Beste, allemaal
Mijn Sparta (GH50) wil niet starten, bij het proberen te starten knalt er soms wat en dat ruikt naar erg brandigs
Benzine, beznetank, caraboteur, bougie en luchtfilter zijn zuiver/ schoongemaakt,
Wie kan mij helpen
Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Mijn Sparta start niet
Beste, allemaal
Mijn Sparta (GH50) wil niet starten, bij het proberen te starten knalt er soms wat en dat ruikt naar erg brandigs
Benzine, beznetank, caraboteur, bougie en luchtfilter zijn zuiver/ schoongemaakt,
Wie kan mij helpen
Heb je de uitlaat al eens ontkoold? grtz
Klinkt als ontsteking die niet op tijd staat, spoel door laten meten?
Succes
Arjan,
Ik ga ervan uit dat de brandstoftoevoer klopt; dus geen vlotter die blijft hangen, geen verstopte sproeier of verstopt benzinefilter. Zoals Stijn ook al suggereerde; check ook je uitlaat en/of uitlaatpoort eens of die niet verstopt zit met kool.
Het allermooiste zou zijn als je (zwarte) kortsluitingsdraad ergens (een beetje) sluiting maakt. Je kunt dit controleren door de zwarte draad los te maken van het kroonsteentje dat uit je blok komt. Als hij dan start, maakt deze draad ergens kortsluiting.
Als hij dan toch niet start, zou ik het volgende doen:
Koop een nieuwe bougie; kost niet erg veel en dan weet je zeker dat die goed is. Controleer eerst of je een (goede) vonk hebt; dus bougie eruit en kijken of je een vonk tussen cilinder en bougie kunt maken van minimaaal 3-4 mm. Als dat het geval is èn hij start niet heb je vlgns mij twee opties:
1, de onsteking staat niet goed; is wel vreemd als hij van het ene op andere moment niet meer start; dit gaat meestal geleidelijk.
2. Condensator heeft de geest gegeven.
Ik zou als eerste de ontsteking controleren; dus voorontsteking op 2,4 - 2,7 mm en de maximale opening tussen de puntjes op 0,30 -0.40 mm.
Als dat niet helpt, de condensator vervangen en als je dan toch bezig bent, zou ik ook nieuwe puntjes monteren.
Als je dan nog problemen hebt, is de ontstekingsspoel waarschijnlijk om zeep. Dit laatste heb ik zelf nog nooit meegemaakt en mijn blokjes zijn allemaal van 1962; dus bijna net zo oud als die van jou.
Succes,
Goof
Ontstekingsonderdelen vervangen,
spoel, condensator en nieuwe contactpuntjes samen met een nieuwe bougie,
De bougiedop is niet vervangen lees ik. Dus, heb je wel een vonk als je de bougiekabel kort bij de cylinder houdt?
Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: