Forum

Dit is een topic in Forum » De Werkplaats » Motorisch » Nieuwe zuiger, cilinder en kop?

jannie2001
Citeer
Privébericht
Naar profiel
jannie2001

Ik ben jan alberts ben 14 jaar en ben nog niet zo lang met brommers bezig. vorig jaar kocht ik een Mobylette av50L die liep niet zo geweldig er liep benzine bij de uitlaatbocht langs en met nieuwe zuigerveren en pakkingen is het nu weer goed gekomen. Een paar week geleden heb ik een Sparta sport 2V gekregen die sinds 1992 stil heeft gestaan.(staat op het verzekeringsplaatje) Er zat een reserve blokje bij zonder cilinder en zuiger die bij de beenschildjes versleten was en vies. het blokje die er onder zat was wel schoon maar nu blijkt dat de zuiger versleten is. na wat zoeken kwam ik er achter dat er heel veel soorten zuigers zijn voor dit blokje. het leek mij verstandiger om een compleet setje te kopen met een zuiger en cilinder om zeker te weten of die past. Ook kwam ik er achter dat er geen koppakking ophoort en dat de aluminiumkop zich dicht moet maken op de cilinder. volgensmijn vader was het een beter idee om ook maar een nieuwe kop te kopen om zeker te weten dat het recht is. graag hoor ik van jullie tips of opmerkingen. Met vriendelijke groeten Jan Alberts

jannie2001
Citeer
Privébericht
Naar profiel
jannie2001

IK zag ook nog een soort decomprenseur klep op leertouwer . ik heb in de kop waar dat ding hoort een schroef zitten dat zie ik wel vaker op foto's . wat is precies de bedoeling?

gr

henkp
Citeer
Privébericht
Naar profiel
henkp

Een kromme kop komt bij Sachs eigenlijk nooit voor,en bij een beschadiging is deze eenvoudig te vlakken met behulp van een glasplaat met een schuurmiddel,bv Vim.(als dat tenminste nog bestaat)

De aantrapverhouding van een Sachs is nogal zwaar.Kan je een Zundapp met de hand starten,bij een Sachs met goede compressie mag je wel op de trapper gaan springen om m te starten.

Daarom heeft Sachs al in de 60-er jaren de decompresseur toegepast.Voor je begint te trappen knijp je het klepje open en als de trapper bijna onderin staat laat je het klepje los.Door het weglekken van de compressie is het blokje nu gemakkelijk te starten.

Na verloop van jaren wilde het klepje wel eens gaan lekken door koolafzetting,verloor dan compressie en werd de klep vervangen door een bout.Terwijl het klepje eenvoudig weer opnieuw in te slijpen is.

Zonder deze decompresseur was het voor de dames al helemaal niet mogelijk de Sachs aan te trappen,vader moest het ding komen starten,en bij de meeste blokjes waren de motorrubbers totaal versleten door het dansen op de trappers.Ook wilde het aantrapkettinkje in het blok nog wel eens breken.

Kortom,bestellen en monteren......



Over dit topic

Gestart 16 Oktober 2015 door jannie2001

Laatste reactie door henkp


Meest recente posts

Olie lekkage voorvering
Even de onderpoot losdraaien en dan een beetje zo dik mogelijke...
10 September | 21:53 uur door Ouwe Luuk

Koppeling veert niet goed terug
Mooi duidelijk verhaal Geert, hartstikke bedankt! Koppeling heb ik...
8 September | 18:07 uur door Ouwe Luuk

Sparta 3v 1970 ontstekingsdeksel gezocht
Beste mede sparta entousiasten,   Ik ben op zoek naar een...
1 September | 14:17 uur door

Sparta sport historie
De reflector en de lamphouder horen niet bij deze koplamp....
28 Augustus | 18:38 uur door pjotr

sparta sport 2v
Knap gedaan! En nu lekker toeren met dit mooie weer!
19 Augustus | 19:00 uur door Ouwe Luuk

Facebook

Like ons op Facebook en blijf zo op de hoogte van de club: