Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Koppelingskooi versleten

Gerrit ter Haar
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Gerrit ter Haar

Ik heb een sachs blokje waarbij de koppeling blijft hangen, mijn vermoeden is een versleten koppelingskooi.

Heeft iemand ervaring met de reparatie hiervan?

Groeten: Gerrit ter Haar

Rammelbak
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Rammelbak

Dat is niet zo moeilijk. Demonteer heel de koppeling zodat je de losse kooi in handen hebt. Let op, hier heb je wel wat speciale trekkers voor nodig, of veel handig huisvlijt.

Zoek een zo groot mogelijk massief stuk rond staal. Bij gebrek hieraan, span ik zelf altijd de grootste dop uit mijn doppenset in de bankschroef. Dat is niet ideaal. je wil een zo groot mogelijke diameter die nog in je kooi past.

Plaats de kooi over je aanbeeld. Tik met beleid de bramen die het blijven hangen veroorzaken, weer plat. Met nadruk op beleid!! Je hebt hier maar een lichte hamer voor nodig. Anders vervorm je heel de kooi. Met wat oefening, krijg je de kooi weer helemaal goed. Eventuele kleine braampjes kan je nog even afvlakken met een veil.

De stalen platen van je koppeling, krijgen ook altijd bramen. Deze bramen tik je weer op hun plek door de plaat op een zo vlak mogelijk massief stuk metaal te leggen. Vaak is de achterkant van de bankschroef hier goed voor. Wederom met wat beleid en een lichte hamer tikken, en alles komt weer goed.

Het op zijn plek tikken van de bramen heeft de voorkeur boven veilen. Met veilen haal je materiaal weg. Hierdoor krijgt de koppelingskooi ten opzichte van de stalen platen alleen maar meer speling. Deze zullen daardoor in de toekomst nog sneller op elkaar in slaan!
Het metaal wordt overigens door het koud vervormen (hameren) ook wat harder door structuurveranderingen in het metaal. Ook dit is gunstig, omdat het materiaal weer minder snel op elkaar in kan slaan.

Gerrit ter Haar
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Gerrit ter Haar

Dit is een mooie oplossing, bedankt voor de informatie.

Groeten: Gerrit

Aanvulling

Vorig weekend het geheel losgehaald, wat bleek, de moer van de koppelings kooi op de konische lager was los.Hij koppelde zo nu en dan wel goed en bleef dan weer hangen.

Ik mag het niet te hardop zeggen, maar mijn vermoeden is dat de passing kooi en lager niet geheel goed is.

Verder zat er geen voelbare speling ( minimaal) in dus ik heb het weer in elkaar gezet en goed aangedraaid.

Mijn idee is om de oude SKF lagers niet direct weg te gooien als deze nog goed lopen, de speling is door middel van vulringen op te heffen. 

Gerrit 15-02-2012



Over dit topic

Gestart 25 Januari 2012 door Gerrit ter Haar

Laatste reactie door Gerrit ter Haar


Meest recente posts

Hulp gezocht bij een achterwiel GI 50 Sport
Freek,  Dank voor de tip, dan zullen ze ook de spaken kunnen...
22 September | 12:37 uur door Mark Voskamp

Voorstellings rondje
Waarom een snorkenteken?Heeft volgend jaar ook een helmplicht,en...
22 September | 00:14 uur door henkp

Hulp gezocht met een sparta happy (Sachs 504/1
Hallo allemaal,Ik heb reeds een Sparta Happy gekocht om op en neer...
19 September | 19:13 uur door M K Young

Motorbeugels nu op mp
Weet niet meer wie er laatst beugels zocht voor de motorophanging,...
16 September | 22:18 uur door Ouwe Luuk

gegevens coda
Het brommer VIN nr. 314380 Boek 16, pagina 154: Datum:...
16 September | 19:18 uur door Geert

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: