Goedendag,
Voordat ik de hele boel uit elkaar ga halen, wellicht heeft iemand van jullie een idee waarom het blokje/motertje blokkeert op het moment dat ik de koppelingshendel aantrek.
Hoor graag, en alvast dank,
Grt. Kees
Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Koppeling MM540 blokkeert motor
Goedendag,
Voordat ik de hele boel uit elkaar ga halen, wellicht heeft iemand van jullie een idee waarom het blokje/motertje blokkeert op het moment dat ik de koppelingshendel aantrek.
Hoor graag, en alvast dank,
Grt. Kees
Als er helemaal geen beweging meer in zit bij het aantrekken van de hendel zal de zuiger vast zitten. Dit is te controleren door de vliegwieldeksel rechts los te halen en aan het vliegwiel te draaien.
Dat is dus het vreemde, alles is los, zuigertje gaat soepel op en neer. Alles (?) draait en beweegt, totdat ik de koppelings hendel aantrek/span.
hoi kees hoe doe jij de mm540 dan starten? zit er een decopreseur op?
ik heb een mm540 die ik als een gewone brommer start door de kopelings hendel in te knijpen en dan 1 trap en hij start, je kan ook gaan fietsen en dan de handel inknijpen ,dan gaat hij ook lopen. dit is allemaal het geval zonder decompreseur.
Groet Evert
Hoi Evert,
Starten ging dus niet. Inmiddels de koppeling uit elkaar gehaald, en wat blijkt?
Vorige eigenaar had er een nieuwe koppelingsplaat ingezet, maar deze zat veel te strak, bovendien de shimmen aan de verkeerde kant teruggezet.
Zal de tweede plaat ook gaan vervangen, is nl (ook) gescheurd.
Inmiddels kan ik de koppeling weer gebruiken, nu kijken of ik hem weer aan de praat kan krijgen :)
Nog een vraagje: Heeft de decompresseur een aparte kabel? Ik kan mij een andere SpartaMatic herinneren dat zowel de decompresseur als de koppeling door één kabel werden bediend.
Mvrgr
Kees
Hallo Kees, bij mn 3v gaat de kabel alleen naar de decompresseur; die heeft n aparte koppeling. Bij mn Sparta Lucky en ook de Tour met Saxonette blok, gaat het kabeltje verder naar de koppeling. Als je die startersmanette dus inknijpt, bedien je zowel de decompresseur als de koppeling.
Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: