Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Moeilijk schakelen van 3e versnelling

Rimmert
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Rimmert

Hallo

Ik heb op mijn 3v wanneer ik in de 3e versnelling schakel hij hem niet helemaal pakt. Dan schakel je naar de drie en ratelt de bak en zit hij niet goed. Als je dan met de koppeling speelt en wacht knalt hij er in. Als de brommer warm is heb ik hier eigenlijk geen last van en de 1 en 2 gaan ook bijna altijd goed al hij koud is. Hij schakelt met 1 kabel en een veer. Volgens mij zijn de versnellingen wel goed afgesteld. Kan het komen omdat de versnellingsbakolie dan nog koud is? Als je koud wegrijdt moet je heel erg spelen om hem in de 3 te krijgen zonder dat hij erin knalt. Zo ja is er iets aan te doen of valt dit niet op te lossen en heeft iedereen dit met een 3v. (De kabels zijn onlangs vernieuwd en deze gaan soepel)

Groet Rimmert 

Rimmert
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Rimmert

Zou iemand kunnen bevestigen of dit klopt? Of zou ik andere versnellingsbak olie moeten gebruiken?

electronicasmurf
Citeer
Privébericht
Naar profiel
electronicasmurf

Waarschijnlijk zitten de koppelingsplaten aan elkaar gekleeft door de kou. Dit is te voelen als de motor koud is en je hem in een versnelling zet, koppeling inknijpen en de brommer vooruit duwen, dan voel je een hoop weerstand. Zijn het oude platen?
Of de koppelingskooi is ingeslagen en dan blijven de platen ook hangen.

Indien de koppeling blijft hangen gaat de brommer minder makkelijk in een versnelling.
Geeft ie ook een klap als je hem vanuit vrij in z'n 1 zet?

henkp
Citeer
Privébericht
Naar profiel
henkp

Monteer een trekveer tussen de schakelhevel op het blok naar de carterdekselrand.Hij trekt dan beter naar de 3e versnelling.

Rimmert
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Rimmert

Ik heb nog steeds last van de plakkende koppeling dus ik dacht toch maar weer eens vragen op het forum.
Is het een idee dat ik de koppelingsplaten vervang en in plaats van de zundapp/kreidler olie brommer ATF versnellingsbak olie gebruik? Aangezien deze minder dik en plakkend schijnt te zijn. Volgens mij is de kooi niet ingeslagen want dan zou bij een warme motor de platen ook erg plakken lijkt me?

Groet Rimmert 

henkp
Citeer
Privébericht
Naar profiel
henkp

Zie mijn vorige antwoord.Als de koppeling plakt,gaat ie ook niet in 1 en 2.De veer in het blok is te slap,en bij warme olie pakt ie de 3 wel.Met ATF kan het probleem minder worden,maar gaat het blok eerder lekken uit de tandwielafdichting.Spreek uit ervaring.Monteer gewoon een extra veer,waarschijnlijk is je probleem dan verholpen.



Over dit topic

Gestart 16 Januari 2016 door Rimmert

Laatste reactie door Rimmert


Meest recente posts

Snelheid Sparta Sport 1964 met JLO49/2
Als de brommer verder nog in originele staat is heb je n grote kans...
13 Oktober | 19:52 uur door Ouwe Luuk

Hallo allemaal!
Top Freek!! Er staan nu n paar projecten voor de 3 V maar ik ga...
13 Oktober | 16:52 uur door Ouwe Luuk

koekoeksbel monteren Sparta GD50 tour.
Hoi Lutges,  ik heb van Pjotr en Ouwe Luuk een tip gehad dat...
13 Oktober | 08:59 uur door Rien48

Koppeling JLO MM 540
Goedemiddag,  Heeft iemand toevallig een volledige koppeling...
12 Oktober | 16:28 uur door Kevintjuh20

Stukje sparta koerier
Nou @tje, je hebt een plezierige manier van schrijven hoor. Leest...
10 Oktober | 17:14 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: