Hallo,
Heeft misschien iemand een lijstje van de lagers en keerringen
die een SACH 50/3c zitten.
Dit omdat ik van de winter mijn reserve blokje wil los halen en dan
ook de lagers en keeringen wil vervangen.
Alvast bedankt.
Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Lagers Sachs 50/3c
Hallo,
Heeft misschien iemand een lijstje van de lagers en keerringen
die een SACH 50/3c zitten.
Dit omdat ik van de winter mijn reserve blokje wil los halen en dan
ook de lagers en keeringen wil vervangen.
Alvast bedankt.
Wat is er nodig voor het reviseren van een Sachs motorblok:
Lagers:
2x L17 Krukas lager
1x Sachs Koppelingslager
2x 15 Tonnetjes voor de hoofdas. Meestal niet nodig.
Te verkrijgen bij: http://oldtimerdelen.nl/
Keerringen:
1x 15 X 31,5 X 3,5 Hoofdas
2x 17 X 30 X 7 Krukas
1x 25 X 31 X 4 Trapas
Er is ook nog een keerring bij het koppelingshendeltje maar die vervang ik nooit aangezien hier moeilijk bij te komen is en er nooit olie uit komt.
Te verkrijgen bij: http://oldtimerdelen.nl/
Pakkingen:
1x Pakkingsset 2V en 3V zonder membraam
1x Vloeibare pakking voor de cilindervoet
Te verkrijgen bij: http://oldtimerdelen.nl/
Smeermiddelen:
1x 500 ml Kreidler/Zundapp Versnellingsbakolie
1x Kogellagervet: Te gebruiken voor het vastplakken van de losse rolletjes van de versnellingsbak en het schakelmechanisme.
1x Remmenreiniger
1x WD 40.
Te verkrijgen bij: http://oldtimerdelen.nl/
Gereedschappen:
1x Grote Platte Schroevendraaier: Alle blokbouten zijn platte schroeven. (Goed verkrijgbaar bij de action!)
1x Kruiskop schroevendraaier: De ontsteking zit vast met kruiskop schroeven.
1x Doppenset
1x Steeksleutelset
1x Vliegwiel trekken bosch M26 X 1,5 (http://www.easyparts.nl/showarticles_info/01385288/0-4016-3-33/Vliegwieltrekker_Buzzetti_M26x1.5_and_M27x1.25_Motoplatt-_MVL.html)
1x Koppelingspanset (Bron: Maarten Koudijs. http://www.spartabromfietsclub.nl/forum/sparta-modellen/change-me-2/sleutelen-aan-een-rijker-leven-1:-koppelingsplaten-vervangen/)
1x Koppelingsnaaftrekken M27 x 1,25 (http://www.easyparts.nl/showarticles_info/01385239/0-4016-3-33/Vliegwieltrekker_Buzzetti_M27x1.25_Motoplatt-Ducati.html)
1x Vliegwiel blokkeersleutel (http://www.easyparts.nl/showarticles_info/01385637/0-4016-3-31-1281/Blokkeersleutel_Buzzetti_5637_Universeel.html)
1x Vloermaatje: voor het afstellen van de contactpunten (http://www.easyparts.nl/showarticles_info/0156E2353-13/0-4016-3-1087/Voelermaat_13_Delig_(0.05_-_1.00).html)
1x Bougiegat Micrometer: Voor het afstellen van de voorontsteking(http://www.easyparts.nl/showarticles_info/01384936/0-4016-3-1087/Micrometer_timing_2T_motoren_Buzzetti_4936.html) Dit is ook mogelijk met een meetklok wat beter af te lezen is. Hierdoor is ook de voorontsteking preciezer af te stellen.
1x Voortandwiel Blokkeergereedschap: zelf te maken door een stuk oude ketting en een grote ring te pakken. Door de oude ketting doormiddel van het slotje aan de ronde ring te maken ontstaat een voortandwiel blokkeergereedschap. De ring gaat om de trapas en de ketting om het voortandwiel. Hierdoor is er genoeg kracht om de moer van het voortandwiel los te draaien).
1x Borgveertang: Voor het demonteren van de koppelingsdeksel (http://www.easyparts.nl/showarticles_info/01385049/0-4016-3-1280/Borgveerrtangset_universeel_Buzzetti_5049.html)
1x Meetklok met magneetvoet voor het uitmeten van de assen (http://www.vdhbv.nl/meetgereedschap/meetklokken/vertex-meetstatief-incl-meetklok-60-mm/)
1x Momentsleutel voor de cilinderkop (Niet broodnodig, wel handig om de cilinderkop recht te installeren)
1x Setjes shimmen (15mm en 17mm Gat) (Maarten heeft setjes naar mijn weten)
1x Handleiding: http://85.92.140.110/~oudebrfold/Downloads/Sachs%2050-3_%2050-4.pdf (Bron: http://Oudebrommers.nl)
1x Lagertrekken voor de krusas lagers (http://www.easyparts.nl/showarticles_info/01385070/0-4016-3-1653/Krukaslagertrekkerset_Buzzetti_5070.html)
1x Contactpunt meetlicht: Dit licht gaan branden als de punten opengaan. Werkt perfect en voor deze prijs geen gezeur meer met vloei etc. (http://www.beckelektronika.nl/nieuwe_producten.html#afstelhulp)
Dingen die even nagekeken moeten worden:
De volgende punten zou ik zeker even nakijken als het blok open is.
1. Krukas: uitvullen tot aan 0,00mm of 0,05mm Voorspanning
2. Hulpas: uitvullen tot aan 0,00mm of 0,05mm Voorspanning
3. Hoofdas: uitvullen tot aan 0,2mm
4. De kettinglijn in het blok controleren en zo nodig aan de 2 kanten van de hoofdas uitvullen zodat deze precies recht loopt.
LET OP BIJ HET OPENMAKEN:
· Zet een grote bak onder het blokje. Er komen 15 X 2 kleine rolletjes uit het blok. Soms allemaal tegelijk soms geen een. Zo zonde om die dingen weer los te moeten bestellen. Ook loopt er altijd nog wat olie uit het blok.
· Ook komen uit de koppeling 2 lange staven en 1 kort rolletje. Ook bij deze 3 goed uitkijken.
Slot:
Het reviseren van een Sachs motorblok is een secuur werkje en zal de eerste keer veel tijd in beslag nemen. Pak een grote bak (Het liefst 2 grote bakken) waarin alle onderdelen bij elkaar gelegd kunnen worden. Met 2 bakken is het mogelijk aan de ene kant alle onderdelen van de koppelingszijde neer te leggen en in de andere bak de ontsteking en de versnellingsonderdelen. Pak ook kleine bakjes om alle bouten in te leggen. In de handleiding zijn alle maten en aanhaalspanningen. Vervang versleten bouten gelijk door nieuwe zodat de volgende keer het blokje weer gemakkelijk uit elkaar kan (let hierbij op dat RVS een lagere trekkracht heeft en dus gemakkelijker breekt of doldraait).
Begin pas aan een revisie als alle gereedschappen in huis zijn. Bij een Sachs blok is goed gereedschap het halve werk en scheelt veel tijd. Ook zorgt goed gereedschap voor een behoud en veel plezier van deze blokjes. (Een Poulietrekker is geen vliegwieltrekker)
Het is al vaak gezegd op het forum dat het reviseren van een blok het beste door iemand gedaan kan worden die hier veel ervaring mee heeft. Technisch inzicht en ervaring tellen zeker mee maar de grootste ervaring is het zelf doen en daarna vele kilometers rijplezier. Door schade en schande wordt met wijs en zonder deze wijsheid zouden we allemaal op Chinese makelij rijden.
Volgens mij was dit het wel, als ik nog wat vergeten ben laat ik het wel weten.
Tim
- 2x keerring 16x24x4 in de bus van de trapas en links in het blok om de trapas.
Kijk ik dacht al dat ik wat vergeten was ;) Hij gaat in het word documentje er bij
Vernieuwede Versie:
Wat is er nodig voor het reviseren van een Sachs motorblok (50/3 en 50/4):
Lagers:
· 2x: L17 Krukas lager. Origineel SKF, nu NSK.
· 1x: Sachs Koppelingslager Koppeling. Te testen met kooi geïnstalleerd.
· 2x: 15 Tonnetjes 4 * 6mm Hoofdas lagering. Meestal nog goed.
Te verkrijgen bij: http://oldtimerdelen.nl/
Keerringen:
· 1x: 15 * 31,5 * 3,5 Hoofdas
· 2x: 17 * 30 * 7 Krukas
· 1x: 25 * 31 * 4 Koppelingsdeksel
· 2x: 16 * 24 * 4 Trapas (bus en linker midden carter)
Er is ook nog een keerring bij het koppelingshendeltje maar die vervang ik nooit aangezien hier moeilijk bij te komen is en er nooit olie uit komt.
Te verkrijgen bij: http://oldtimerdelen.nl/
Pakkingen:
· 1x Pakkingsset 2V en 3V zonder membraam
· 1x Vloeibare pakking voor de cilindervoet
Te verkrijgen bij: http://oldtimerdelen.nl/
Smeermiddelen:
· 1x 500 ml Kreidler/Zundapp Versnellingsbakolie
· 1x Kogellagervet: Te gebruiken voor het vastplakken van de losse rolletjes van de versnellingsbak en het schakelmechanisme.
· 1x Remmenreiniger
· 1x WD 40.
Te verkrijgen bij: http://oldtimerdelen.nl/
Gereedschappen:
· 1x Grote Platte Schroevendraaier: Alle blokbouten zijn platte schroeven. (Goed verkrijgbaar bij de action!)
· 1x Kruiskop schroevendraaier: De ontsteking zit vast met kruiskop schroeven.
· 1x Doppenset (8, 10, 17, 19, 27)
· 1x Steeksleutelset(8, 10)
· 1x Vliegwiel trekken bosch M26 X 1,5 (http://www.easyparts.nl/showarticles_info/01385288/0-4016-3-33/Vliegwieltrekker_Buzzetti_M26x1.5_and_M27x1.25_Motoplatt-_MVL.html)
· 1x Koppelingspanset (Bron: Maarten Koudijs. http://www.spartabromfietsclub.nl/forum/sparta-modellen/change-me-2/sleutelen-aan-een-rijker-leven-1:-koppelingsplaten-vervangen/)
· 1x Koppelingsnaaftrekken M27 x 1,25 (http://www.easyparts.nl/showarticles_info/01385239/0-4016-3-33/Vliegwieltrekker_Buzzetti_M27x1.25_Motoplatt-Ducati.html)
· 1x Vliegwiel blokkeersleutel: Om het vliegwiel vast te houden bij het verwijderen en installeren. (http://www.easyparts.nl/showarticles_info/01385637/0-4016-3-31-1281/Blokkeersleutel_Buzzetti_5637_Universeel.html)
· 1x Vloermaatje: voor het afstellen van de contactpunten en bij de voetschakelbakken het schakelmechanisme. (http://www.easyparts.nl/showarticles_info/0156E2353-13/0-4016-3-1087/Voelermaat_13_Delig_(0.05_-_1.00).html)
· 1x Bougiegat Micrometer: Voor het afstellen van de voorontsteking(http://www.easyparts.nl/showarticles_info/01384936/0-4016-3-1087/Micrometer_timing_2T_motoren_Buzzetti_4936.html) Dit is ook mogelijk met een meetklok wat beter af te lezen is. Hierdoor is ook de voorontsteking preciezer af te stellen.
· 1x Voortandwiel Blokkeergereedschap: zelf te maken door een stuk oude ketting en een grote ring te pakken. Door de oude ketting doormiddel van het slotje aan de ronde ring te maken ontstaat een voortandwiel blokkeergereedschap. De ring gaat om de trapas en de ketting om het voortandwiel. Hierdoor is er genoeg kracht om de moer van het voortandwiel los te draaien.
· 1x Borgveertang: Voor het demonteren van de koppelingsdeksel (http://www.easyparts.nl/showarticles_info/01385049/0-4016-3-1280/Borgveerrtangset_universeel_Buzzetti_5049.html)
· 1x Meetklok met magneetvoet voor het uitmeten van de assen (http://www.vdhbv.nl/meetgereedschap/meetklokken/vertex-meetstatief-incl-meetklok-60-mm/)
· 1x Momentsleutel voor de cilinderkop (Niet broodnodig, wel handig om de cilinderkop recht te installeren)
· 1x Setjes shimmen (15mm en 17mm Gat. 0,1mm, 0,2mm, 0,5mm) (Maarten heeft setjes naar mijn weten)
· 1x Handleiding: http://85.92.140.110/~oudebrfold/Downloads/Sachs%2050-3_%2050-4.pdf (Bron: http://Oudebrommers.nl)
Handig Extra Gereedschap:
· 1x Momentsleutel: voor het aandraaien van de bouten van de cilinderkop. Door alle bouten een zelfde aanhaalspanning te geven zit de kop recht op de cilinder.
· 1x Lagertrekker voor de krukas lagers (http://www.easyparts.nl/showarticles_info/01385070/0-4016-3-1653/Krukaslagertrekkerset_Buzzetti_5070.html)
· 1x Contactpunt meetlicht: Dit licht gaan branden als de punten opengaan. Werkt perfect en voor deze prijs geen gezeur meer met vloei etc. (http://www.beckelektronika.nl/nieuwe_producten.html#afstelhulp)
· 1x Compressiemeter: Dit om te kijken of de geïnstalleerde cilinder niet versleten is.
· 1x Zuigerstop: Omstreden gereedschap. Zelf gebruik ik dit om het tandwiel aan de koppelingszijde vast te zetten. Geen problemen mee gehad maar wel erg mee uitkijken: kan zuiger en drijfstang beschadigen.
Dingen die even nagekeken moeten worden:
De volgende punten zou ik zeker even nakijken als het blok open is.
1. Krukas: uitvullen tot aan 0,00mm of 0,05mm Voorspanning
2. Hulpas: uitvullen tot aan 0,00mm of 0,05mm Voorspanning
3. Hoofdas: uitvullen tot aan 0,2mm
4. De kettinglijn in het blok controleren en zo nodig aan de 2 kanten van de hoofdas uitvullen zodat deze precies recht loopt.
LET OP BIJ HET OPENMAKEN:
· Zet een grote bak onder het blokje. Er komen 15 X 2 kleine rolletjes uit het blok. Soms allemaal tegelijk soms geen een. Zo zonde om die dingen weer los te moeten bestellen. Ook loopt er altijd nog wat olie uit het blok.
· Ook komen uit de koppeling 2 lange staven en 1 kort rolletje. Ook bij deze 3 goed uitkijken.
Slot:
Het reviseren van een Sachs motorblok is een secuur werkje en zal de eerste keer veel tijd in beslag nemen. Pak een grote bak (Het liefst 2 grote bakken) waarin alle onderdelen bij elkaar gelegd kunnen worden. Met 2 bakken is het mogelijk aan de ene kant alle onderdelen van de koppelingszijde neer te leggen en in de andere bak de ontsteking en de versnellingsonderdelen. Pak ook kleine bakjes om alle bouten in te leggen. In de handleiding zijn alle maten en aanhaalspanningen. Vervang versleten bouten gelijk door nieuwe zodat de volgende keer het blokje weer gemakkelijk uit elkaar kan (let hierbij op dat RVS een lagere trekkracht heeft en dus gemakkelijker breekt of doldraait).
Begin pas aan een revisie als alle gereedschappen in huis zijn. Bij een Sachs blok is goed gereedschap het halve werk en scheelt veel tijd. Ook zorgt goed gereedschap voor een behoud en veel plezier van deze blokjes. (Een Poulietrekker is geen vliegwieltrekker)
Het is al vaak gezegd op het forum dat het reviseren van een blok het beste door iemand gedaan kan worden die hier veel ervaring mee heeft. Technisch inzicht en ervaring tellen zeker mee maar de grootste ervaring is het zelf doen en daarna vele kilometers rijplezier. Door schade en schande wordt met wijs en zonder deze wijsheid zouden we allemaal op Chinese makelij rijden.
Volgens mij was dit het wel, als ik nog wat vergeten ben laat ik het wel weten.
Tim
Tim dit is wel een hele duidelijke uitleg !
Hier zullen vele blij mee zijn.
Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: