Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Krukas keerringen 3V

johnstoffelen
Citeer
Privébericht
Naar profiel
johnstoffelen

Groetjes,  John Stoffelen

Hallo Spartanen,

Ik schrijf dit stukje omdat ik deze ervaring met jullie wil delen. Het Sachs blok van mijn Sparta Sport 3V (1971) lekte nogal wat olie. Het werd dus tijd voor nieuwe pakkingen en keerringen. Bij JMPB onderdelen nieuwe sets besteld en begonnen met het blok uit elkaar te nemen. Alles schoongemaakt en toen was het weer tijd om het blok weer in elkaar te zetten. Toen ik bij de krukas was aangeland, bleek dat de keerringen niet paste. Bij nadere bestudering bleek in de nieuwe set 15x30x7 keerringen terwijl er 17x30x7 keerringen uit het blok kwamen. Ik heb hierna een mail naar JMPB gestuurd hoe we dit konden oplossen. Dit was een week geleden, tot op heden nog niets van ze gehoord.

Wel ben ik verder gaan kijken en wat schetst mijn verbazing. Onder documenten van deze site staat op pag. 8 de ”erzatsleile-liste SACHS 50/3 in deze liste op pag.3 staat gedrukt 15x30x7 maar dit is doorgehaald, door een vorige eigenaar, en de 5 vervangen door een geschreven 7. De liste klopte dus waarschijnlijk niet.

Bij Rinkytoys heb ik toen maar nieuwe keerringen besteld en deze ondertussen ontvangen en gemonteerd.

Ook heb ik een nieuwe zuiger besteld. 2 Jaar geleden heb ik een vastloper/klemmer gehad en ik dacht na inspectie dat het nogal mee viel. Bij het uit elkaar nemen zag ik een zuiger zo zwart  als roet en ook in de krukasruimte was het donker. Ik heb in mijn leven nog nooit een zuiger gezien die zo zwart was. Daarom zijn de nieuwe zuiger en de cilinder nu weggebracht om te boren/honen.

Ik hoop in het nieuwe seizoen een geheel nieuwe start te kunnen maken.

 

johnstoffelen
Citeer
Privébericht
Naar profiel
johnstoffelen

Vergeten,

maar de strekking is dus, let goed op. Zowel bij JMPB als bij Leertouwer zitten dus keerringen voor een 15 mm krukas en niet de benodigde 17 mm keerringen

 

Groetjes,  John

electronicasmurf
Citeer
Privébericht
Naar profiel
electronicasmurf

Bij de kickstart revisieset zitten wel de goede keerringen, alleen mis je dan de trapas keering. Ik heb voor de krukas losse besteld bij zamro, betere kwaliteit ook.

Die maat in dat boekje komt waarschijnlijk omdat er ook "smal carter" 3v's zijn, die hebben de kettinglijn van een 2v en een 15mm krukas.

Ouwe Luuk
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Ouwe Luuk

Mooi stukje info!

Mijn 3V is ook toe aan een nieuwe krukaskeerring; na een rit van ca 120 km is mn carterolie op namelijk.... dus eerst maar de boel lostrekken en kijken/meten welke maat ik nodig heb? Mn 3V is van 1976.

Groet Ronald



Over dit topic

Gestart 7 Februari 2019 door johnstoffelen

Laatste reactie door Ouwe Luuk


Meest recente posts

Olie lekkage voorvering
Even de onderpoot losdraaien en dan een beetje zo dik mogelijke...
10 September | 21:53 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

sparta sport 2v
Knap gedaan! En nu lekker toeren met dit mooie weer!
19 Augustus | 19:00 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: