Hallo allemaal,
Is het mogelijk om een Sachs 3V handblokje om te bouwen naar een blokje met voetversnelling.
Als dit mogelijk is wat heb ik hier dan voor nodig?
Zijn er ook foto's van.
Alvast bedankt voor jullie reacties
Bernardo
Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Hand bak naar voetversnelling
Hallo allemaal,
Is het mogelijk om een Sachs 3V handblokje om te bouwen naar een blokje met voetversnelling.
Als dit mogelijk is wat heb ik hier dan voor nodig?
Zijn er ook foto's van.
Alvast bedankt voor jullie reacties
Bernardo
Dag Bernardo.
Ja het is mogelijk ,maar het is een flinke ingreep en je hebt de zaken nodig zoals een 3v schakel plaat en vliegwieldeksel,en voetschakel handel ,ook moet de schakelstang verlengt worden ,en daarvoor moet het blokje open gemaakt worden ,de stang moet namelijk geborgd worden ,en het risico bestaat dat de trekspie wegvalt en niet meer op te pakken is ,als je het probeerd met het gesloten blok,ook het vinden van de benodigde spullen zal een zoektocht zijn.
Je zult ook de trapas moeten aanpassen; bij een 4bak is de bus waar de terugtrap rem hevel op gaat anders gevormd waardoorde trapas verder naar links uit komt. Dat is nodig omdat je bij voetschakeling 2 deksels aan de linkerkant schroeft en zonder die trapas verschuiving je de trapper er niet op krijgt.
Zie hier het moment dat de leerling de Tovenaar voorbij schreid.
Geert je weet het ,ik heb het over het hoofd gezien ,knap hoor.de exSachs tovenaar.
Hallo Hans en Geert bedankt voor jullie reactie ik denk dat ik het toch maar gewoon de handschakeling aanhoud.
Ik denk wel dat ik het blokje uit elkaar haal om de schakelas te vervangen omdat deze tegenwoordig nieuwe te verkrijgen zijn bij Oldtimer.nl.
In iedergeval wens ik de tovenaar en zijn " leerling " een goed weekend en nogmaals bedankt voor jullie informatie.
Bernardo
Dit omdat het blokje nog steeds niet lekker schakeld.
Voor dat je het blokje uiteen gaat halen .probeer het volgende,demonteer het vliegwiel deksel zodat de schakel stang volledig vrij is ,zoek de versnellingen op met de hand door de schakelstang naar voren of naar achter te schuiven zoek de tweede versnelling op ,en zet wat spannining op het achterwiel ,je zult nu merken dat de schakelstang niet meer te verschuiven is doe deze handeling bij elke versnelling,erkt dit feiloos dan is er niets aan de hand met de schakelas,zet nu het vliegwiel daksel terug op zijn plaats en monteer het speciale moertje op de as (gebruik hiervoor een pas gemaakte schroeven draaier voor ) zet nu de schakelstang weer in de tweede versnelling en kijk of de merkjes op het blok en de schakel arm tegenover elkaar staan ,mocht dat niet zo zijn ,dan heb je weer een spas gemaakte steeksleutel 17 nodig die zo plat geslepen is dat hij past inde de schakel hef boor daar zit de as die her schakel mechanisme bediend ,draai nu de lange bout los met steelsleutel maat 10 hou spanning op het achter wiel en verdraai de as zodat de merken tegenover elkaar staan en zet de 10 mm bout weer goed vast ,contoleer nu met de 10 mm sleutel of je alle versnellingen kunt vinden telkens weer met iets spanning op het achter wiel ,klopt het allemaal dan is het zaak de kabel op het stuur goed af te stellen , succes!
Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: