Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Lekkage blok

Rimmert
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Rimmert

Ik heb nu zoveel gedoe met mijn sachs 3v dat ik maar even een toegewijd forum er voor maak.

Er is van alles mis met de motor volgens mij. Ik had vandaag de linkerhelf eraf degene voor het vliegwiel en ik kan zonder gereedschap met mijn hand het vliegwiel rustig ronddraaien dus volgens mij klopt er niets van de compressie. Ook heb ik de carburateur en voetpakking vervangen. Maar wanneer ik remreiniger spuit bij de carburateur aansluiting en/of de cilinder voet stopt de motor. Ook stopt de motor als ik op de overgang van het linkerdeksel naar het middengedeelte remreiniger spuit. Dus het desel met de stelschroef voor de koppeling en de versnellingselector arm. Ik snap zelf niet hoe de remreiniger van de vliegwiel ruimte in het karter gezogen kan worden, want volgens mij is hier geen verbinding mee, Behalve de as van het vliegwiel. Kortom aan alle kanten heb ik gedoe met afslaan met remreiniger. Als iemand hier ervaring/tips mee  heeft stel ik het erg op prijs want ik ben ten einde raad.

Sachsfreak
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Sachsfreak

Hallo Rimmert,

Die as van je vliegwiel is in werkelijkheid de krukas. En die word doormiddel van een keerring afgesloten. Als jij daar remmenreiniger opspuit dan krijgt jou motor in plaats van brandstof remmenreiniger. En dan kan de motor niet meer draaien. Dat betekent dus dat jou keerringen lek zijn. Die moet je dus vervangen. En daarvoor moet je blok helemaal uit elkaar sleutelen en nieuwe keerringen monteren. Want aan de andere zijde van de krukas zit ook een keerring en meestal is die ook lek. Ook moet je eens voelen of het vliegwiel omhoog en omlaag beweegt (voelbaar). Dan moeten de lagers van de krukas opnieuw uitgemeten worden. Maar hiervoor heb je veel kennis en vooral speciaal gereedschap voor nodig.

Mocht je nog vragen hebben, dan hoor ik het hier op dit forum het wel.

Met vriendelijke groet,

Wiel Slangen (Sachsfreak) 

 

Rimmert
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Rimmert

Bedankt voor je reactie, Ik was hier zelf eigenlijk al bang voor. Het is ten slotte ook een blok uit 1970 welke volgens mij nog helemaal orgineel is. Dit wordt zeker een prijzige ingreep als je het uitbesteed door het uit elkaar halen en het in elkaar zetten? Hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken? Zelf proberen of uitbesteden? Ik ben wel handing en weet aardig wat van motoren maar veel kennis van sachs of speciaal gereedschap heb ik niet. En zou ik het uitbestenen aan wie kan ik dan denken? Want ik kwam erachter dat Hans Stevens er een artikel over had op oudebrommer.nl maar weet iemand of hij hierin nog steeds actief is?

Sachsfreak
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Sachsfreak

Dat klopt. Hans heeft de nodige kennis en ervaring, en wat ook belangrijk is het nodige speciaal gereedschap. Hans woont in Dordrecht. Neem eens kontakt met hem op. En de kosten zijn ook afhankelijk van de toestand van het blokje. Je kunt het naar hem toesturen per post. Want jij woont in Leeuwarden zoals ik zag. Veel succes ermee.

Mvrgr.

Wiel Slangen (Sachsfreak)

Gerrit ter Haar
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Gerrit ter Haar

Wiel heeft het wel goed, volgens mij zijn de keerringen lek.

Als Hans het niet doet kun je het blokje wel naar mij sturen.

Met vriendelijke groeten:

Gerrit ter Haar

Rimmert
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Rimmert

Ik heb toch besloten het zelf te gaan oplossen. Het meeste gereedschap heb ik wel en ik ben al een heel eind. Er hoeft niet zoveel te vervangen worden in mijn blok. Het meeste ziet er nog netjes uit zoals de lagers. Wel moet ik de keerringen van de krukas zoals gezegd vervangen. Maar hoe verwijder ik deze uit de carterhelft? Ook geldt dit voor de keering waar de versnellingspie en tandwiel as het blok uit komen. Ook moet ik de krukas moer loshalen aan de koppelingskant maar dan draait het tandwiel en de koppeling mee. Ik zag in de handleiding dat hier een speciaal stuk gereedschap voor is. Weet iemand waar ik dit kan krijgen of zelf kan maken? En er staat op het forum een lijst met keeringen welke nodig zijn. Maar de man van oldtimerdelen is helaas niet meer onder ons, Dus ik vroeg me af of iemand weet waar ik nu deze onderdelen kan krijgen? Incl koppelingsplaten en pakkingen.

Rimmert 



Over dit topic

Gestart 7 November 2015 door Rimmert

Laatste reactie door Rimmert


Meest recente posts

weer van de rustplaats gehaald 125 cc sparta v2
En dat op brommer kenteken.
18 Augustus | 23:07 uur door GerardMous

probleem spartamatic ontsteking tijdstip
Wat die nodig heeft is benzine, een vonk en compessie. Benzine moet...
18 Augustus | 20:59 uur door Jan GF50 sport

Sparta gf 50 of toch niet.
User pjotr zei: Nou Jan, verander je naam maar in 'Jan GH sport'...
17 Augustus | 19:12 uur door Jan GF50 sport

Sparta Happy 25 km/h
Vuiltje in de vlotterkamer misschien??
14 Augustus | 20:51 uur door Ouwe Luuk

Sparta GF 50
Hallo leden van de Spartabromfietsclub, Wegens het beëindigen...
14 Augustus | 16:39 uur door Keez

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: