Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Koppelingshevel sachs 50/3v afgebroken

Hengel3V
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Hengel3V

Even een vraagje, is de Koppelingshevel van een Sachs 50/3v makkelijk te vervangen. Die van mij is afgebroken. Wie heeft er een soort van stap voor stap beschrijving. Weet iemand hoe ik aan zo een hevel kan komen. Leertower Soest? Of heeft iemand er nog een op de plank die hem wil verkopen. Alvast hartelijk dank voor je reactie.  Groeten Pieter

Geert
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Geert

Als je geluk hebt wel, meestal niet. 

Achter je linker carterdeksel, net boven het voortandwiel, zit een pin in het blok. Heeft een bol kopje, lijkt op een klinknagel. Die pin valt in een groef in de koppelingshevel en houdt die zo op zijn plaats. 

Als je geluk hebt kan je die pin er met een tang oid uit trekken. Maar meestal zit die behoorlijk vast en krijg je er geen grip op. Dan is de enige optie om het blok uit elkaar te halen en van binnenuit die pen er uit te tikken met een drevel. 

Nieuwe zijn inderdaad bij Leertouwer in de webshop, volgens mij is dit hem: 

https://www.leertouwer.com/nl/koppelingshevelarm-sachs-dkw-3v-4versn/a85508?search=sachs%20koppelingsh

Er zijn ook wel andere webshops die ze hebben. 2ehand zijn ze ook nog wel te vinden, misschien als ik in mijn eigen schuur ga zoeken dat ik er ok nog wel een gebruikte heb. 

Ouwe Luuk
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Ouwe Luuk

Is de hevel op t blok kapot of bij het handvat?

Groet Ronald

Hengel3V
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Hengel3V

Hoi Ronald, De hevel is op het blok afgebroken. Net op het eind waar de hevel een U-turn maakt.

Ik ga waarschijnlijk een 1mm gaatje in de hevel boren en dan de kabel er door en een tonnetje erop.

De komplete hevel vervangen is mogelijk maar is volgens een ontvangen bericht van een clublid niet vrij eenvoudig. Iets met een pen met de kop van een klinknagel met weinig grip er op en die moet je ergens bij het voortandwiel eruit halen om de hevel los te maken uit het blok.

dank voor je reactie.

Groeten Pieter

Over dit topic

Gestart 14 Maart 2023 door Hengel3V

Laatste reactie door Hengel3V

Meest recente posts

Olie lekkage voorvering
Ik heb geen idee. Ik heb de olie nog nooit bijgevuld. Wat voor olie...
9 September | 13:53 uur door Jordie

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

sparta sport 2v
Knap gedaan! En nu lekker toeren met dit mooie weer!
19 Augustus | 19:00 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: