Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Lekkage blok

Sachsfreak
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Sachsfreak

Hallo Rimmert,

Om je blok te de- en monteren het volgende. Om hem uit elkaar te halen en dat alles te vervangen heb je het volgende nodig: Een blokkeersleutel om de vliegwielmoer los te draaienen ook de moer van het kettingtandwiel los te draaien, voor de koppeling te demonteren moet je een apart drukplaatje hebben. Om de krukaslagers en alle andere asjes opnieuw uit te shimmen heb je meetgereedschap nodig zoals schuifmaat en diepteschuifmaat. Om je keerringen te vervangen moet je de buitenlagerbussen eruit nemen. Dat doe je door de carterdelen te vewarmen op ± 80 graden celsius. En speciale trekkers voor je krukaslagers koppelinghuis en kettingtandwiel. Dit is allemaal geen sinecure. En ik zeg je nogmaals BEZINT eer ge BEGINT. En probeer deze site eens voor je onderdelen: http://www.partsxl.com/

Ik weet waar ik over praat, ik ben zelf bij Hans Stevens in de leer geweest, want toen ik vroeger zelf 16 à 17 jaar was, dacht ik dat ik nog veel wist van Sachsmotortjes. Maar na ± 45 was ik zeer veel vergeten. Nu heb ik al dat gereedschap en kennis omdat allemaal te doen zoals het hoort.

Hopenlijk heb ik je wat geholpen met dit alles.

Mvrg.

Wiel Slangen (Sachsfreak)

 

Rimmert
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Rimmert

Hallo
Ik ben al een eind op weg, Ik wil het gewoon ook zelf kunnen zoals ik al zei. Ik heb zelf een jaar de opleiding tot automonteur gedaan en ben wel handig. Tot nu toe geloof ik dat ik alles snap wat ik uit de motor heb gehaald. ik heb meeste al los en zag dat de keeringen inderdaad het probleem waren. Die lagerbussen waar jij het over hebt die zijn met betrekking tot de tanwiel as toch? En de lagerbus waar de tandwiel as doorheen gaat met de 15 kleine lagertjes die moet er dus uit door hem te verwarmen en dan kun je die keering vervangen? En zo ja hoe krijg je het carter het handigste op die temperatuur? Want dan zet het carter zeker wat uit waardoor je die bus kunt verwijderen? Als ik de nieuwe oliekeeringen monteer moet ik deze nog invetten of met vloeibare pakking? en wanneer ik het blok weer monteer moet ik dan nog iets met de versnelling spie afstellen ofzo? Want ik heb de twee helften even in elkaar gezet vanavond om te zien hoe dat ging. Alles werkt volgens mij maar ik vroeg me af waar ik op moet letten als ik het monteer. Ook zijn mijn lagers nog prima als ik het in elkaar heb loopt het soepel en is er geen speling, Maar het blok heeft niet veel gelopen dus dit verwachtte ik al. Ook heb ik die 15 kleine busje goed bewaart maar toen ik het blokje in elkaar zette zag ik dat ik 16 daarvan had waarvan een een heel klein beetje dikker dan de andere 15. Waar zou deze horen? Want de lagers zijn met elk 15 opgevuld maar waar die 16e hoort? Ik dat zelf misschien bij de 2 pinnen die door het blok lopen om de koppeling te bedienen. Maar dit lijkt me stug.

Zijn dit trouwens de goede keerringen? http://www.partsxl.com/parts/1.0.1992.2/Set-oliekeerringen-voor-3-versnelling-   Ik heb de 3v
Rimmert
 

Gerrit ter Haar
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Gerrit ter Haar

Dag Rimmert:

Meestal is de olie keerring van de tandwielas nog wel lekker soepel, hij lekte toch geen olie?

Is de keerring hard en lekte hij langs deze as dan zou ik hem vervangen.

Ik verwarm de helften met een electrische kookplaat.

De 16e lager is iets dikker, je kunt ook zien dan deze aan de kopse einden iets is ingedrukt.

Deze zit bij de koppelings bediening, tussen de 2 lange pinnen.

Ik neem aan dat dit wel de goede keerringen zijn.

Bij de montage van de oliekeerringen zou ik iets olie er omheen doen om de montage makkelijker te maken, vloeibare pakking niet bij de keerringen misschien moet het nog weer los ooit?

Ik zou er tegenwoordig wel op letten dat de 2 keerringen aan de krukas viton keerringen zijn in verband met de huidige brandstof die ethanol bevat, anders moet het mooie blokje binnenkort weer uit elkaar.

Groeten: Gerrit

 

 

Rimmert
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Rimmert

Hallo Bedankt voor je reactie.

Hij zweette altijd wel wat langs het tanwiel dus deze keering vervang ik ook voor de zekerheid. Heb je misschien een stap voor stap uitleg om deze te vervangen want ik begreep dat de hele lagerbus eruit moest voor deze? Kun je deze als hij warm is eruit tikken met een hamer en dop? En de keerringen die ik besteld heb zijn gewoon nieuwe van die site dus ik denk wel dat die tegen de benzine van tegenwoordig kunnen.

Gerrit ter Haar
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Gerrit ter Haar

Deze keerring is na verwarming goed te verwijderen met een hamer en een zo groot mogeljke passende dop

Deze dop moet dus wel weer ruim in het  gat van de aanslagrand passen.

Je neemt dan ook direct de ring en de achterliggende lagerbus mee.

Goed verwarmen is het halve werk, ook bij de montage.

Gerrit

Rimmert
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Rimmert

Het is gelukt hoor, de lagerbus is er uit. Morgen krijg ik het spul binnen en kan het in elkaar zetten beginnen. Ik had nog wel een vraag, De rechter oliekeerring van de krukas kan ik deze monteren van binnen naar buiten? Dus vanaf de carterruimte installeren en doorduwen tot hij op zijn plek zit. Als ik het van buitenaf moet doen dan moet ik denk ik het grote versnellingstandwiel eraf halen en hiervoor heb ik nog geen speciaal gereedschap met name de bout losdraaien zonder dat de as vrolijk meedraait. Ik heb de oude omdat deze toch stuk was er naar de binnen kant uit getikt zodat het tanwiel er niet af hoefde. En als ik de nieuwe keeringen installeer voor de krukas moeten de kanten met het veertje rondom naar binnen of naar buiten? Of maakt dit geen verschil? En bij het monteren van de zuiger had ik steeds lekkage bij de voet (ook met nieuwe pakkingen en wanneer alles goed schoon was. Moet ik de cilinder maar meteen met vloeibare pakking doen? Zijn er wel meer mensen die dit doen bij de cilinder voet? Ook las ik in de orginele sachs handleiding dat de carterdelen met de pakking EN vloeibare pakking gemonteerd moeten worden. Klopt dit? Het leek me zelf wat overdreven ik zou gewoon de pakking gebruiken?
Het zijn een boel vragen maar dit is de eerste keer dat ik het blok reviseer. En bedankt voor alle hulp op het forum ik stel het zeer op prijs. 



Over dit topic

Gestart 7 November 2015 door Rimmert

Laatste reactie door Rimmert


Meest recente posts

trapper
Ik zou gewoon een nieuw setje kopen Maarten, zo duur zijn deze...
4 Oktober | 21:42 uur door pjotr

Olie lekkage voorvering
Hoe dikker hoe beter; succes!
20 September | 10:48 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: