Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » informatie over sachs blok.

bastien
Citeer
Privébericht
Naar profiel
bastien

beste sparta vrienden,

 

zojuist heb ik een leuk blokje kunnen kopen met geforceerde luchtkoeling en voetversnelling. er zat een snelle cilinder en 17mm bij maar ik weet niet of dit van origine erop zat.

 

het type is sachs 50/MB ABE 10158 Ausf. G.

 

wie heeft er wat informatie over het blok? ik heb zo'n vermoeden dat het een 3gang is. verder: waar dienen de tweet beugeltjes in de geforceerde luchtkap voor? en de stelschroef?

 

T.Bakker
Citeer
Privébericht
Naar profiel
T.Bakker

Hey Bas,

Gefelciteerd met de aankoop, neem aan dat dit blokje uit wageningen komt, zag hem gister opeens tussen een partij. 

Volgens mij moet het ook een 3 bak zijn, maar zeker weten doe ik het niet. Kijk anders even hier:

http://home.wanadoo.nl/harrytimmermans/pagina.htm

De staafje wat in de kap zit is om te vlotteren (Vond ik ook raar maar als de kap er op zit kom je niet zo makkelijk bij je vlotter) en dat andere beugeltje in voor de koppelingkabel.

De kabel komt aan de bovenkant er in (Via de stelschroef) en wordt dan met een langwerpige nippel vastgemaakt. doordat dit geheel kan scharnieren wordt er aan de andere kan een stangetje ingetrokken die aan je koppelingheuvel zit op het blok.

Vind het zelf maar een beejte een gammel systeem en ben van plan ergens een stelboutje te maken op het blok. Stel je voor dat tijden het rijden het boutje uit je kap valt en in je schoepenrad komt. 

Tim

bastien
Citeer
Privébericht
Naar profiel
bastien

beste t. bakker. deze komt inderdaad uit wageningen. heb en inclusief politiecilinder en 17mm een nette prijs voor betaald. dank voor je informatieve post, er is me al meer duidelijk! weet iemand of het een 3v of 4v is?

de kap ga ik onder mijn sparta sport 4v bouwen. eerst wat plekjes repareren en het geheel opnieuw lakken. ik zoek enkel nog een schoepenrad maar heb zo'n vermoeden dat maarten me daar wel aan kan helpen :P. 

verder: weet iemand of er een verschil in het schakelmeganiek van een 3v voetversnelling en 4v voetversnelling bestaat? anders moet iik et eeen en ander over zetten. 

 

T.Bakker
Citeer
Privébericht
Naar profiel
T.Bakker

Hahaha blijf maar reageren. Schoepenrad kan je hier vandaan halen:

http://www.mopedparts.de/product_info.php/info/p2932_Luefterrad-fuer-Sachs-50-2--50-3--50-4.html

Kan je gelijk de resterende deksel bestellen:

http://www.mopedparts.de/product_info.php/info/p2949_Deckel-fuer-Ventilatorhaube-Sachs-50-3--50-4-LF-LK-.html

En als je dan toch bezig bent zijn dit misschien ook nog aanraders:

http://www.mopedparts.de/product_info.php/info/p2935_Klinkenfeder-fuer-Schaltung-Sachs-50-3---50-4.html

http://www.mopedparts.de/product_info.php/info/p3048_Napf-fuer-Schaltindex-Sachs-506-4-A-KF.html

 

Wat betreft het schakelmechaniek is alles hetzelfde behalve de 2 platen met tandjes. Eentje zit boven en eentje zit aan de as van het schakelpendaal. Deze verschillen kwa het aantal tanden: staat ook in de handleiding. Net afgesteld en als de handleiding wordt gevolgt schakeld hij zo zacht als boter. Zoals een sachs hoort te zijn ;)

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

precieze type zal ik nog even nazoeken, maar volgens mij een 50/3 MLFB, hoort dus van origine een membraan cilinder op.

kap en rad, liggen nog apart stuur maar een mailtje of geef een belletje voor hoe en watWink

bastien
Citeer
Privébericht
Naar profiel
bastien

he maarten, thx voor je reactie!

ik heb je even een mail gestuurd op je guldie.....account. ik heb alles momenteel, behalve het schoepenradje.

nu de kappen lekker plamuren en voorzien van de hammerite lak, bedankt voor die tip nog!

het voetschakelsysteem ga ik even helemaal uit elkaar schroeven om het goed schoon te maken en alles in te vetten. daarna eens eacht goed proberen af te stellen.

 

groet, bas

 



Over dit topic

Gestart 6 Januari 2013 door bastien

Laatste reactie door bastien


Meest recente posts

Olie lekkage voorvering
Even de onderpoot losdraaien en dan een beetje zo dik mogelijke...
10 September | 21:53 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

sparta sport 2v
Knap gedaan! En nu lekker toeren met dit mooie weer!
19 Augustus | 19:00 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: