Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Lagers SACHS 4V vervangen

Bennolientje
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Bennolientje

Hallo allemaal!

Ben momenteel bezig met het uit elkaar halen en schoonmaken van m'n 4V SACHS blok. 

Daarna wil ik een poging wagen om deze te gaan reviseren. 

Maar ik vraag me nu af of je echt alle lagers moet vervangen. De krukaslagers zijn naar mijn mening wel aan vervanging toe. Maar hoe kan je zien (of voelen) of een lager nu daadwerkelijk vervangen moet worden? Moet ik bijvoorbeeld ook het speciale lager van m'n koppelingshuis vervangen en de naaldlagers van de schakelas? 

 

 

 

electronicasmurf
Citeer
Privébericht
Naar profiel
electronicasmurf

Krukas lagers altijd vervangen en opnieuw uitshimmen nu je het blok toch open hebt. Enkel vervangen resulteert in speling.

Het lager van de koppeling heeft meestal wel iets kantel speling. Het mag axiaal niet rammelen. De naaldlagers alleen vervangen als ze last hebben van pitting.

Bennolientje
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Bennolientje

Bedankt voor de reactie!

Nu vraag ik me nog wat af, ik wil niet graag iets aan m'n blokje kapot maken.Smile 

Hoe haal je de lagerschalen en lagers uit je carterhelften? De carterhelften met een kookplaatje verhitten en dan de lagers er op een of andere manier uit tikken? Is hier speciaal gereedschap voor? Of is er ook een andere manier om de lagers te verwijderen en de nieuwe er weer in te doen? 

electronicasmurf
Citeer
Privébericht
Naar profiel
electronicasmurf

De centreerbussen uit het carter verwijderen, let erop dat je ze niet ovaal maakt.

Vervolgens op de kookplaat verhitten(totdat wat speeksel begint te dansen), en dan vlak op een houten plaat/werkbank slaan. Om de keerring aan de uitgaande as te verwijderen moet de ring eruit, die kun je er wel van buitenaf met keerring en al uitduwen. Reinig de lagerzittingen met wat papier / een handdoek en plaats de lagers weer terug in het carter. Eenmaal koud de lagers nog even natikken.

tweetaktrijder
Citeer
Privébericht
Naar profiel
tweetaktrijder

krukas goed en juist uitshimmen anders 

krijg je spelling of dat hij te zwaar loopt 

kom je er niet uit 

even een berichtje naar sachshobby@gmail.com

vr gr tweetaktrijder



Over dit topic

Gestart 17 Oktober 2018 door Bennolientje

Laatste reactie door tweetaktrijder


Meest recente posts

Voor spatbord sparta Grand sport jaren 70
Kijk even op Marktplaats, een adv. van iemand uit Borne dd 25 -2....
25 Maart | 21:25 uur door Ouwe Luuk

decompressiehendel voor sparta sport
Bij mijn 2v zit hij zo bevesticht. Misschien kun je er wat mee.
25 Maart | 20:49 uur door @tje

nieuw lid
Hallo Eric, welkom bij de club! Groet Ronald
23 Maart | 20:35 uur door Ouwe Luuk

Olie blok jlo / sachs
Hoi John, als het een MM540 blok is dan gaat er 200CC...
23 Maart | 11:14 uur door EricdeWit

Reviseren starthevel jlo blok mm540
Beste brommervrienden,   Ik ben een Sparta Matic AV aan het...
23 Maart | 09:55 uur door EricdeWit

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: