Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Loshalen JLO deksel 50GE + versnellingsvraag

Koosolex
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Koosolex

Beste,

Ik ben bezig met met het verkennen van mijn verse aankoop; de Sparta 50GE Sport. Ik heb de olie afgetapt en wil het deksel van mijn JLO blokje loshalen. Hiertoe heb ik eerst de remstang losgenomen en daarna de vijf schroeven van het deksel los geschroefd. Maar het deksel blijft muurvast op zijn plek zitten.  Moet ik wat geweld gebruiken om het deksel los te halen? Of ben ik nog wat anders vergeten los te schroeven? Wie maakt mij wijzer?

 

En nog een domme vraag. Niet hard gaan lachen. Alle begin is moeilijk. Als de versnellingshandel op '0' staat (dus in zijn vrij) dan mag het motortje toch niet meedraaien als ik aan de trappers draai? Dat doet hij nu wel. Ik kan alleen de trappers vrij naar voren draaien als ik de koppelingshendel ingedrukt houdt. Is dit normaal of moet ik de versnelling afstellen?

pjotr
Citeer
Privébericht
Naar profiel
pjotr

Waarschijnlijk zit het carterdeksel wat vast 'geplakt, even een paar tikjes met een kunststof hamer of de achterzijde van een grote schroevendraaier en dan zal hij wel los schieten.
Domme vragen bestaan niet, alleen de niet gestelde vraag. 
Als hij in z'n 0 staat en je draait aan de trappers dan moet het motortje inderdaad wel meedraaien.
In deze stand moet de versnellins hendel ook altijd staan voor een staande start.
Dit is dus normaal. 

Koosolex
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Koosolex

Ik heb het deksel los getikt. Ik was iets te voorzichtig maar een nylon hamertje bracht de verlossing. Maar het deksel verwijderen kan nog niet omdat de trapas in de weg zit. Wil ik die verwijderen zit de spie muurvast. Eerst maar een nachtje in de kruipolie zetten en kijken of ik hem morgen los kan tikken.

Dan zal ook de meenemer voor de terugtraprem (hoe noem je zo'n ding) verwijderd moeten worden. Kun je die zo van de as schuiven? En kan dan het deksel echt verwijderd worden?

Morgen komen de spulletjes van Rinky Toys binnen. Minerale olie (sae 30) en een pakkingset om alles hopelijk lekvrij te kunnen monteren. Dan is het eerste defect (lekkend carter) opgelost.

Sleutelen aan de Sparta is toch wel weer wat anders dan sleutelen aan mijn fietsen, Solexen of oude Citroën's. Ik heb nog een hoop te leren.

pjotr
Citeer
Privébericht
Naar profiel
pjotr

Goedemorgen Koos, de meenemer voor de terugtraprem zou je er inderdaad zo af moeten kunnen schuiven maar als een brommer vochtig heeft gestaan kan ook deze wel wat vast zitten..
Als de meenemer is verwijderd pak ik altijd een kleine doorslag en tik dan de spie aan de achterzijde wat naar beneden. Aan de voorzijde komt hij dan omhoog en is dan met behulp van een nijptang gemakkelijk uit de trapas te halen. Succes. 

pjotr
Citeer
Privébericht
Naar profiel
pjotr

Oh, lees net dat de crank er ook nog op zit.
Brommer op de middenbok zetten en de crank horizontaal zetten.
Nu de trapas aan de onderzijde ondersteunen, ik doe dit altijd dmv een een buisje wat ik op lengte heb gemaakt en deze past er dan precies onder terwijl de crank horizontaal blijft staan. Zo voorkom je dat tijdens het lostikken van de spie de trapas krom zou kunnen gaan want de spie kan best vast zitten.
De moer op de spie draai ik dan enkele slagen los zodat de moer net boven het schroefdraad van de spie komt. Dan pak ik een doorslag die door de moer heen past en probeer de spie dan los te slaan.
Zo voorkom je dat de het draadeind aan het uiteinde van de spie helemaal vervormd en kun je de spie ook weer gebruiken. 

Koosolex
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Koosolex

Ik heb jouw werkwijze opgevolgd. De crank goed ondersteund en met een doorslag de spie eruit kunnen tikken. Viel uiteindelijk nog mee. Het laatste opstakel is de ring die de terugtrapremstang (wat een woord) aandrijft. Die zit muurvast op de trapas. Is daar ook een trucje voor? Ik hoor het weer graag. Dan kan ik het deksel verwijderen en eens een foto van het inwendige posten. 



Over dit topic

Gestart 10 Augustus 2021 door Koosolex

Laatste reactie door Koosolex


Meest recente posts

trapper
Ik zou gewoon een nieuw setje kopen Maarten, zo duur zijn deze...
4 Oktober | 21:42 uur door pjotr

Olie lekkage voorvering
Hoe dikker hoe beter; succes!
20 September | 10:48 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: