Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Mijn Sparta start niet

Arjan
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Arjan

Beste, allemaal

 

Mijn Sparta (GH50) wil niet starten, bij het proberen te starten knalt er soms wat en dat ruikt naar erg brandigs 

Benzine, beznetank, caraboteur, bougie en luchtfilter zijn zuiver/ schoongemaakt,

Wie kan mij helpen Wink

sparta_333
Citeer
Privébericht
Naar profiel
sparta_333

Heb je de uitlaat al eens ontkoold? grtz

Ouwe Luuk
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Ouwe Luuk

Klinkt als ontsteking die niet op tijd staat, spoel door laten meten?

Succes

Goof
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Goof

Arjan,

Ik ga ervan uit dat de brandstoftoevoer klopt; dus geen vlotter die blijft hangen, geen verstopte sproeier of verstopt benzinefilter. Zoals Stijn ook al suggereerde; check ook je uitlaat en/of uitlaatpoort eens of die niet verstopt zit met kool.

Het allermooiste zou zijn als je (zwarte) kortsluitingsdraad ergens (een beetje) sluiting maakt. Je kunt dit controleren door de zwarte draad los te maken van het kroonsteentje dat uit je blok komt. Als hij dan start, maakt deze draad ergens kortsluiting.

Als hij dan toch niet start, zou ik het volgende doen:

Koop een nieuwe bougie; kost niet erg veel en dan weet je zeker dat die goed is. Controleer eerst of je een (goede) vonk hebt; dus bougie eruit en kijken of je een vonk tussen cilinder en bougie kunt maken van minimaaal 3-4 mm. Als dat het geval is èn hij start niet heb je vlgns mij twee opties:

1, de onsteking staat niet goed; is wel vreemd als hij van het ene op andere moment niet meer start; dit gaat meestal geleidelijk.

2. Condensator heeft de geest gegeven. 

Ik zou als eerste de ontsteking controleren; dus voorontsteking op 2,4 - 2,7 mm en de maximale opening tussen de puntjes op 0,30 -0.40 mm.

Als dat niet helpt, de condensator vervangen en als je dan toch bezig bent, zou ik ook nieuwe puntjes monteren.

Als je dan nog problemen hebt, is de ontstekingsspoel waarschijnlijk om zeep. Dit laatste heb ik zelf nog nooit meegemaakt en mijn blokjes zijn allemaal van 1962; dus bijna net zo oud als die van jou.

Succes,

Goof

45069
Citeer
Privébericht
Naar profiel
45069

Ontstekingsonderdelen vervangen,    

spoel,  condensator  en nieuwe contactpuntjes samen met een nieuwe bougie, 

KVH
Citeer
Privébericht
Naar profiel
KVH

De bougiedop is niet vervangen lees ik. Dus, heb je wel een vonk als je de bougiekabel kort bij de cylinder houdt?



Over dit topic

Gestart 19 December 2016 door Arjan

Laatste reactie door KVH


Meest recente posts

Olie lekkage voorvering
Even de onderpoot losdraaien en dan een beetje zo dik mogelijke...
10 September | 21:53 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

sparta sport 2v
Knap gedaan! En nu lekker toeren met dit mooie weer!
19 Augustus | 19:00 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: