Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Linker afdekplaat Sachs motor demonteren

Rimmert
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Rimmert

Hallo

Ik wil graag bij het vliegwiel van mijn sparta sport motor komen zodat ik met de ontsteking bezig kan. Het dekplaatje kan er af maar, nadat deze eraf is er eigenlijk nog niet genoeg ruimte. Dus wil ik graag de hele linker plaat eraf halen. Ik had alle schroeven los en de trapper gedemonteerd. Maar ik kreeg de kap er niet af. Het leek alsof de versnellingen o.i.d de boel vasthielden. Kan iemand mij vertellen hoe ik deze kap kan demonteren zodat ik bij het vliegwiel kan komen. Het betrefd een 50cc 3 versnellingen sachs.

Groet Rimmert 

Geert
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Geert

Klopt, de groefmoer die op de trekspie van de versnellingsas zit moet er ook nog af dan. Dat is die ronde moer die in het vorkje valt van het schakelmechaniek. Om die te demonteren neem je een brede schroevendraaier (een oude of zo'n goedkope van de action, 10mm breed minimaal) en slijp of vijl daar een gleuf in het midden van zo'n 5 mm breed. Die valt dan precies over het draadeindje heen in de gleufjes in de moer zodat je die los kunt draaien. Let hierbij goed op dat de moer van het draadeind af gaat en dat niet de trekspie-as ook mee draait (en uit het blok komt).

Als je die moer er af hebt, en de 2 of 3 schroeven waarmee het carterdeksel vast zit ook, dan kun je het deksel van het blok afhalen.  

Rimmert
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Rimmert

Ik zal het morgen eens gaan proberen. Bedankt voor het advies

Rimmert
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Rimmert

En mocht trouwens de trekspie as gaan mee draaien, hoe kan ik die dan tegen houden? Zodat ik alleen de moer losdraai?

Geert
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Geert

Mocht dat zo zijn dan is dat vrijwel niet tegen te houden. Maar wanneer die as er uit is, zorg dan dat de assen in de versnellingsbak en dus ook het achterwiel etc niet kunnen draaien. Dan kan de trekspie namelijk tussen de versnellingen weg vallen en moet het blok gesplitst worden om dit weer goed te krijgen. 

Wanneer je dan die trekspie as er uit heb, maak dan de groefmoer gangbaar en draai de trekspie as weer terug in de spie met een drupje loctide op het schroefdraad. 

Rimmert
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Rimmert

de ontsteking is gelukt en hij zit weer in elkaar. De moer zat vast en de as draaide er uit. Deze hem ik er niet helemaal uitgehaald alleen maar lost gedraaid, de moer eraf geprutst en toen de onsteking afgesteld. Maar nu zit alles weer in elkaar alleen is er toch iets mis met het schakelen. Hij schakelt prima in de een, maar naar de vrij 2 en 3 is niet mogelijk, alleen wanneer je zelf met een schroeven draaier o.i.d het mechanisme wat de schakel as heen en weer schuift in drukt, en zelf manipuleert krijg je hem in de versnellingen. Maar met de kabel kun je hem alleen in de 1 trekken, en verder niets. Er klopt dus toch iets niet maar ik kan er niet achter komen wat het is.
 



Over dit topic

Gestart 12 April 2015 door Rimmert

Laatste reactie door Rimmert


Meest recente posts

Olie lekkage voorvering
Hoe dikker hoe beter; succes!
20 September | 10:48 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

sparta sport 2v
Knap gedaan! En nu lekker toeren met dit mooie weer!
19 Augustus | 19:00 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: