Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » inrijden

goudse
Citeer
Privébericht
Naar profiel
goudse

wat is de best manier om een gehoonde cilinder met een nieuwe zuiger in te rijden.

ik heb er een paar kleine stukjes mee gereden maar hij word heel erg warm.

ik ben bang dat als ik doorrij een vastloper krijg.

het gaat om een sparta tour standerd carb ontsteking op 2mm.

smeerring 1 op 40.

zijn er nog tips?

al vast bedankt

Peter
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Peter

 Als je een nieuwe cilinder hebt gekocht, je huidige cilinder opnieuw hebt laten honen, of je zet er een nieuwe zuiger in doe je er het beste aan om je cilinder in te rijden.

Wat is inrijden? Inrijden betekent dat je de nieuwe onderdelen op elkaar in laat slijten. De cilinderwand en de zuiger zijn van de fabriek af nooit helemaal 100% rond/egaal, dus het loopt eigenlijk niet helemaal 100% lekker langs elkaar heen. Aangezien de cilinder en zuiger met hoge snelheden langs elkaar heen "glijden" is het erg belangrijk dat het geheel mooi "in elkaar past" als het ware. Met een 2 takt maak je toch al snel 10.000 toeren, dat komt er op neer dat de zuiger 175 keer in een seconde langs de cilinderwand komt, dus dat moet wel lekker langs elkaar lopen zoals je begrijpt anders gaat het fout...

Met inrijden laat je de zuiger en cilinder dus langzaam op elkaar in slijten, je laat ze als het ware aan elkaar "wennen". Belangrijk is dat je de zuiger en cilinder niet teveel belast en ze onder de juiste omstandigheden inrijdt. Door 2 takt benzine zit altijd olie gemixt (standaard 2%) die olie is voor de smering tussen de cilinder en zuiger en ook voor de krukas lager(s). Het is dus aan te raden om tijdens het inrijden vooral goede olie te gebruiken.

Door de brommermix van de tankstations zit over het algemeen wat goedkopere olie in, want de pompstations willen natuurlijk ook zoveel mogelijk verdienen. Dus ik raad aan om de eerste 2-3 tanken zelf te mixen met bijvoorbeel castrol TTS of andere A-kwaliteit 2 takt olie.

Het kan ook geen kwaad om iets meer olie erdoorheen te gooien maar ook weer niet teveel extra olie want als je dan ineens op mix gaat rijden krijgt de cilinder ineens veel minder olie dan eerst en dat kan ook slecht uitpakken. Dus als je normaal 1:50 tankt gebruik je nu 1:45 of maximaal 1:40 (is ook afhankelijk van hoe extreem je setup is)

De afstelling van de carburateur/mengverhouding is ook erg belangrijk. Is het mengsel namelijk te arm, dan wordt de cilinder snel heet en heb je nog meer kans op een vastloper. Dus als je inrijdt hanteer dan liever een te rijk mengsel dan een te arm mengsel.

Dan is het ook nog erg belangrijk dat je de brommer goed warm laat worden alvorens er wat sneller mee te gaan rijden. Het is niet aan te raden om 10 minuten voordat je gaat rijden je brommer alvast te starten zodat ie "alvast warm is" als je gaat rijden. Het is slecht voor het blok om lange tijd onbelast te draaien, en ja ook stationair dus.

Het beste start je je brommer en rijd je direct rustig weg. De kunst van het inrijden is dat je de brommer dus niet teveel belast en dat je met verschillende toerentallen rijd. Dus niet 200 km lang met 50 km/h over een polderweg rijden en denken zooo nu kan ik mooi blazen!!!

Vooral in het begin maak je weinig toeren (zeg maar maximaal 5-6000) en dat bouw je langzaam aan op. Als je al een tijdje aan het inrijden bent moet je de brommer af en toe een beetje "opentrekken". De zuiger rekt altijd een heeeeel klein beetje uit, krom gezegd, als hij het bovenste punt bereikt en weer naar beneden gedrukt word, door de ontbranding. Naarmate je meer toeren maakt zal ie verder uitrekken en dus een fractie hoger in de cilinder komen.

De zuigerveren maken een soort van stootrand in de cilinder en die moet dus niet te laag zijn want anders geef je een keer goed gas en breken de zuigerveren tegen de stootrand als die niet hoog genoeg is.

"Hoeveel kilometers moet ik dan inrijden" is de meest gestelde vraag. Het is niet echt simpel daar een antwoord op te geven want dit is afhankelijk van een aantal factoren, bijvoorbeeld hoe extreem je setup is en wat voor kwaliteit cilinder en zuiger je gebruikt. Als je een standaard setup hebt en je haalt wind mee, berg af krap aan de 55 km/h dan kan je je voorstellen dat er niet al teveel van je cilinder gevraagd word en hij dus niet erg zwaar belast word. In zo'n geval hoef je dus niet echt grondig in te rijden. Heb je een zwaar getunede cilinder met grote carb en alles erop en eraan dan zal je er toch aan moeten geloven om een flink stuk in te rijden.

Richtlijnen zijn voor bijvoorbeeld een imi 70cc met snelle uitlaat en 20mm plusminus 350 km. Voor een 50 imi met 12 mm zou 250 moeten volstaan. Let op dit zijn enkel richtlijnen, inrijden moet je eigenlijk een beetje op gevoel doen. Je kan ook kijken naar het aantal benzine tanken wat je verbruikt. In de Motorcross rijden ze vaak 3 tanken in.

Cilinders met een nikasil wand schijnen vaak al vrij goed te zijn en de zuigers die met zulke cilinders worden geleverd zijn vaak ook van betere kwaliteit. Wat zuigers betreft betekent het (meestal) hoe duurder hoe beter. Bekende merken zijn; Meteor, Malossi, Polini en Pro-X. Heb je dus duurdere rommel, gesmeden zuigers, gewoon goeie shit dus dan doet het er dus ook minder lang over om op elkaar in te slijten dus ben je sneller klaar met inrijden.

Verder is een kwestie van gevoel en jezelf kunnen beheersen, want geef nou eerlijk toe,het liefste wil je direct weten hoe snel je nieuwe cilindertje nou wel niet is

Ik zou zeggen veel succes en doe voorzichtig

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

ik laat ze altijd eerst een keer gloeiend heet worden stationair draaiend, dan rustig aan rijdend de eerste 100km en dan niet vol belasten en wanneer ik het qua tijd red ca iedere 5 km in de eerstee 50km, vevrolgens iedere 10 a 15 even een peukie pauze om het geheel wat te laten koelen,

na de eerste 100km langzaam opbouwen en vooral luisteren naar je cilinder, je hoort snel genoeg wanneer er iets erg warm wordt. En ja de eerste paar keer wordt het gloeiend heeft en ruik je het warme staal als het ware.

45069
Citeer
Privébericht
Naar profiel
45069

wij doen altijd 2 tankjes voor het inrijden,  grotere sproeier en iets meer smering,  inderdaad rustig inrijden,  en wat wisselende snelheden,  langzaam beginnen en steeds meer opbouwen,  daarna weer de juiste sproeier en de juiste smering.

goudse
Citeer
Privébericht
Naar profiel
goudse

welke sproeier kan ik nu voor het inrijden het best monteeren.

[peter de link die je er bij heb gezet werkt bij mij niet]

de set up is standerd cilinder ovaal menbraam uitlaatpoort 2mm omhoog gevijld.

uitlaat orgineel sigaar,en de carb is de standerd 1/12/170 met nu een sproeier 64.

hansstevens
Citeer
Privébericht
Naar profiel
hansstevens

Er wordt nog al eens moeilijk gedaan over het inrijden,De tolerantie  tussen de zuiger en cilinder is zodanig gekozen dat er weinig kans bestaat bij normaaal gebruik van vast lopen,wat is normaal gebruik,wel voor dat je gaat rijden eerst het blokje even de gelegenheid geven zich zelf op te warmen,daar na de eerste kilometers rustig aan het tempo op voeren ,en wat belangrijk is, niet met twee personen gaan rijden de eertse tijd,dat moet vermeden worden,extra smeren moet vermeden worden hoe dikker de olie film hoe meer warmte er geproduceerd gaat worden, wel is het verstandig om de eerste tijd met de hand aan de koppeling te rijden ,mocht je iets verdachts horen meteen de koppeling in knijpen ,zo voorkom je een echte vast loper ,mocht dat voorkomen

verder is het belagrijk om de kleur van de bougie in de gaten te houden ,die moet bij een goede verbranding koffie met melk bruin zijn.

deze boven staand adviezen gelden alleen bij een door een gerenomeerd revisie bedrijf gedane hoon beurt.

mocht je een oude zuiger in een oude cilinder monteren waarvan je denkt dat het een aardige combinatie is ,meet dan de speling met een paar voeler maten,0,04  is de minimale speling daar onder wordt het op passen geblazen en is inrijden een zaak van voorzichtigheid



Over dit topic

Gestart 14 Juli 2013 door goudse

Laatste reactie door 7037


Meest recente posts

Olie lekkage voorvering
Even de onderpoot losdraaien en dan een beetje zo dik mogelijke...
10 September | 21:53 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

sparta sport 2v
Knap gedaan! En nu lekker toeren met dit mooie weer!
19 Augustus | 19:00 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: