Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Lekkende carburateur?

FW91
Citeer
Privébericht
Naar profiel
FW91

Hoi Spartanen,

Als ik op mijn brommer rijd heb ik het idee dat de carburateur wat mengsmering lekt... Na het rijden zitten er op de bovenkant van het blokje en omringende delen vetsporen en ruikt het naar benzine. Is dit normaal of is er iets niet goed met de carburateur? Ben zelf nog redelijk nieuw in brommerland, dus vandaar ik het toch maar even aan de experts vraag Wink Heb even een paar foto'tjes gemaakt hoe het er uit ziet na het rijden.

Gr. Freek

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

vaak lekken ze een klein beetje via de overloop, dat komt dan vooral omdat de carb niet volledig vlak hangt,

zet eesn de kraan open zonder draaiende motor, dan even wachten en kijken of er uit het koperkleurige pijpje druppeltjes benzine komen.

volledige lekkage is een straal benzine, dan is de vlotter lek,

paar drupjes betekent dat je de carb even los moet halen en goed vlak moet hangen.

tip! het ingeslagen nummer ziet op een vlak stukje, lijn dit op het oog uit met het ophangoog van de cilinder.

FW91
Citeer
Privébericht
Naar profiel
FW91

Hoi Maarten,

Dank voor je tips! Heb net even gekeken naar de carb. Denk dat ie toch wel lek is. Heb de benzinekraan open gedraaid en er druppelde aardig wat benzine uit de overloop en uit de deksel van de vlotterkamer. Had even een klein plastic dekseltje onder de carb gehouden om de benzine op te vangen, die zat na 10 seconden lekken al vol...

T.Bakker
Citeer
Privébericht
Naar profiel
T.Bakker

Haal de vlotter even uit elkaar en haal de dobber er uit. Doe de dobber in een bakje met water en houdt hem een seconde of 10 onder. Als hij weer bovenkomt is hij waarschijnlijk niet lek. Waarschijnlijk dicht de naald niet meer goed af in het dekseltje. Dit is op te lossen door de naald in het dekseltje heen en weer te draaien met wat koperpoets er tussen. Hierdoor sluiten de 2 weer goed op elkaar aan en dicht deze weer goed af.

Ook is het aan te raden om het hele kleine gaatje onder in de vlotterkamer met een passend boortje te ontdoen van vuil zodat de dobber goed naar benenden kan.

Mocht de dobber leg zijn. Moet hiervoor een ander komen. Er zijn rubberen in omloop. Die werken volgens mij ook prima.

 

Tim

FW91
Citeer
Privébericht
Naar profiel
FW91

Dank Tim, ik ga het eens proberen! Smile

Gr. Freek

FW91
Citeer
Privébericht
Naar profiel
FW91

Heb net even de vlotter uit elkaar gehaald. Heb de dobber in een bakje water gedaan en hij bleef drijven. Heb daarna de vlotterkamer en het gaatje onderin even goed schoon gemaakt. Heb de boel weer in elkaar gezet zoals ik 't uit elkaar heb gehaald en de benzinekraan weer even opgengedraaid, er kwam een stuk minder benzine uit de overloop en hij lekte niet bij de deksel van de vlotterkamer. Maar toen ik mn brommer startte gutste de benzine weer uit de carb... Frown Denk dat ik er toch even iemand anders naar moet laten kijken...



Over dit topic

Gestart 23 September 2013 door FW91

Laatste reactie door Ouwe Luuk


Meest recente posts

Snelheid Sparta Sport 1964 met JLO49/2
Als de brommer verder nog in originele staat is heb je n grote kans...
13 Oktober | 19:52 uur door Ouwe Luuk

Hallo allemaal!
Top Freek!! Er staan nu n paar projecten voor de 3 V maar ik ga...
13 Oktober | 16:52 uur door Ouwe Luuk

koekoeksbel monteren Sparta GD50 tour.
Hoi Lutges,  ik heb van Pjotr en Ouwe Luuk een tip gehad dat...
13 Oktober | 08:59 uur door Rien48

Koppeling JLO MM 540
Goedemiddag,  Heeft iemand toevallig een volledige koppeling...
12 Oktober | 16:28 uur door Kevintjuh20

Stukje sparta koerier
Nou @tje, je hebt een plezierige manier van schrijven hoor. Leest...
10 Oktober | 17:14 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: