Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Motor start niet meer, motorolielek?

Kabouter_Brom
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Kabouter_Brom

Besten,

 

Helaas is mijn Spartamatic AV er mee gestopt. Ik hoop dat iemand me een tip kan geven.

 

Eerste problemen waren dat het nippeltje van de decompressie los schoot. Hoorde een raar geluid en na wat kijken zag ik dat die los was geschoten. Gebeurde een paar keer en zat behoorlijk moeilijk te doen om hem weer vast te krijgen.

 

Nadat ik hem vast had gezet maakte de brommer soms een 'snerpend' geluid bij het starten (als je de decompressiekabel moet gebruiken).

 

Laatste rit naar huis van mijn werk ging de brommer in korte tijd (17 km) van zijn gebruikelijke 50 km p/u naar 40, 38 km p/u. Volgende dag wilde hij niet meer starten.

 

Gister besloten het gebruikelijke te doen. Kabels losmaken, cabarateur en filter schoonmaken etc (eerste keer bij deze brommer, weinig ervaring, maar weet dat het soms werkt). Heb het cilinderblok niet losgemaakt.

 

Toen ik de kap loshaalde aan de linkerkant, stroomde er een plas bruine olie uit, en hij lekte ook langzaam. Weet iemand wat hier aan de hand kan zijn? Olie lek? Waar zou ik moeten kijken.

 

Ik heb nog een identieke brommer maar dan met een Sachs blok, kan ik evt de onderdelen van dit lek vervangen op het JLO blok?

 

Hoop dat de foto's doorkomen, kon ze niet makkelijk verkleinen.

 

Alle tips meer dan welkom, bij voorbaat dank.

 

Harm

 

 

Kabouter_Brom
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Kabouter_Brom

electronicasmurf
Citeer
Privébericht
Naar profiel
electronicasmurf

Die kap aan de linkerkant hoort 200ml olie achter te zitten. Die kan u mooi gelijk ververst worden.

Het langzamer gaan rijden kan komen door vuil in de carburateur, een uitlaat die dicht gaat zitten.
Ook is het mogelijk dat de decompresseur lekt, dan verliest de motor compressie en dus kracht.

Moet u de decompressie hendel ver intrekken om de motor te laten starten?
Als dat maar een klein stukje is kunt u de kabel iets losser zetten, misschien komt de decompresseur dan ook wat losser te staan.

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

mmmhh, dermate zakken in snelheid kan naast vervuilen ook andere oorzaken hebben.

Je hebt toch wel met mengsmering gereden toch?

Loop ook even na of de zuigerveren nog heel zijn.

Kabouter_Brom
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Kabouter_Brom

Dank voor de tips.

 

Ik lees in het instructieboekje SAE 80 olie en op het forum wordt ook ATF olie genoemd. Kan ik beide gebruiken (ik rijd zo'n 200 km per week).

 

Wat ik ook tegenkwam was een sproeier met een naald, wel over gelezen maar weet niet precies hoe het werkt. Moet ik de naald net onder het sproeiergat positioneren zodat ik hem wat kan afdichten voor een evt beter resultaat ?

 

Ik zal evt een nieuwe decompressiekabel erop zetten, op mijn andere zit er nog 1. Snapte alleen niet het principe van de het doorlopen van de kabel. Daarom haalde ik die linkerkap eraf. Zorgt die decompressiehandle er ook voor dat de motor gaat draaien ofzo? Vooral dat snerpende geluid als ik de decompressiekabel intrek zit me niet lekker.

 

Rijd op mengsmering die ik zelf meng, ongeveer 1 op 45, olie van Techno (ken de hele discussie, maar velen rijden erop, ik ga nu zien hoeveel kool die heeft geproduceerd). Zal naar de zuigerveren kijken. Hij ging inderdaad de laatste rit van 20 km van 50 km p u naar 38 km per uur, en de volgende dag wilde hij niet meer starten.

 

Laatste vraagje. Er komt vanzelf weer olie in dat linkerkapje als ik de olie heb ververst? Wat ik begrijp van het instructieboekje: eerst 200 ml 1 op 1 benzine en motorolie (de gewone 2 takt olie neem ik aan) en vervolgens 175 ml transmissieolie (die SAE 80 of ATF olie).

 

Het warm maken van de motor zoals voorgeschreven bij verversten, is dat alleen om de olie makkelijk eruit te laten lopen? maw ik moet nu gewoon wat langer wachten tot alles leeg is.

 

Harm

Maarten
Citeer
Privébericht
Naar profiel
Maarten

de transmissie olie kan inderdaad SAE 80, daar hoort niets van benzine bij. Autmaatjes lopen op nagenoeg alles.

(heb bij de Sachs 504-tjes alles geprobeerd tot en met slaolie en olijfolie aan toe)

de decompressie is voor het makkelijker starten en voor het ontzien van je koppelingsplaten, minder frictie door lage compressie door open klepje zodat de motor alvast wat op snelheid is qua slagen van de krukas alvorens het geheel onder druk goed start. De kabel zit daarom doorgelust met de startkoppeling zodat je beide tegelijk bedient.

Het snerpende geluidje is geheel normaal.

Warm maken is inderdaad voor beter vloeien van de olie, enkel zul je niet alles er uit krijgen daar er nog een fikse scheut bij het grote tandwiel zit, Dat krijg je er enkel uit door blokje op zn kant te houden.

qua mengsmering en type olie, wanneer het voor jou werkt gewoon blijven doen.

Loop wel even na hoeveel koolafzetting er in de uitlaatpoort zit.

Naald en naaldsproeier vervangen de verstuiver die er van origine in zit, maar dan heb je wel een andere gasschuif nodig. Plaats anders even een foto van de naald en sproeier, graag nummer van de sproeier ook even vermelden, dan kan ik even kijken of het kan functioneren.



Over dit topic

Gestart 12 Mei 2014 door Kabouter_Brom

Laatste reactie door Kabouter_Brom


Meest recente posts

trapper
Ik zou gewoon een nieuw setje kopen Maarten, zo duur zijn deze...
4 Oktober | 21:42 uur door pjotr

Olie lekkage voorvering
Hoe dikker hoe beter; succes!
20 September | 10:48 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: