Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Kurk je vervangen benzine kraantje

45069
Citeer
Privébericht
Naar profiel
45069

Deze week weer een lekkend benzinekraantje van een Sparta MC50   E2  gerepareerd.

Een  Karco kraantje,  deze kun je mooi  uitelkaar draaien,

Rondom het  haantje /  heveltje,  ligt een aluminium rondje met 2 gaatjes, dit plaatje kun je mooi losschroeven.

Als je dit aluminium ronde plaatje er af hebt, kijk je tegen een zwarte veer/borg ring.

Die neem  je er uit.

daaronder zie je dan een ronde pakking ring.

deze neem je er met het haantje/heveltje uit.

Dan kijk je in het binnenwerk van het kraantje en zie je het versleten kurkje liggen.

Dit krukje je moet je vervangen,  het is een klein rondje met 4 ronde gaatjes,  

2 gaatjes verticaal,  die komen over 2 ronde nokjes te liggen , de 2  horizontale gaatje zijn doorstroom openingen waar de benzine door kan lopen. 

Een voor de normale stand, een voor de reservestand.

In het haantje/ heveltje zitten aan de onderzijde in het ronde vlak, ook 2 gaatjes.

Tijdens het draaien komen die dan overeen met de andere gaatjes die in het binnenwerk van het kraantje zitten.

Het krukje is na al die jaren versleten, uitgedroogd en zit meestal onder de oude benzineresten / prut.

Met en dunne metaaldraad en wat vetoplosser maar je de buisjes/ kanaaltje in het kraantje en heveltje schoon,    eventueel met een compressor doorblazen.

aan het kraantje zit aan de bovenzijden een messing zeefje in de vorm van een buisje , dit zit over 2 buisjes  heen geschoven, dit zeefje moet de grove vuilresten tegen houden die eventueel in de tank / benzine zitten.   Je hebt een lang buisje ,    = de voor de O pen stand en het kortere buisje is voor  de

R esreve stand.  

Als je het allemaal rustig en voorzichtig doet kun je het zeefje heel uit het aluminium kraan huisje halen,  wat inspuiten om het los te weken is zeker niet verkeerd.  Er zit een klein messing rondje onder aan het zeefje en dat zit dan weer in het kraanhuisje geklemd.   Bovenin het zeefje zit een klein rond kurkje met een gaatje er in, daar zit het langere buisje van de O-stand doorgeschoven.

In het zeefje zit ook veel vuil, vaak kun je er zelfs niet doorheen kijken.  Met remmenreiniger oid maak je het snel weer schoon ,  beetje doorblazen met compressor helpt ook.

Als je dan de buisjes/kanaaltjes , het heveltje en de behuizing schoon hebt gemaakt kun je weer beginnen met montage.

Voordat je het nieuwe kraantje plaatst,  maak je dit vochtig met wat benzine of tweetakt olie,    het kurkje er niet droog inplaatsen.

Dan kurkje in het kraanhuisje leggen, even een beetje voorzichtig op zijn plaats drukken,  het kan maar op 1 manier ,  2 gaatjes over de nokjes, de andere 2 gaajtes houden de daaronderliggende kanaaltjes/openingen vrij.

Dan je heveltje met daarop het ronde pakkingkje terug plaatsen. Ook deze pakkking wat insmeren.

Het haantje / heveltje zet je op de D-stand zeg maar op ong "2 /3 uur" 

Vervolgens plaats je het zwarte veertje , dat valt met een nokje in een uitsparing.

Op het haantje/heveltje zit op ong "9"uur ook een nokje, dat valt precies boven tegen de zwarte veerring.

als laatste pak je het ronde aluminium schroefplaatje,  dat doe je weer over het haantje/heveltje en vervolgens draai je het met een paar slagen,  vast in het kraanhuisje.  

Vervolgens even het haantje/heveltje een paar kreeg van dicht naaar open draaien en aanvoelen of het goed loopt.  

Als dat zo is het aluminium plaatje voorzichtig nog een klein beetje vaster zetten, ook weer niet te vast.  Nog even het draaien controleren.  Dan even de werking controleren,  kraantje op D en dan aan de uitstroom kant even blazen,  als je het goed hebt gedaan is het dicht en kun je er geen lucht doorblazen, dit doe je ook nog even controleren op de O en de R standen, dan kun je er natuurlijk wel doorgeen blazen. Dan het kraantje weer onder het tankje plaatsen.

Mijn tankje was mooi schoon dus daar heb ik niks aan gedaan.  Vergeet niet een rond pakkingkje tussen de kraan en het tankje te leggen,  ook weer even insmeren.

Dan benzine in je tankje , niet meteen volgooien,  even een controle of het kraantje en de aansluiting aan het tankje droogblijven.  Als dat zo is even de werking van het kraantje controleren.  

Voila een mooie oude / originele werkende kraan en geen lekkage meer en een goede benzine uitstroom,

Ik zal zo ook nog een paar foto's plaatsen,  zodat je kunt zien hoe je kraantje er uit ziet.

 

 

 

45069
Citeer
Privébericht
Naar profiel
45069

45069
Citeer
Privébericht
Naar profiel
45069

45069
Citeer
Privébericht
Naar profiel
45069

45069
Citeer
Privébericht
Naar profiel
45069

45069
Citeer
Privébericht
Naar profiel
45069



Over dit topic

Gestart 28 Maart 2020 door 45069

Laatste reactie door 45069


Meest recente posts

Motorbeugels nu op mp
Weet niet meer wie er laatst beugels zocht voor de motorophanging,...
16 September | 22:18 uur door Ouwe Luuk

gegevens coda
Het brommer VIN nr. 314380 Boek 16, pagina 154: Datum:...
16 September | 19:18 uur door Geert

Voorstellings rondje
Gefeliciteerd met t kenteken. Nog een technische keuring gehad ook?
15 September | 18:22 uur door Ouwe Luuk

Gezocht balhoofdset voor SE50
Ik bedoel de lagerschalen incl de kogels. Een foto lukt wel maar...
15 September | 12:58 uur door nwam69

Dikte kabels
Dank voor deze info!! Gr. Koos
14 September | 20:52 uur door Koosolex

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: