Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Mijn Batavus TS49 2V: Motorische vragen

dinant_hardeman@hotmail.com
Citeer
Privébericht
Naar profiel
[email protected]

Beste forumleden. 

Sinds kort ben ik eigenaar van een best wel nette Batavus TS49 2V. 

Dit is meteen mijn eerste kennismaking met de brommerwereld en al helemaal met Batavus brommers en Sachs blokjes. 

Ik heb een aantal vragen en ik hoop dat jullie me daar mee kunnen helpen. 

1.: Het gaat hier om een Sachs 50/MA ABE Ausf.:C blokje. Maar welke cilinder zit hier op? In de documentatie lijkt het dat hier eigenlijk een andere op zou moeten zitten? Wat denken jullie? De carburateur is een Bing 1/12/168 met een 58 hoofdsproeier. 

2.: Het motortje loopt prima, bougie koffiebruin. Wel heb ik het idee dat er weinig vermogen is. De top is ongeveer 43 km/h (op de teller en GPS). 

Is er een manier om veilig iets meer vermogen te maken? Ik weet dat een 2v blok niet het meest sterke is. Wat is er mogelijk binnen veilige grenzen? Kunnen jullie bijvoorbeeld een cilinder of uitlaat aanraden? 

 

Ps.: ik heb het forum al afgezocht naar antwoorden, daar heb ik al een boel van geleerd, maar hoop nog net wat meer de goede richting op te worden gestuurd.

 

henkp
Citeer
Privébericht
Naar profiel
henkp

Motor en cilinder klopt,de 2v TS49 is nooit met de vierkante cilinder geleverd.De sproeier lijkt mij te klein gezien de kleur van de uitlaatbocht,bij mijn TS49 zat er een 62 in.Om de prestaties wat beter te krijgen kan je de uitlaatpoort 2mm omhoog vijlen.Maar kijk eerst eens of de poort,bocht en uitlaat vrij zijn van koolaanslag.Normaliter moet hij met die uitlaat de 50 wel halen.

dinant_hardeman@hotmail.com
Citeer
Privébericht
Naar profiel
[email protected]

Oke bedankt voor de info! Ik wist dat de TS49 een ronde cilinder heeft standaard. Wat me wel opvalt is dat deze cilinder geen membraan heeft en dat de kop geen koelribben heeft aan de zijkant. Ik zie vaak koppen waar nog twee ribben aan de kop zitten. Heeft iemand ervaring met welke ronde cilinder hier optimaal op zou passen?

henkp
Citeer
Privébericht
Naar profiel
henkp

Foto even ingezoomd,en je hebt gelijk.Geen membraam en dat klopt niet.Dat zal ook het gebrek aan vermogen geven.Je hebt dus een membraamcilinder nodig,bij voorkeur eentje van een saxonette want die hebben wat meer vermogen.Kies niet voor de z.g. politiecilinder want die werkt averechts op een 2v.

dinant_hardeman@hotmail.com
Citeer
Privébericht
Naar profiel
[email protected]

Oke daar was ik al bang voor. Hoe is een politie cilinder te herkennen? Is dat met een rechthoekige inlaat voor een 17mm carburateur? Enig idee hoe ik aan een membraan cilinder zou kunnen komen?

henkp
Citeer
Privébericht
Naar profiel
henkp

Klopt.Kijk eens bij Leertouwer.com voor een membraamcilinder met zuiger.



Over dit topic

Gestart 12 April 2024 door [email protected]

Laatste reactie door [email protected]


Meest recente posts

Olie lekkage voorvering
Even de onderpoot losdraaien en dan een beetje zo dik mogelijke...
10 September | 21:53 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

sparta sport 2v
Knap gedaan! En nu lekker toeren met dit mooie weer!
19 Augustus | 19:00 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: