Goedemiddag,
Ik ben nieuw hier en heb een spartamatic met een jlo blok mm540. Ik mocht als kind nooit sleutelen van pa en ma, maar ik ben nu 47 en ik dacht, soit, ik ga eens aan brommers sleutelen. Ik heb een zoon van 10 en die doet al vrolijk mee. Die van negen kijkt helaas liever opzn tablet maar die gaat het misschien ook nog wel eens leuk vinden. We hebben inmiddels een batavusje en een Puch maxi die het allebei ook nog doen. Paar weken geleden een Spartamatic gekocht. Ziet er allemaal goed uit. Carburateur 1/10/182 is origineel en alles goed schoon. Ook ontsteking is prima. Bougie vonkt als een tierelier en staat op tijd volgens instructieboekje. Contactpunten idem.
Ik ben niet bekend met decompressie klep maar het lijkt wel of er iets niet klopt. Als ik de manette inknijp gaat het klepje open en de koppeling grijpt aan. In de instructie staat dat als je de manette loslaat (als je een gangetje hebt) de motor aan moet slaan. De decompressieklep gaat dan dicht en er kan dan neem ik aan compressie opgebouwd worden. Maar ook de koppeling valt er uit terwijl ik nog gang heb. Is dat de bedoeling? Dan kan hij toch niet starten? Hij heeft nog geen klapje gegeven. Zelfs niet met pilotgas.
Als ik de manette inknijp koppelt hij wel maar zo gauw ik loslaat gaat hij dus als een fiets verder.
Ik heb het decompressieklepje overbrugd (kabel rechtstreeks op de ''koppelingsaanduwer'') en toen koppelde hij amper. Had het gevoel dat hij een beetje raakte af en toe. Vliegwiel bewoog wel maar ging niet rond.
Doe ik iets verkeerd, of is er iets kapot?
Groeten,
Jethro ''de Zeeuw'' van As