Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Lagers Sachs 50/3c

7037
Citeer
Privébericht
Naar profiel
7037

Hallo,

Heeft misschien iemand een lijstje van de lagers en keerringen

die een SACH 50/3c zitten.

 

Dit omdat ik van de winter mijn reserve blokje wil los halen en dan

ook de lagers en keeringen wil vervangen.

Alvast bedankt.

T.Bakker
Citeer
Privébericht
Naar profiel
T.Bakker

Wat is er nodig voor het reviseren van een Sachs motorblok:

Lagers:

2x L17 Krukas lager

1x Sachs Koppelingslager

2x 15 Tonnetjes voor de hoofdas. Meestal niet nodig.

Te verkrijgen bij: http://oldtimerdelen.nl/

Keerringen:

1x 15 X 31,5 X 3,5 Hoofdas

2x 17 X 30 X 7 Krukas

1x 25 X 31 X 4 Trapas

Er is ook nog een keerring bij het koppelingshendeltje maar die vervang ik nooit aangezien hier moeilijk bij te komen is en er nooit olie uit komt.

Te verkrijgen bij: http://oldtimerdelen.nl/

Pakkingen:

1x Pakkingsset 2V en 3V zonder membraam

1x Vloeibare pakking voor de cilindervoet

Te verkrijgen bij: http://oldtimerdelen.nl/

Smeermiddelen:

1x 500 ml Kreidler/Zundapp Versnellingsbakolie

1x Kogellagervet: Te gebruiken voor het vastplakken van de losse rolletjes van de versnellingsbak en het schakelmechanisme.

1x Remmenreiniger

1x WD 40.

Te verkrijgen bij: http://oldtimerdelen.nl/

Gereedschappen:

1x Grote Platte Schroevendraaier: Alle blokbouten zijn platte schroeven. (Goed verkrijgbaar bij de action!)

1x Kruiskop schroevendraaier: De ontsteking zit vast met kruiskop schroeven.

1x Doppenset

1x Steeksleutelset

1x Vliegwiel trekken bosch M26 X 1,5 (http://www.easyparts.nl/showarticles_info/01385288/0-4016-3-33/Vliegwieltrekker_Buzzetti_M26x1.5_and_M27x1.25_Motoplatt-_MVL.html)

1x Koppelingspanset (Bron: Maarten Koudijs. http://www.spartabromfietsclub.nl/forum/sparta-modellen/change-me-2/sleutelen-aan-een-rijker-leven-1:-koppelingsplaten-vervangen/)

1x Koppelingsnaaftrekken M27 x 1,25 (http://www.easyparts.nl/showarticles_info/01385239/0-4016-3-33/Vliegwieltrekker_Buzzetti_M27x1.25_Motoplatt-Ducati.html)

1x Vliegwiel blokkeersleutel (http://www.easyparts.nl/showarticles_info/01385637/0-4016-3-31-1281/Blokkeersleutel_Buzzetti_5637_Universeel.html)

1x Vloermaatje: voor het afstellen van de contactpunten (http://www.easyparts.nl/showarticles_info/0156E2353-13/0-4016-3-1087/Voelermaat_13_Delig_(0.05_-_1.00).html)

1x Bougiegat Micrometer: Voor het afstellen van de voorontsteking(http://www.easyparts.nl/showarticles_info/01384936/0-4016-3-1087/Micrometer_timing_2T_motoren_Buzzetti_4936.html) Dit is ook mogelijk met een meetklok wat beter af te lezen is. Hierdoor is ook de voorontsteking preciezer af te stellen.

1x Voortandwiel Blokkeergereedschap: zelf te maken door een stuk oude ketting en een grote ring te pakken. Door de oude ketting doormiddel van het slotje aan de ronde ring te maken ontstaat een voortandwiel blokkeergereedschap. De ring gaat om de trapas en de ketting om het voortandwiel. Hierdoor is er genoeg kracht om de moer van het voortandwiel los te draaien).

1x Borgveertang: Voor het demonteren van de koppelingsdeksel (http://www.easyparts.nl/showarticles_info/01385049/0-4016-3-1280/Borgveerrtangset_universeel_Buzzetti_5049.html)

1x Meetklok met magneetvoet voor het uitmeten van de assen (http://www.vdhbv.nl/meetgereedschap/meetklokken/vertex-meetstatief-incl-meetklok-60-mm/)

1x Momentsleutel voor de cilinderkop (Niet broodnodig, wel handig om de cilinderkop recht te installeren)

1x Setjes shimmen (15mm en 17mm Gat) (Maarten heeft setjes naar mijn weten)

1x Handleiding: http://85.92.140.110/~oudebrfold/Downloads/Sachs%2050-3_%2050-4.pdf (Bron: http://Oudebrommers.nl)

1x Lagertrekken voor de krusas lagers (http://www.easyparts.nl/showarticles_info/01385070/0-4016-3-1653/Krukaslagertrekkerset_Buzzetti_5070.html)

1x Contactpunt meetlicht: Dit licht gaan branden als de punten opengaan. Werkt perfect en voor deze prijs geen gezeur meer met vloei etc. (http://www.beckelektronika.nl/nieuwe_producten.html#afstelhulp)

Dingen die even nagekeken moeten worden:

De volgende punten zou ik zeker even nakijken als het blok open is.

  • De Krukas: De krukasspeling is te controleren door op de krukas te duwen. Axiale speling (heen en weer) is iets minder erg maar mag ook niet te veel zijn. Als het mogelijk is ook even kijken of de krukas niet "zwaait". Dus of de wangen recht zitten en de krukas gebalanceerd is.
  • De Koppelingsplaten: deze platen zijn vrijwel altijd goed gebruikt en daarom is het aan te raden om deze gelijk te vervangen. Bij een snelle set is het handig om naar de dikke koppelingsplaten uit te kijken.
  • De Koppelingskooi: Door veelvuldig gebruik van de koppeling komen er afdrukken in de kooi te staan. Deze kooi is weer netjes te maken door deze inslagen weg te veilen.
  • De Trekspie: Deze trekspie bedient de versnellingen. Kijk even of deze recht is en het schroefdraad nog braaf is.
  • Ontsteking: De ontsteking kan met een ontstekingstester worden getest. Deze apparaten zijn redelijk zeldzaam maar sommige oldtimerfanaten hebben er vast wel een staan. Waar nodig de condensator, contactpunten of ontstekingsspoel vervangen. Controleren of de bougie een sterke blauwe vonk heeft. De voorontsteking instellen scheelt ook veel in het vermogen. De voorontstekingen zijn terug te vinden in de handleiding. Let hierbij op dat het bougiegat scheef in de cilinderkop zit en daardoor afwijkt. Ook dit is beschreven in de handleiding. Bij het afstellen van de ontsteking is de punt afstand van 0,4mm op het openstaande punt belangrijk voor een goede werking. De ontsteking is af te stellen met het vliegwiel geïnstalleerd
  • Cilinder: Voor een goed lopend blokje is een goede cilinder erg belangrijk. Bij kleine slijtage is het goed om de zuigerveren te vervangen. Bij grotere slijtage of krassen is het aan te raden een nieuwe cilinder te kopen (Kost net zo veel als een boor- en hoonbeurt) of de cilinder op te boren naar een grotere maat en te honen, en daarna een nieuwe zuiger installeren.
  • Cilinderkop: De cilinderkop moet geheel vak zijn en ander gevlakt worden. Hier zit geen pakking tussen en daarom moet hij goed aansluiten. Het is aan te raden om deze kop te stralen zodat hij er weer netjes uit ziet en daarna in de blanke lak te zetten. De kop aandraaien met een momentsleutel. De aanhaalspanning is 13 Nm.
  • Voortandwiel: Mocht het voortandwiel "scherp" geworden zijn is deze versleten. Deze moet dan vervangen worden. Het is aan te raden dan ook gelijk het achter tandwiel en de ketting te vervangen omdat deze op elkaar inslijten.
  • Stralen en Spuiten: Er kan worden gekozen om het blok te stralen en te spuiten of enkel te spuiten. Hier gebruik ik Motip Wheelspray voor. Een paar dunne lagen zorgt voor een mooi resultaat. Ik heb Maarten een keer over hamerrite lak gehoord, hier heb ik geen ervaring mee. Volgens mij stond er ook een stukje in de Sparta koerier.
  • Carburateur: Goed schoonmaken in de benzine of met een goede reiniger. Het beste in een ultrasoon bad. Verder kijken of de sproeiers niet verstopt zijn. De gasschuif testen op speling. De inlaat schoonmaken en spoelen in benzine. 
  • Uitlaat: Kijk of de uitlaat schoon is en geen aangekoekte koolaanslag van binnen heeft. Een nieuwe uitlaatring doet wonderen en misschien ook de overgang naar de demper en de aansluiting dicht te maken met vloeibare pakken. 
  • Uitvullen: Voor het uitvullen van de versnellingsbak en de krukas is een meetklok of digitale schuifmaat (Bij gebrek aan beter). Door alle assen op de juiste speling te zetten loopt het blokje een stuk rustiger. De maten die bij mij bekent zijn, zijn iets anders dan de maten in de handleiding:

1.     Krukas: uitvullen tot aan 0,00mm of 0,05mm Voorspanning

2.     Hulpas: uitvullen tot aan 0,00mm of 0,05mm Voorspanning

3.     Hoofdas: uitvullen tot aan 0,2mm 

4.     De kettinglijn in het blok controleren en zo nodig aan de 2 kanten van de hoofdas uitvullen zodat deze precies recht loopt.

LET OP BIJ HET OPENMAKEN: 

·          Zet een grote bak onder het blokje. Er komen 15 X 2 kleine rolletjes uit het blok. Soms allemaal tegelijk soms geen een. Zo zonde om die dingen weer los te moeten bestellen. Ook loopt er altijd nog wat olie uit het blok.

·          Ook komen uit de koppeling 2 lange staven en 1 kort rolletje. Ook bij deze 3 goed uitkijken.

Slot:

Het reviseren van een Sachs motorblok is een secuur werkje en zal de eerste keer veel tijd in beslag nemen. Pak een grote bak (Het liefst 2 grote bakken) waarin alle onderdelen bij elkaar gelegd kunnen worden. Met 2 bakken is het mogelijk aan de ene kant alle onderdelen van de koppelingszijde neer te leggen en in de andere bak de ontsteking en de versnellingsonderdelen. Pak ook kleine bakjes om alle bouten in te leggen. In de handleiding zijn alle maten en aanhaalspanningen. Vervang versleten bouten gelijk door nieuwe zodat de volgende keer het blokje weer gemakkelijk uit elkaar kan (let hierbij op dat RVS een lagere trekkracht heeft en dus gemakkelijker breekt of doldraait).

Begin pas aan een revisie als alle gereedschappen in huis zijn. Bij een Sachs blok is goed gereedschap het halve werk en scheelt veel tijd. Ook zorgt goed gereedschap voor een behoud en veel plezier van deze blokjes. (Een Poulietrekker is geen vliegwieltrekker)

Het is al vaak gezegd op het forum dat het reviseren van een blok het beste door iemand gedaan kan worden die hier veel ervaring mee heeft. Technisch inzicht en ervaring tellen zeker mee maar de grootste ervaring is het zelf doen en daarna vele kilometers rijplezier. Door schade en schande wordt met wijs en zonder deze wijsheid zouden we allemaal op Chinese makelij rijden.

Volgens mij was dit het wel, als ik nog wat vergeten ben laat ik het wel weten.

Tim

electronicasmurf
Citeer
Privébericht
Naar profiel
electronicasmurf

- 2x keerring 16x24x4 in de bus van de trapas en links in het blok om de trapas.

T.Bakker
Citeer
Privébericht
Naar profiel
T.Bakker

Kijk ik dacht al dat ik wat vergeten was ;) Hij gaat in het word documentje er bij

T.Bakker
Citeer
Privébericht
Naar profiel
T.Bakker

Vernieuwede Versie:

 

Wat is er nodig voor het reviseren van een Sachs motorblok (50/3 en 50/4):

Lagers:

·          2x: L17                                                Krukas lager. Origineel SKF, nu NSK.

·          1x: Sachs Koppelingslager         Koppeling. Te testen met kooi geïnstalleerd.

·          2x: 15 Tonnetjes 4 * 6mm         Hoofdas lagering. Meestal nog goed.

Te verkrijgen bij: http://oldtimerdelen.nl/

Keerringen:

·          1x: 15 * 31,5 * 3,5                    Hoofdas

·          2x: 17 * 30 * 7                                     Krukas

·          1x: 25 * 31 * 4                                     Koppelingsdeksel

·          2x: 16 * 24 * 4                                     Trapas (bus en linker midden carter)

Er is ook nog een keerring bij het koppelingshendeltje maar die vervang ik nooit aangezien hier moeilijk bij te komen is en er nooit olie uit komt.

Te verkrijgen bij: http://oldtimerdelen.nl/

Pakkingen:

·          1x Pakkingsset 2V en 3V zonder membraam

·          1x Vloeibare pakking voor de cilindervoet

Te verkrijgen bij: http://oldtimerdelen.nl/

Smeermiddelen:

·          1x 500 ml Kreidler/Zundapp Versnellingsbakolie

·          1x Kogellagervet: Te gebruiken voor het vastplakken van de losse rolletjes van de versnellingsbak en het schakelmechanisme.

·          1x Remmenreiniger

·          1x WD 40.

Te verkrijgen bij: http://oldtimerdelen.nl/

Gereedschappen:

·          1x Grote Platte Schroevendraaier: Alle blokbouten zijn platte schroeven. (Goed verkrijgbaar bij de action!)

·          1x Kruiskop schroevendraaier: De ontsteking zit vast met kruiskop schroeven.

·          1x Doppenset (8, 10, 17, 19, 27)

·          1x Steeksleutelset(8, 10)

·          1x Vliegwiel trekken bosch M26 X 1,5 (http://www.easyparts.nl/showarticles_info/01385288/0-4016-3-33/Vliegwieltrekker_Buzzetti_M26x1.5_and_M27x1.25_Motoplatt-_MVL.html)

·          1x Koppelingspanset (Bron: Maarten Koudijs. http://www.spartabromfietsclub.nl/forum/sparta-modellen/change-me-2/sleutelen-aan-een-rijker-leven-1:-koppelingsplaten-vervangen/)

·          1x Koppelingsnaaftrekken M27 x 1,25 (http://www.easyparts.nl/showarticles_info/01385239/0-4016-3-33/Vliegwieltrekker_Buzzetti_M27x1.25_Motoplatt-Ducati.html)

·          1x Vliegwiel blokkeersleutel: Om het vliegwiel vast te houden bij het verwijderen en installeren. (http://www.easyparts.nl/showarticles_info/01385637/0-4016-3-31-1281/Blokkeersleutel_Buzzetti_5637_Universeel.html)

·          1x Vloermaatje: voor het afstellen van de contactpunten en bij de voetschakelbakken het schakelmechanisme. (http://www.easyparts.nl/showarticles_info/0156E2353-13/0-4016-3-1087/Voelermaat_13_Delig_(0.05_-_1.00).html)

·          1x Bougiegat Micrometer: Voor het afstellen van de voorontsteking(http://www.easyparts.nl/showarticles_info/01384936/0-4016-3-1087/Micrometer_timing_2T_motoren_Buzzetti_4936.html) Dit is ook mogelijk met een meetklok wat beter af te lezen is. Hierdoor is ook de voorontsteking preciezer af te stellen.

·          1x Voortandwiel Blokkeergereedschap: zelf te maken door een stuk oude ketting en een grote ring te pakken. Door de oude ketting doormiddel van het slotje aan de ronde ring te maken ontstaat een voortandwiel blokkeergereedschap. De ring gaat om de trapas en de ketting om het voortandwiel. Hierdoor is er genoeg kracht om de moer van het voortandwiel los te draaien.

·          1x Borgveertang: Voor het demonteren van de koppelingsdeksel (http://www.easyparts.nl/showarticles_info/01385049/0-4016-3-1280/Borgveerrtangset_universeel_Buzzetti_5049.html)

·          1x Meetklok met magneetvoet voor het uitmeten van de assen (http://www.vdhbv.nl/meetgereedschap/meetklokken/vertex-meetstatief-incl-meetklok-60-mm/)

·          1x Momentsleutel voor de cilinderkop (Niet broodnodig, wel handig om de cilinderkop recht te installeren)

·          1x Setjes shimmen (15mm en 17mm Gat. 0,1mm, 0,2mm, 0,5mm) (Maarten heeft setjes naar mijn weten)

·          1x Handleiding: http://85.92.140.110/~oudebrfold/Downloads/Sachs%2050-3_%2050-4.pdf (Bron: http://Oudebrommers.nl)

Handig Extra Gereedschap:

·          1x Momentsleutel: voor het aandraaien van de bouten van de cilinderkop. Door alle bouten een zelfde aanhaalspanning te geven zit de kop recht op de cilinder.

·          1x Lagertrekker voor de krukas lagers (http://www.easyparts.nl/showarticles_info/01385070/0-4016-3-1653/Krukaslagertrekkerset_Buzzetti_5070.html)

·          1x Contactpunt meetlicht: Dit licht gaan branden als de punten opengaan. Werkt perfect en voor deze prijs geen gezeur meer met vloei etc. (http://www.beckelektronika.nl/nieuwe_producten.html#afstelhulp)

·          1x Compressiemeter: Dit om te kijken of de geïnstalleerde cilinder niet versleten is.

·          1x Zuigerstop: Omstreden gereedschap. Zelf gebruik ik dit om het tandwiel aan de koppelingszijde vast te zetten. Geen problemen mee gehad maar wel erg mee uitkijken: kan zuiger en drijfstang beschadigen.

Dingen die even nagekeken moeten worden:

De volgende punten zou ik zeker even nakijken als het blok open is.

  • De Krukas: De krukasspeling is te controleren door op de krukas te duwen. Axiale speling (heen en weer) is iets minder erg maar mag ook niet te veel zijn. Als het mogelijk is ook even kijken of de krukas niet "zwaait". Dus of de wangen recht zitten en de krukas gebalanceerd is.
  • De Koppelingsplaten: deze platen zijn vrijwel altijd goed gebruikt en daarom is het aan te raden om deze gelijk te vervangen. Bij een snelle set is het handig om naar de dikke koppelingsplaten uit te kijken.
  • De Koppelingskooi: Door veelvuldig gebruik van de koppeling komen er afdrukken in de kooi te staan. Deze kooi is weer netjes te maken door deze inslagen weg te veilen.
  • De Trekspie: Deze trekspie bedient de versnellingen. Kijk even of deze recht is en het schroefdraad nog braaf is.
  • Ontsteking: De ontsteking kan met een ontstekingstester worden getest. Deze apparaten zijn redelijk zeldzaam maar sommige oldtimerfanaten hebben er vast wel een staan. Waar nodig de condensator, contactpunten of ontstekingsspoel vervangen. Controleren of de bougie een sterke blauwe vonk heeft. De voorontsteking instellen scheelt ook veel in het vermogen. De voorontstekingen zijn terug te vinden in de handleiding. Let hierbij op dat het bougiegat scheef in de cilinderkop zit en daardoor afwijkt. Ook dit is beschreven in de handleiding. Bij het afstellen van de ontsteking is de punt afstand van 0,4mm op het openstaande punt belangrijk voor een goede werking. De ontsteking is af te stellen met het vliegwiel geïnstalleerd
  • Cilinder: Voor een goed lopend blokje is een goede cilinder erg belangrijk. Bij kleine slijtage is het goed om de zuigerveren te vervangen. Bij grotere slijtage of krassen is het aan te raden een nieuwe cilinder te kopen (Kost net zo veel als een boor- en hoonbeurt) of de cilinder op te boren naar een grotere maat en te honen, en daarna een nieuwe zuiger installeren.
  • Cilinderkop: De cilinderkop moet geheel vak zijn en ander gevlakt worden. Hier zit geen pakking tussen en daarom moet hij goed aansluiten. Het is aan te raden om deze kop te stralen zodat hij er weer netjes uit ziet en daarna in de blanke lak te zetten. De kop aandraaien met een momentsleutel. De aanhaalspanning is 13 Nm.
  • Voortandwiel: Mocht het voortandwiel "scherp" geworden zijn is deze versleten. Deze moet dan vervangen worden. Het is aan te raden dan ook gelijk het achter tandwiel en de ketting te vervangen omdat deze op elkaar inslijten.
  • Stralen en Spuiten: Er kan worden gekozen om het blok te stralen en te spuiten of enkel te spuiten. Hier gebruik ik Motip Wheelspray voor. Een paar dunne lagen zorgt voor een mooi resultaat. Ik heb Maarten een keer over hamerrite lak gehoord, hier heb ik geen ervaring mee. Volgens mij stond er ook een stukje in de Sparta koerier.
  • Carburateur: Goed schoonmaken in de benzine of met een goede reiniger. Het beste in een ultrasoon bad. Verder kijken of de sproeiers niet verstopt zijn. De gasschuif testen op speling. De inlaat schoonmaken en spoelen in benzine. 
  • Uitlaat: Kijk of de uitlaat schoon is en geen aangekoekte koolaanslag van binnen heeft. Een nieuwe uitlaatring doet wonderen en misschien ook de overgang naar de demper en de aansluiting dicht te maken met vloeibare pakken. 
  • Uitvullen: Voor het uitvullen van de versnellingsbak en de krukas is een meetklok of digitale schuifmaat (Bij gebrek aan beter). Door alle assen op de juiste speling te zetten loopt het blokje een stuk rustiger. De maten die bij mij bekent zijn, zijn iets anders dan de maten in de handleiding:

1.     Krukas: uitvullen tot aan 0,00mm of 0,05mm Voorspanning

2.     Hulpas: uitvullen tot aan 0,00mm of 0,05mm Voorspanning

3.     Hoofdas: uitvullen tot aan 0,2mm 

4.     De kettinglijn in het blok controleren en zo nodig aan de 2 kanten van de hoofdas uitvullen zodat deze precies recht loopt.

LET OP BIJ HET OPENMAKEN: 

·          Zet een grote bak onder het blokje. Er komen 15 X 2 kleine rolletjes uit het blok. Soms allemaal tegelijk soms geen een. Zo zonde om die dingen weer los te moeten bestellen. Ook loopt er altijd nog wat olie uit het blok.

·          Ook komen uit de koppeling 2 lange staven en 1 kort rolletje. Ook bij deze 3 goed uitkijken.

Slot:

Het reviseren van een Sachs motorblok is een secuur werkje en zal de eerste keer veel tijd in beslag nemen. Pak een grote bak (Het liefst 2 grote bakken) waarin alle onderdelen bij elkaar gelegd kunnen worden. Met 2 bakken is het mogelijk aan de ene kant alle onderdelen van de koppelingszijde neer te leggen en in de andere bak de ontsteking en de versnellingsonderdelen. Pak ook kleine bakjes om alle bouten in te leggen. In de handleiding zijn alle maten en aanhaalspanningen. Vervang versleten bouten gelijk door nieuwe zodat de volgende keer het blokje weer gemakkelijk uit elkaar kan (let hierbij op dat RVS een lagere trekkracht heeft en dus gemakkelijker breekt of doldraait).

Begin pas aan een revisie als alle gereedschappen in huis zijn. Bij een Sachs blok is goed gereedschap het halve werk en scheelt veel tijd. Ook zorgt goed gereedschap voor een behoud en veel plezier van deze blokjes. (Een Poulietrekker is geen vliegwieltrekker)

Het is al vaak gezegd op het forum dat het reviseren van een blok het beste door iemand gedaan kan worden die hier veel ervaring mee heeft. Technisch inzicht en ervaring tellen zeker mee maar de grootste ervaring is het zelf doen en daarna vele kilometers rijplezier. Door schade en schande wordt met wijs en zonder deze wijsheid zouden we allemaal op Chinese makelij rijden.

Volgens mij was dit het wel, als ik nog wat vergeten ben laat ik het wel weten.

Tim

spartafan
Citeer
Privébericht
Naar profiel
spartafan

Tim dit is wel een hele duidelijke uitleg !

Hier zullen vele blij mee zijn.



Over dit topic

Gestart 14 September 2013 door 7037

Laatste reactie door goudse


Meest recente posts

Olie lekkage voorvering
Even de onderpoot losdraaien en dan een beetje zo dik mogelijke...
10 September | 21:53 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

sparta sport 2v
Knap gedaan! En nu lekker toeren met dit mooie weer!
19 Augustus | 19:00 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: