die kunnen niet zo goed tegen de huidige benzine het rubber word zacht en slap en dicht niet meer af op de krukas,is dat niet het geval dan vermoed ik dat de pakkingen lekken ,maak alles eens heelgoed schoon en warm de motor flink op en laat hem een paar dagen staan en kijk dan nog eeens waar de olie vandaan komt,als er olie lekt moet de kleur rood zijn van de ATF( automatic transmission fluid) het olie peil moet ongeveer 1 cm onder de rand van het ovale dekseltje zitten,voor vragen kun je altijf  bij me tercht domme vragen worden niet gesteld wel worden er vaak domme antwoorden gegeven.

mvanhooff
Citeer
Privébericht
Naar profiel
mvanhooff

Beste Hans en andere,

Zoals gevraagd heb ik een uurtje de tijd gehad om te kijken wat er allemaal aan de hand is voor de oorzaak van het probleem (moest erna boodschappen doen en koken want de wederhelft heeft nog minder tijd en moest zo nog weg). Echter hoefde ik maar even te kijken om in ieder geval mogelijke problemen te ontdekken.

Om te beginnen het motorblokje zelf:

Sachs type

We hebben het hier dus over een Sachs Saxonette: 50/1 M

Ik heb het blokje eerst wat schoongemaakt want dan zie je pas waar het vuil vanaf komt natuurlijk.
Ik ben rechts begonnen door (in dit geval saxonette) het ovale dekseltje eraf te schroeven en zag gelijk euvel nummer een. Het Rubbertje is oud en vergaan, dit zou natuurlijk voor een lek kunnen zorgen, hoewel de druppels ook aan de linksonderkant zaten.

 

Van binnen zag het er naar mijn mening mooi uit. Afijn, vinger erin en geroken: vond het eigenlijk veelal naar olie ruiken met misschien het miniemste beetje benzinegeur, hoewel dat ook van de wasbenzine en het plasje eronder kon zijn. Wel merkte ik meteen dat ik te weinig olie had (zo'n 2cm eronder) maar hij heeft dan ook wel het een en ander gelekt! Ook de olie had zeker geen mooie rode kleur maar wat doorzichtig met bruin/zwart, lijkt me doordat de olie erg oud is misschien? Ovale deksel erop en motor aangezet (ging met wat moeite maar kreeg hem aan de praat). Er liep inderdaad wat olie uit het ovaaltje dus dat zou een mogelijkheid kunnen zijn. Maar ook de uitlaat was wat nat, deze heb ik vastgezet want die zat wat los (het lijkt wel of het allemaal niet even goed meezit!).

 

Toen de andere kant bekeken want daar zat het meeste "vocht/benzine/olie".

Zoals ik al eerder melde is de benzinekraan wat lek, echter lekte hij nu wel heel veel benzine als de kraan open staat, en het komt onder het blok eruit:

Dus verder gaan zoeken naar de oorzaak. Pedaal eraf gehaald en de zijkant eruit geschroefd en goed schoongemaakt. En zag toen iets waar ik heel erg bang voor ben, de benzine liep als een trein uit een gaatje van het blok. In de handleiding van de saxonette zie ik ook een dergelijk zwart puntje dus ik HOOP dat het iets van een bescherming is dat de vlotternaald beschadigd is en de benzine door blijft lopen en niet dat er een gat in is gebrand door te weinig olie of iets dergelijks. Ik kan dit alleen niet makkelijk terug vinden in de handleiding.

Na deze ontdekking ging mijn telefoon en moest ik weer thuis aan het werk en staat de macaroni al op het vuur. Hopelijk is dit al iets meer informatie voor het troubleshooten van het probleem.

 

Diverse mogelijkheden voor het lekken zijn voor mij nu vooral:

-Lekken benzinekraan en slang--> benzinevlek

-Lekken door oud/kapot rubber ovalen dekseltje--> Olie

-Lekken vlotterkamer en beschermingsgat "tuft" het eruit??? -->Carburateur schoonmaken klinkt als een mogelijkheid

 

Taken voor deze week:

-Olie kopen (ik wou kroon oil - classic gear EP80 kopen, maar moet dus rode ATF kopen??), oude olie eruit halen en opvullen met nieuwe

-Nieuw rubber bestellen (is die te krijgen bij oldtimerdelen, nog even zoeken dus!)

-Benzinekraan en slang vervangen

-Carburateur schoonmaken en naald vervangen (of denken jullie niet dat dit de oorzaak zou kunnen zijn?)

 

En voor mogelijke andere diagnose:

Denken jullie nog steeds aan pakking en keerring?

 

Groeten,

Martijn 

hansstevens
Citeer
Privébericht
Naar profiel
hansstevens

Dag Martijn.

Een goed overzicht gegeven met duidelijke beelden en sugesties inderdaad het gaatje waar de benzine uitloopt is daar speciaal voor gemaakt ingeval dat.

de kurken pakking moet vervangen worden kan zeker een oorzaak zijn van het lage olie peil, let op als je de olie gaat vervangen draai dan niet de plug los onder de motor ,de kans bestaat dat je hem er niet meer in krijgt zeker als het schakel hefboom in het blok iets verbogen is.

,het kleine beetje olie wat er dan in het blok blijft is te verwaarlozen je kunt de Puch Maxi olie gebruiken ,een perfecte olie voor de sachs automaat.

wat betreft de carburateur ,het moet voor jou geen probleem zijn  demonteer alles op volgorde en blaas alle goed schoon, vergeet het putje onder in de vlotter ruimte niet schoon te pulleken reinig elk onderdeel goed en plaats het weer terug ,neem een stukje benzine slang en plaats het op de aansluiting op het vlotterdeksel draai nu de carburateur op zijn kop en zuig vacuum zodra je dat hebt plaats je tong voor het gaatje van de slang draai nu de carburateur weer terug en het vacuum houd de vlotter op zijn plaats(  als alles goed werkt)  mocht dat niet zo zijn neem een beetje JIF(schoonmaak middel) en draai de vlotternaald een paar keer rond in het vlotter huis deksel,misschien lukt het nu wel om vacuum te houden ,als dat zo is weet je zeker dat de naald van de vlotter niet de oorzaak kan zijn van de lekkage,waarje wel even naar moet kijken is de flens van de carburateur die moet echt vlak zijn ,vaak worden de moertjes te strak aan gedraaid en trekt de flens krom wat valse aanzuiglucht tot gevog heeft dus ook slecht starten en stationair lopen,ik hoop det je hier wat aan hebt,succes.

mvanhooff
Citeer
Privébericht
Naar profiel
mvanhooff

Bedankt Hans!

Dit zal een taak zijn voor volgend weekend! Zal beginnen met demonteren van de carburateur en dan met de auto naar mijn schoonoom die wel een compressor heeft. Ik heb pakkingrubber besteld om zelf er een te maken gezien ik op oldtimerdeel niet kan vinden die ik nodig heb (vroeger veel modellen gemaakt van papier, dus heb nog een precisiemesje). Heb ook een benzineslang besteld (zwart, gezien ik gehoord heb dat doorzichtig sneller lekt?) evenals een filtertje. De kraan laat ik nog heel even voor wat het is, als het probleem is opgelost komt dat wel weer.

 

Ben benieuwd, bedankt alvast!

 

Groeten,

Martijn

sparta_333
Citeer
Privébericht
Naar profiel
sparta_333

Hoi Martijn, even een goede raad als je dat ovale dekseltje weer dicht maakt. Draai de boutjes niet te vast, daar je in het alu de schroefdraad heel vlug kan kapot draaien..Undecidedgrtz Stijn



Over dit topic

Gestart 14 Maart 2015 door mvanhooff

Laatste reactie door Maarten


Meest recente posts

Olie lekkage voorvering
Hoe dikker hoe beter; succes!
20 September | 10:48 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

sparta sport 2v
Knap gedaan! En nu lekker toeren met dit mooie weer!
19 Augustus | 19:00 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: